رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا:

تحولات در حوزه تعلیم و تربیت زیر سایه آموزش‌های مستمر برای دانش‌آموزان شکل می‌گیرد

تهران (پانا) - رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه آموزش‌های اجتماعی به دانش‌آموزان باید جذابیت داشته باشد، گفت برای تغییر رفتار در جامعه در خصوص موضوعات اجتماعی نیاز به اقناع‌سازی و آگاهی است و این آگاه‌سازی باید مستمر باشد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۹۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تحولات در حوزه تعلیم و تربیت  زیر سایه  آموزش‌های مستمر  برای دانش‌آموزان شکل می‌گیرد

کوروش محمدی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه برای هر تغییری به منظور پیشرفت و توسعه جامعه نیاز به همراهی بخش‌های جوان و نوجوان است، اظهار کرد: «در واقع برای تغییر نگرش، جامعه باید آمادگی تغییر را داشته باشد. تغییر رفتارهایی که در جامعه نهادینه شده، کار ساده‌ای نیست و اگر قرار باشد تغییری صورت بگیرد، نیاز به اقناع‌سازی است و اقناع‌سازی هم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه از همه ابزارهای آموزشی و فرهنگی جهت تامین خلاهای دانشی و آگاهی در جامعه استفاده کرد.»

برای تغییر رفتار به مشارکت جامعه نیاز است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ادامه داد: «خلاءهای آموزشی جبران نمی‌شوند مگر اینکه اقشاری که قرار است برای تغییرات آماده شوند تا در جامعه مشارکت داشته باشند، آگاه باشند. برای تغییر رفتار به مشارکت جامعه نیاز است زیرا اگر با مشارکت جامعه همراه نباشد، با شکست مواجه می‌شود یا شهروندان مقاومت می‌کنند یا بی‌توجه می‌شوند که در هر دو صورت تغییرات، برنامه‌ها، ایده‌ها و الگوها با شکست مواجه می‌شود.»

اگر قرار باشد فرهنگ رفتاری در جامعه جاری شود که معادل تغییر رفتار شهروندان است حتما نیاز است که به آموزش‌های اجتماعی برای خانواده ورود شود و تحولات در حوزه تعلیم و تربیت زیر سایه آموزش‌های مستمر در دل فرایندهای آموزشی برای دانش‌آموزان شکل می‌گیرد

آگاهی باید از درون خانواده شکل بگیرد

وی تصریح کرد: «اگر قرار است تغییرات در کف جامعه در زمینه پسماند یا هر موضوع دیگری مبتنی بر دانش‌آموزان باشد، حتما قبل از مدرسه باید نگاه ویژه‌ای به فضای خانواده داشت. در واقع باید آگاهی به صورت دانش و خوراک آموزشی در درون خانواده شکل بگیرد و خانواده را اقناع کند تا در نظام تعلیم و تربیت هم نمود داشته باشد.»

شهروندان آموزش‌پذیر هستند

محمدی با بیان اینکه شهروندان در هر مقطع سنی آموزش‌پذیر هستند، گفت: «یعنی باید باورهای موجود در حوزه تعلیم و تربیت نیز تغییر کند تا بتوان فرایندی که توسط مدیریت شهری برنامه‌ریزی شده مطرح شود و اقناع‌سازی تغییرات در مورد پسماند یا موضوعات دیگر انجام شود. حالا این تحولات چگونه انجام می‌شود باید گفت که به آموزش‌های اجتماعی در زمینه تغییرات رفتار شهروندی نیاز است. رفتار شهروندی پیرامون پسماند امروز تاحدودی تحت آموزش قرار گرفته است اما این آموزش‌ها باید استمرار داشته باشد.»

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران ادامه داد: «حتما باید زیرساخت‌های تغییر در جامعه دیده شود یعنی اگر قرار است رفتارها با موضوع پسماند تغییر یابد اما زیرساخت‌های مکانیزه و روش‌های جمع‌آوری در مدیریت شهری دیده نشود، عملا آن تغییر هم در جامعه اتفاق نخواهد افتاد. پس باید برای تغییرات در جامعه ابتدا توانمندسازی خانواده با همه ابعاد و تغییر باورها در نهاد خانواده مد نظر قرار بگیرد و سپس تغییرات در حوزه تعلیم و تربیت نیاز است. برای ارکان تعلیم و تربیتی باید مشارکت در موضوع پسماند تعریف شود. یعنی برای مدیران آموزشی و نیروهای آموزشی موارد تعریف شود تا بسته آموزشی که تعریف می‌شود اثرگذار باشد.»

آموزش و پرورش باید فضای مهارتی و کارآمدی لازم را برای دانش‌آموزان تامین کند

تغییر رفتارهایی که در جامعه نهادینه شده، کار ساده‌ای نیست و اگر قرار باشد تغییری صورت بگیرد، نیاز به اقناع‌سازی است و اقناع‌سازی هم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه از همه ابزارهای آموزشی و فرهنگی جهت تامین خلاهای دانشی و آگاهی در جامعه استفاده کرد

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید فضای مهارتی و کارآمدی لازم را برای دانش‌آموزان تامین کند، تاکید کرد:‌ «در حوزه تعلیم و تربیت باید روش‌های موثر و کارآمد تعریف شود تا به تغییر رفتار شهروندی منجر شود. در سال‌های گذشته تجاربی در زمینه تغییر نگرش شهروندان ناظر بر موضوع پسماند ایجاد شد و امروز برخی شهرها در بحث تفکیک زباله از مبدا در خانواده موفق هستند زیرا آموزش‌ها کافی و زیرساخت‌ها آماده بود. بنابراین اگر قرار باشد فرهنگ رفتاری در جامعه جاری شود که معادل تغییر رفتار شهروندان است حتما نیاز است که به آموزش‌های اجتماعی برای خانواده ورود شود و تحولات در حوزه تعلیم و تربیت زیر سایه آموزش‌های مستمر در دل فرایندهای آموزشی برای دانش‌آموزان شکل بگیرد ضمن اینکه آموزش‌ها باید برای دانش‌آموزان جذابیت داشته باشد و نباید فاقد جذابیت باشد.»

نگرش‌ها با بخش‌نامه و برنامه‌های هیجانی تغییر نمی‌کند

این آسیب‌شناس اجتماعی تصریح کرد: «اگر در جامعه با نگرش‌سازی پیش برویم، اقناع هم اتفاق می‌افتد. نگرش‌ها از طریق بخش‌نامه و برنامه‌های هیجانی و زودگذر تغییر نمی‌کند و شهروند تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و استقبال ناچیزی از این تغییرات می‌شود اما اگر با نگاهی نهادینه مبتنی بر مواردی که در بالا گفته شد، باشد نتیجه‌بخش خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار