سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

در اقتصاد دانش‌بنیان باید روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کرد

تهران (پانا) - سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت مهارت در اقتصاد دانش‌بنیان اعلام کرد که باید روی دانش پنهان که همان نیروی انسانی است سرمایه‌گذاری کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۷۹۴
لینک کوتاه کپی شد
در اقتصاد دانش‌بنیان باید روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کرد

آیین جشنواره ملی مهارت با حضور محمدهادی زاهدی‌وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل این وزارتخانه برگزار شد. زاهدی‌وفا در این همایش با بیان اینکه از دهه هفتاد در دنیا اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شده است، گفت: «مدل‌هایی که برای رشد در دنیا مطرح شد، رشد درون‌زا بود اما دو فرآیند در این زمینه مطرح شد. انباشت دانش و انباشت نیروی انسانی.»

وی افزود: «هرکدام از این دو در دنیا طرفدارانی دارد. بزرگان اقتصاد دنیا معتقدند اگر کسی راجع به رشد اقتصادی فکر کند موضوع دیگری برایش جذاب نیست.»

زاهدی وفا اظهار کرد: «در موضوع دانش‌بنیانی دوشاخه انباشت دانش و انباشت نیروی انسانی مهم است. رشد و پیشرفت کشورها منوط به این است که در زمان به انباشت نیروی انسانی موفق شوند. زیرا دانش را می‌توان از انسان جدا کرد و مقاله کرد اما نیروی انسانی امکان جدا کردنش وجود ندارد و دانش پنهان نام دارد.»

وی افزود: «در کشورهای حوزه شرق در مدت کوتاهی سیر رشد اقتصادی سریع وجود داشت زیرا روی دانش پنهان سرمایه‌گذاری کردند. هر چه بر رشد نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنیم کم کارکرده‌ایم.»

سرپرست وزارت کار گفت: «در بازار نیروی کار به سمت بازار کار دانش‌بنیان می‌رویم و آینده‌نگری در سیستم آموزش مهارتی ما باید مهم شود. درگذشته مهارت‌آموزی در سیستم استاد و شاگردی بود اما با تغییر و تحولات رخ داده دیگر نظام سنتی استادشاگردی نیست و حجمش چنان نیست که در فضای رقابت اقتصادی بسیاری از چرخه کار حذف می‌شود و ما در یک بازار محدودی سعی در حفظ آن داریم.»

زاهدی وفا گفت: «امیدوارم نسل آتی ماهران در کار برای کشور ایجاد شود و اهمیت فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی انسانی برای رقابت جهانی است. در افق ۱۴۵۰ اهمیت مهارت‌آموزی ضرورت بقا در نظام اقتصاد جهانی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار