مدیرکل هواشناسی استان تهران:

بارندگی‌های سیل آسا در تهران تا دوشنبه ادامه دارد

تهران (پانا) - مدیرکل هواشناسی استان تهران ضمن تاکید بر صدور هشدارهای متعدد از سوی سازمان هواشناسی برای شرایط جوی استان تهران، ‌از تداوم بارش‌های سیل‌آسا در این استان تا روز دوشنبه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۷۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بارندگی‌های سیل آسا در تهران تا دوشنبه ادامه دارد

به گزارش وزارت راه و شهرسازی مجتبی جلالی، مدیرکل هواشناسی استان تهران، درباره امکان پیش‌بینی وقوع سیل در استان تهران اظهار کرد: از روز دوشنبه هفته گذشته سوم تیرماه هشدارهای هواشناسی برای بارندگی‌ها در کشور و امکان وقوع سیل با اعلام منطقه اثر، مخاطرات و آسیب‌های ناشی از آن و همچنین زمان وقوع صادر شده و به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز ضرورت آماده باش اعلام شده است.

وی افزود:‌ هشدارها علاوه بر اطلاع رسانی در رسانه‌های جمعی به صورت ویژه به همه مراکز و دستگاه‌ها با تاکید و اطلاعیه سازما مدیریت بحران برای آماده باش ارسال شده است.

جلالی خاطر نشان کرد: از روز گذشته به همراه کارشناسان سازمان هواشناسی به فیروزکوه رفته و در دو نقطه محل سیل و بالادست برای اعلام پیش‌بینی‌های لحظه‌ای مستقر شدیم.

مدیرکل هواشناسی استان تهران گفت: تاکنون جلساتی نیز با معاون اول رئیس جمهور، استاندار تهران و ستاد مدیریت بحران برگزار شده تا درباره مخاطرات پیش رو تدابیر لازم اندیشیده شود.

جلالی درباره سامانه بارشی استان تهران توضیح داد: این سامانه مدیترانه‌ای در فصل تابستان رخ می‌دهد و ناشی از ابرهای همرفتی است که در همان منطقه شکل گرفته و منجر به بارش باران می‌شود.

وی افزود: سامان همرفتی در استان تهران با سامانه مونسون که منجر به وقوع سیل در مناطق جنوبی شده متفاوت است.

مدیرکل هواشناسی استان تهران پدیده بارش‌های همرفتی کاملا لحظه‌ای بوده و امکان پیش‌بینی‌ها بسیار کوتاه مدت خواهد بود.

جلالی ادامه داد:‌ فاصله پیش‌بینی تا رخداد در این پدیده بسیار کوتاه بوده و چون شدت آن زیاد و زمان آن کم است و زمین هم بخاطر فصل تابستان خشک است، در معابر روان شده و منجر به ایجاد سیل می‌شود.

وی کوتاه مدت بودن، شدت بالا و روان شدن سریع را ویژگی‌های مهم بارش‌های همرفتی اعلام کرد و افزود:‌ این پدیده به شکلی است که در نقطه‌ای بارش رخ می‌دهد و در نقطه دیگر که باران نیست، سیل ایجاد می‌شود.

جلالی گفت: آخرین باری که تهران با پدیده بارش‌های همرفتی سیل آسا مواجه شد در تیرماه سال ۹۴ بود.

مدیرکل هواشناسی استان تهران خاطر نشان کرد: بارش‌های سیل آسای رخ داده در جنوب کشور ناشی از پدیده مونسون است که از شبه قاره هند وارد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار