سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» راه‌اندازی شد

تهران (پانا) - مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار ‌شد؛ با بهره‌گیری از این سامانه سهامداران می‌توانند، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند.

کد مطلب: ۱۲۹۶۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» راه‌اندازی شد

به گزارش شادا، مراسم رونمایی از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند دارایی‌ها (ستاره) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، دادستان کل کشور، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل به میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برگزار شد و فاز اول این طرح آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از برنامه‌های این سازمان را بهره‌گیری از بستر الکترونیک برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد عنوان کرد و گفت: در این راستا گام هایی با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی و مدیریت فناوری برداشته شده که پرداخت سود نقدی از طریق سجام به صورت متمرکز از جمله این موارد است.

عشقی با اشاره به توثیق الکترونیک و هوشمند انواع دارایی های مالی که از سال گذشته کلید خورده است، ادامه داد: افراد به صورت رسمی از امروز می توانند از این سامانه استفاده کنند و سامانه در سیستم بانکی هم به طور همزمان عملیاتی می شود.

به گفته وی با بهره‌گیری از سامانه توثیق الکترونیک هوشمند «ستاره» سهامداران به ویژه سهامداران خرد می توانند، نیاز به نقدینگی فوری خود را بدون اینکه مجبور به فروش سهام یا دارایی خود شوند، مرتفع کنند و در واقع از طریق این سامانه امکان دریافت وام کوتاه مدت میسر می شود که پس از اتمام بازپرداخت وام، این وثیقه به صورت الکترونیک آزاد خواهد شد.

عشقی درباره جزئیات تغییر روال موجود در این زمینه گفت: اگرچه امکان وثیقه گذاری نیز پیشتر فراهم بوده، اما این امکان در ارقام و اعداد بالا و توسط اشخاص حقوقی با روال سنتی و دستی بوده و اکنون امکان وثیقه گذاری سهام و دارایی ها به صورت الکترونیک و در مقادیر پایین نیز فراهم شده است.

رییس سازمان بورس همچنین با اشاره به اینکه اکنون امکان بهره‌گیری این سامانه در دستگاه قضایی فراهم شده است توضیح داد: اکنون توثیق هوشمند در عرض چند دقیقه امکان پذیر شود، اقدامی که پیشتر چند روز زمان می برد.

وی همچنین گفت: در گام‌های بعدی پذیرش سایر دارائی‌ها نظیر سکه، اندوخته بیمه‌عمر، گواهی کسر از حقوق و موارد دیگر برای انجام اموری که نیاز به وثیقه‌گذاری وجود دارد، به این سامانه اضافه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار