دانش‌آموز منطقه۱۳ و جوان‌ترین داور فوتبال کشور در گفت‌وگو با پانا؛

هدفم رسیدن به داوری فینال جام‌ جهانی است

تهران (پانا) - دانش‌آموز منطقه ۱۳ که به عنوان داور نوجوان فوتبال توسط رئیس کمیته داوران کشور انتخاب شد، در خصوص هدف خود عنوان کرد هدفش رسیدن به داوری بازی فینال جام‌ جهانی فوتبال است.

کد مطلب: ۱۲۹۶۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هدفم رسیدن به داوری فینال جام‌ جهانی است

حامد قمی؛ نوجوانی از منطقه ۱۳(پایه نهم، دبیرستان حربن ریاحی) که چند سالی است به‌ طور جدی وارد عرصه داوری شده و در این حرفه درخشیده است.


قمی در در رابطه با علاقمندی خود به داوری فوتبال به پانا گفت: «من از ٣ سالگی به خاطر علاقه زیاد وارد مدرسه فوتبال شدم و سال های زیادی، در باشگاه های مختلف فعالیت داشتم، در ۱۴ سالگی که وارد مدرسه حربن ریاحی شدم با تعدادی از دوستان داورم آشنا شدم و این آشنایی به تدریج علاقه به داوری را در من ایجاد کرد.»

قمی اهداف خود در داوری را اینگونه عنوان کرد: «مهمترین و اصلی‌ترین هدف من در داوری اجرای صحیح عدالت با کمترین خطا است و هدفم داوری در فینال جام جهانی است. همه افردا معمولا دوست دارند در هر کاری بهترین و در بالاترین سطح باشند که برای ما داوران طبیعتا تورنمت جام جهانی و فینال این مسابقات بالاترین سطح داوری است.»

وی الگوی خود در داوری را محمود رفیعی و علیرضا فغانی معرفی کرد و در کمک داوری به داورانی چون محمدرضا منصوری، محمدرضا ابوالفضلی و جواد مداح نیز اشاره کرد و با توجه به ویژگی های یک داور خوب و ممتاز گفت: «در داوری نباید تیم خاصی مد نظر باشد و نتیجه بازی نیز نباید برای داور مهم باشد، بلکه داوری عادلانه ملاک کار‌ است. داوری کردن فقط سوت زدن یا پرچم زدن نیست، بلکه طرز برخورد با بازیکنان و اخلاق مناسب، آمادگی بدنی و زبان های بین‌المللی نقش مهمی در آینده داوری هر فرد دارد.»

قمی احساس خود را نسبت به داوری وصف ناپذیر دانست و افزود: «داوری حس جالب و هیجان انگیزی برای من داشته، اما هر کاری سختی های خودش را دارد خصوصا، سن پایین در داوری که اعتراض ها از طرف هواداران فوتبال بیشتر می شود. در فوتبال همیشه اعتراض وجود داشته و این موضوع برای داوران عادی شده است. به هرحال تیم برنده از داوری راضی و تیم بازنده ناراضی است افرادی که داوری را انتخاب می کنند و به دنبال پیشرفت در این زمینه هستند این اعتراض ها و فشار روانی نباید بر روی آنان تاثیر بگذارد.»

قمی نقش مربیان و اساتید خود را در شروع این حرفه بسیار مهم دانست و اظهار کرد: «در حقیقت تمریناتم از سال ۹۶ در باشگاه زینبیه شروع شد و در آنجا با مربیان زیادی آشنا شدم. محمود رفیعی، داور بین المللی فوتبال و احمد رضا اسکندری، احمد رضا سلگی، دبیر تربیت بدنی، فرید رضا دولتی، هومن بابایی و... که کمک حال بنده بودند. در سال ۹۹ که اوایل کرونا بود تمرین های ما در سالن زینبیه برگزار می شد‌ که به تشخیص مربیانم وارد کلاس داوری محمود رفیعی شدم و بعد از گذراندن تمرینات داوری و هوازی و شرکت در آزمون کتبی و تست آمادگی به عنوان داور رسنی فوتبال انتخاب شدم. من به دانش آموزانی که می خواهند وارد حرفه داوری شوند توصیه می‌کنم که عشق و علاقه و هواداری تیم را کنار بگذارند. زمانی‌که شما قاضی میدان می شوید وظیفه اجرای درست و صحیح عدالت در مستطیل سبز را برعهده دارید که از اهمیت زیادی برخوردار است.»

وی در پایان از خانواده و مربیانی چون محمود رفیعی، سعید و حمید فرنیا، حمید فرشچی و بیژن حیاتی که همیشه در همه شرایط با او همراه بودند تشکر و قدردانی کرد.

دانش‌آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار