پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با پانا:

افزایش موارد ابتلا و مرگ‌های کرونایی در کشور؛ کدام واکسن‌ کرونا برای دُز چهارم مناسب‌ است؟

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه در روزهای آینده موارد ابتلا، بستری و مرگ‌های کرونایی در کشور افزایش خواهد یافت، درباره مولفه‌های مهم در تعیین نوع دُز چهارم واکسن کرونا توضیح داد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
افزایش موارد ابتلا و مرگ‌های کرونایی در کشور؛ کدام واکسن‌ کرونا برای دُز چهارم مناسب‌ است؟

رضا صالحی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور اظهار کرد: «با پایین آمدن میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین گردش زیرسویه‌های اُمیکرون در برخی کشورها، انتظار افزایش تعداد موارد بیماری و مرگ را در کشور داشتیم.»

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه روند بیماری در کشور همچنان صعودی است، گفت: «روند بیماری در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه صعودی است. در کشور ما شیب صعود، کمتر از شیب پیک اُمیکرون و دلتا است اما موارد ابتلا رو به افزایش است و اینکه چه زمانی به قله می‌رسیم قابل پیش‌بینی نیست زیرا به شدت تابع عواملی همچون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تکمیل چرخه واکسیناسیون است.»

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: «اینکه چه مقدار نکات بهداشتی رعایت شود اهمیت دارد. اکنون متاسفانه میزان رعایت دستورالعمل‌ها به شدت پایین آمده است و برخی افراد نیز تعمدا توصیه‌های بهداشتی را به سخره می‌گیرند.»

این پزشک متخصص درخصوص تزریق دُز یادآور نیز گفت: «در کمیته ملی واکسیناسیون تاکید شده است همه افراد بالای ۱۸ سال صرف نظر از اینکه چند دُز واکسن دریافت کرده‌اند، اگر 6 ماه از دُز آخرشان گذشته، نوبت چهارم خود را دریافت کنند.»

وی درباره نوع واکسنی که باید به عنوان دز یادآور واکسن کرونا تزریق شود، گفت: «در هیچ کجای دنیا واکسن متناسب با این ‌واریانت فعلی ساخته نشده است و اینطور نیست که با هر واریانت جدید، واکسن جدید نیز تزریق شود. در هر کشور بر اساس واکسن‌هایی که در اختیار دارند، دستورالعمل‌‌ها را تدوین می‌کنند. در کشور ما نیز که بیشتر به واکسن‌های ساخت داخل دسترسی داریم، پروتکل‌های واکسیناسیون بر این اساس تدوین می‌شود.»

این پزشک بیماری‌های عفونی اضافه کرد: «توصیه می‌‌شود، از واکسن‌های متفاوت برای دُز یادآور استفاده شود. از آنجایی که کارایی واکسن‌ها متفاوت است، توصیه شده که واکسنی که به عنوان یادآور تزریق می‌شود، از پلتفرمی باشد که کارایی بالاتری داشته باشد در غیر این صورت همان واکسن قبلی را تزریق کنند.»

صالحی تاکید کرد: «در روزهای آینده باز هم افزایش موارد سرپایی، بستری و مرگ کرونایی را خواهیم داشت و حدود 4 تا 6 هفته ممکن است موارد مرگ و میز افزایشی باشد بنابراین لازم است پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از هفته‌های قبل جدی گرفته شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار