عبداله موموندی:

کشت ۴۵ هزار تن برنج در استان‌های شمالی مد نظر است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی گفت برنامه کشت ۴۵ هزار هکتار برنج در استان‌های شمالی کشور مد نظر و از اهداف وزارت جهاد کشاورزی است.

کد مطلب: ۱۲۹۳۵۳۴
لینک کوتاه کپی شد
کشت ۴۵ هزار تن برنج در استان‌های شمالی مد نظر است

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «عبدالله موموندی» افزود: استقبال کشاورزان از کشت قراردادی فراتر از حد انتظار بوده به طوری که اهداف تعیین شده در استان‌های مازندران نزدیک به ۱۵۰ درصد، گیلان حدود ۱۲۷ درصد و گلستان نزدیک به ۱۳۴ درصد تحقق یافته است.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی اظهار کرد: مهم‌ترین دلایل موفقیت در پیشبرد اهداف برنامه کشت قراردادی در سه استان شمالی طی امسال را هماهنگی، همکاری و مشارکت همه‌جانبه میان معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت امور زراعت وزارتخانه و مدیریت زراعت در این استان‌ها دانست.

وی در همین حال آموزش، انتقال آخرین دانش و اطلاعات کافی به کشاورزان و افزایش توانمندی آنان در افزایش بهره‌وری و تولید محصول را یکی از ارکان اصلی کشت قراردادی در دنیا خواند و اظهار کرد: ما دو مأموریت عمده در نظام آموزش و ترویج کشت قراردادی در نظر گرفته‌ایم.

موموندی گفت: تبیین دقیق و شفاف ویژگی‌ها و اهداف اجرایی طرح کشاورزی قراردادی از طریق آگاهی‌بخشی، علاقه‌مندسازی و متقاعدسازی کشاورزان برای مشارکت در این طرح و ارتقای نفوذ دانش و فناوری‌های نوین از محورهای اصلی فعالیت‌های آموزشی و ترویجی پیش‌بینی شده هستند.

وی ادامه داد: در این راستا بسته‌های آموزشی و ترویجی تهیه و از طریق رسانه‌های مختلف همچون رادیو و تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، پوستر، فیلم و پادکست برای تولید محصولات منتشر می‌شود.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی راه‌اندازی کاروان‌های ترویجی تخصصی به‌منظور انتقال دانش و ارتقای مهارت و توانمندی کشاورزان در تولید محصول خاص را از دیگر مأموریت‌ها برای توسعه کشت قراردادی عنوان و تصریح کرد: در حوزه کشت قراردادی برنج موسسه تحقیقات برنج، مرکز ترویج و توسعه فنّاوری هراز، مرکز تحقیقات کشاورزی استان‌های مازندران، گیلان و گلستان و ۱۰۱۱ مروج پهنه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی را در قالب برنامه‌هایی مانند روز مزرعه، کارگاه ترویجی، دوره‌های آموزشی و مهارتی و ارتباطات انفرادی میان مروجان و محققان با بهره‌برداران انجام می‌دهند.

موموندی اضافه کرد: تاکنون محققان و مروجان پهنه در ۳۷ نقطه در سه استان شمالی کشور حضور پیدا کرده و آخرین وضعیت مزارع برنج را تجزیه و تحلیل و به پرسش‌ها و چالش‌های کشاورزان پاسخ داده‌اند.

وی با بیان این که کشاورزی تولیدمحور در ایران در مرحله گذار به کشاورزی تجاری و بازارمحور است، اظهار کرد: یکی از سیاست‌ها و محورهای اصلی فعالیت‌های دوره جدید وزارت جهاد کشاورزی، تحقق کشاورزی تجاری و بازارمحور است و کشت قراردادی نیز از کارهای مهم در این راستا است.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی یادآور شد: در قالب کشاورزی قراردادی، کشاورز قبل از کشت محصول از طریق توافقاتی که با طرف مباشر یا شرکت خریدار انجام می‌دهد، نسبت به فروش محصول خود اطمینان پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار