گامی در راستای حمایت از تولید:

گشایش اعتبار اسنادی با 30 درصد معادل ریالی امكان پذیر شد

خبرگزاری پانا: با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور ، میزان پیش‌دریافت برای واردات كالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی حداكثر به میزان سی‌درصد معادل ریالی تعیین می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۹۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از شاتا،هیئـت وزیران در جلسه مورخ 17/6/1392 برای رفع موانع تولید و سرمایه‌گـذاری و اشتغال و ایـجاد تحرك اقتصادی و بـهبود فضای كسب و كار و به استناد اصل یكـصد و سی و هشـتم قانـون اساسی جمهـوری اسلامی ایران تصویب نمود:
1ـ میزان پیش‌دریافت برای واردات كالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی حداكثر به میزان سی‌درصد معادل ریالی تعیین می‌شود.
2ـ بانك‌های عامل نظر نهایی خود را درخصوص اعطای تسهیلات به طرحهای تولیدی كه از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌كنند، ظرف دو ماه از زمان تكمیل مدارك با در نظر گرفتن توجیه مالی، اقتصادی و فنی اعلام نمایند.
3ـ به شركت توانیر، شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور و پژوهشگاه نیرو اجازه داده می‌شود نسبت به مشاركت حداكثر چهل درصدی در صندوق حمایت از پژوهشگران و سازندگان كه به صورت غیردولتی و با مشاركت انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی تخصصی سازندگان تجهیزات صنعت آب و برق و تولیدكنندگان آب شیرین تشكیل می‌شود متناسباً اقدام نماید. به همین‌منظور نام شركت‌های مذكور به فهرست شركتهای‌توسعه‌ای افزوده می‌شود.
4ـ به منظور تأمین منابع طرحهای زیربنایی و یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص كالاهای مشمول اولویت دهم كه تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماكن گمركی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمركی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیكی مكلف است برای این گروه از كالاها كه به استناد ماده (24) قانون امورگمركی مشمول مقررات متروكه گردیده و در اجرای ماده (33) قانون یادشده به آن سازمان ارسال و تا تاریخ ابلاغ این مصوبه به فروش نرفته باشد، براساس این مصوبه اقدام نماید.
5 ـ بخش‌های گردشگری و صنایع دستی با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نظر بهره‌مندی از تسهیلات و امكانات موردنیاز، مشمول تعرفه‌ها، دستورالعمل‌ها، مقررات و مصوبات بخش صنعت می‌باشند.
6 ـ شركت ملی نفت ایران مجاز است نسبت به مشاركت حداكثر چهل درصدی در صندوق حمایت از سازندگان و پیمانكاران كه به صورت غیردولتی و با مشاركت انجمن‌های صنفی تخصصی سازندگان تجهیزات نفت و گاز پتروشیمی و پیمانكاران تشكیل می‌شود متناسباً اقدام نماید. به همین منظور نام شركت‌های مذكور به فهرست شركتهای توسعه‌ای افزوده می‌شود.
7ـ بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به انجام موارد زیر اقدام نماید:
الف ـ افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به دو برابر، بنا به درخواست واحدهای تولیدی.
ب ـ تشكیل كارگروهی با همكاری گمرك جمهوری اسلامی ایران و دستگاههای اجرایی ذی‌ربط جهت تسهیل ترخیص كالاهایی كه صرفاً به دلیل مغایرت اسناد كالا در زمان ترخیص با اسناد مثبته در هنگام ثبت سفارش با مشكل مواجه شده است تا پایان شهریور ماه.
تبصره1ـ تصمیمات كارگروه لازم‌الاجرا بوده و گمرك به استناد تصمیمات كارگروه موظف است با رعایت سایر مقررات صددرصد كالا را ترخیص نماید.
تبصره2ـ در مواردی كه نظر نماینده بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران با نظر دو نماینده دیگر موافق نباشد نظر رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران ملاك عمل قرار خواهد گرفت.
8 ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ضمن اعمال نظارت لازم بر حسن اجرای این مصوبه تا پایان سال جاری، در پایان هر ماه نسبت به ارایه گزارش از روند اجرای آن به هیئت دولت اقدام نماید
این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوربه وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، گمرك جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق توسعه ملی ابلاغ شد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار