مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌ شرقی خبر داد:

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقبره الشعرا

جشنواره فیلم تبریز برگزار می‌شود

تبریز (پانا) - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی ضمن تشریح برنامه‌های فرهنگی و هنری این اداره کل برای تابستان ۱۴۰۱، از اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه مقبره‌الشعرا تبریز خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۲۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقبره الشعرا

سید قاسم ناظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت روز قلم، اظهار کرد: حیات فرهنگی و زیست فرهنگی یک شهر و کشور منوط و مرتبط به رویدادها و اتفاقاتی است که در آن حوزه انجام می گیرد و اگر یک شهری یا کشوری باشد که اتفاقات و رویداد های علمی، فرهنگی و هنری در آن انجام نگیرد، فضای محدودکننده و کسب کننده ای در آن مکان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: در ایران، نهادهای مختلف فرهنگی در این زمینه فعال هستند ولی نهاد سیاست گذار و حامی حوزه فرهنگ و هنر بر اساس قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وظیفه ماست که فضای جامعه را به فضای مناسب زیست فرهنگی و فعالیت های فرهنگی تبدیل کنیم.

وی بابیان این که با وجود محدودیت ها در حوزه مسائل مالی که حوزه فرهنگ را تهدید می کرد، عملکرد خوبی داشته ایم، عنوان کرد: ما تمام تلاشمان را می کنیم تا تعدد رویدادهای فرهنگی و هنری، موجب نشاط و بالندگی فرهنگ آذربایجان شرقی شود.

ناظمی افزود: عملکرد ما در سال ۱۴۰۰ که در سایه خدمات و زحمات همکاران این اداره ارائه شد، نشانگر این است که تمامی تلاش ما در راستای ارائه فرهنگ و هنر آذربایجان انجام گرفته است و با وجود محدودیت های کرونا ما از تمامی فرصت ها برای دیده شدن اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استفاده کردیم. علاوه بر این که در سطح استان اتفاقات فرهنگی را توسعه دادیم ما تلاش کردیم تا دامنه این فرصت ها را در سطح ملی نیز گسترش دهیم و سعی کردیم تا یک چهره جدیدی از آذربایجان شرقی در سطح ملی برای شناساندن ظرفیت های استان برای مدیران ارشد جدید نشان دهیم. همچنین در مجموعه دولت قدم هایی برداریم تا براساس آن شناخت از این فرصت ها برای تعالی فضای فرهنگ و هنر استان استفاده می کنیم.

وی ضمن تشریح برنامه ها و رویدادهای فرهنگی این اداره کل در تابستان ۱۴۰۱، اظهار کرد: برای تابستان امسال، رویدادهای مختلفی تعریف شده و تلاش ما در حوزه های مختلف افزون خواهد بود. از جمله اتفاقات ماه های آینده می توان به برگزاری جشنواره فیلم تبریز اشاره کرد که این جشنواره در ۲ سال گذشته که برگزار نشده بود، به یک مطالبه از طرف اهالی سینما تبدیل شده بود و محدودیت کرونا باعث برگزار نشدن این جشنواره بود. بنابراین امیدواریم امسال برگزاری این جشنواره بخشی از دغدغه ها را حل کند. استقبالی که از این جشنواره شد، استقبال قابل توجهی بوده با توجه به اینکه فضای محدودی برای فعالیت های فرهنگی هنری ایجاد شده بود، ولی به نسبت از رشدهای ارزشمندی برخوردار شده است.

وی ادامه داد: از روز اول تلاش بنده این بود در کنار اینکه رویدادهای فرهنگی‌ در مرکز استان اتفاق می افتاد، شهرستان ها هم به یک مرکز فعالیت فرهنگی تبدیل شوند و اکنون با تمام محدودیت ها شاهد هستیم که این جریان در حال اجرا شدن است و جشنواره های برگزار شده در شهرستان های مختلف در راستای این هدف کلان اداره کل فرهنگ و ارشاد است. از جشنواره ها هم می توان به جشنواره شعر غدیر در شهرستان بناب اشاره کرد که میزبان شاعران کشور خواهیم بود و جشنواره دیگری که در آستانه برگزاری آن هستیم، جشنواره «حیدر بابای شهریار» هستیم و قرار است تا در هفته آینده در شهرستان بستان آباد برگزار شود که یک جشنواره شعر و هنرهای تجسمی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به سهم استان و سهم حوزه فرهنگ و هنر از سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به آذربایجان شرقی، خطاب به اصحاب رسانه گفت: با کمک شما عزیزان و با همت رسانه های محترم، یک قدم عمده برداشتیم و آن علنی کردن مشکلات مقبره الشعرا بود که باعث شد تا بازسازی این بنا به یک مطالبه عمومی در سطح استان تبدیل شود و اعتبار برای این بنا تخصیص یابد.

وی ادامه داد: در طول دو سال آینده از محل اعتبارات سفر رییس جمهور قریب به ۱۲۰میلیارد تومان به مقبره الشعرا تخصیص یافته است و ۸۰ میلیارد از این مبلغ از منابع ملی و ۴۰ میلیارد آن نیز از منابع استانی تخصیص خواهد یافت. همچنین شهرداری محترم نیز پیگیر عملیات عمرانی بخش های خود هستند که امیدواریم در ماه های آتی اتفاقات مبارکی در حوزه این بنا شاهد باشیم.

ناظمی بیان کرد: بحث دیگری از احیای بناهای فرهنگی، مجموعه تالارهای شهر است که این مجموعه در کنار لاله پارک قرار گرفته و در منطقه ای قرار دارد که این بخش از حداقل امکانات فرهنگی برخوردار است و این تالارها یکی از نیازهای جدی ما است که برای این تالارها هم بودجه ای قریب به ۱۰۰ میلیارد اختصاص یافته است.

این مقام مسئول در حوزه فرهنگ و هنر استان با اشاره به اهمیت ایجاد مجتمع های فرهنگی و هنری در شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی، گفت: بخش دیگر مشکلات ما که در سفر ریاست جمهوری از طرف ما پیشنهاد شده بود، بحث اختصاص اعتبار برای مجتمع های فرهنگی و هنری در شهرستان ها بود که با توجه به کمبود بودجه نتوانست جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری واقع شود ولی خوشبختانه با تلاش های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد، ۲۰ میلیارد نیز برای این گونه بنا ها تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در بحث مربوط به تجلیل از اساتید و شایستگان علمی و فرهنگی استان، تلاش ما این است که حداقل در هر فصل از اساتیدی که در قید حیات هستند تجلیل و گرامیداشتی داشته باشیم که در حال انجام است. برخی رویکرد ها هم در جهت معرفی و بازنمایی دوباره برجستگان حوزه فرهنگ و هنر استان مانند استاد شهریار، شمس تبریزی، خاقانی و نظامی گنجوی که مرتبط به این استان است برگزار خواهد شد که برخی از آن ها نیز انجام گرفته است.

سید قاسم ناظمی با اشاره به نقش آذربایجان در فرهنگ و هنر، با بیان این که آذربایجان از نظر تاریخی و فرهنگی نقش مهمی در دوره های مختلف داشته است، اظهار کرد: از جمله آثاری که در این حوزه تولید شده اند در طول سالیان گذشته به رویدادهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استان مرتبط است که در صد سال گذشته آذربایجان شاهد آن بوده است و بر طبق مطالعه های بنده پژوهش های جدیدی در این حوزه صورت نگرفته و در شهریور امسال همایشی با عنوان یکصد عنوان ادب و پایداری به آذربایجان برگزار کنیم.

وی افزود: از جمله کارهایی که در طول سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، این است که یک سند ملی به نام سند مهندسی فرهنگی کشور است که این سند قرار بود که در هر استان یک برش استانی داشته باشد و متولی آن شورای فرهنگ عموم استان باشد که این اتفاق انجام گیرد و ما در سال ۱۴۰۰ تقریبا بعد از تلاش های کارشناسی چندین ماهه، برش استانی این سند آماده شده و مراحل را گذرانده است و در سفر رییس جمهور با حضور رییس جمهور رونمایی شد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت این سند گفت: از اهمیت این سند می توان به امکان ریل گذاری بخش عمده ای از فعالیت های استان در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد. اجرای این سند اعلام شده و ما به مرحله اجرایی این سند برای جذب منابع ورود کرده ایم و این اقدام می تواند در فضای فرهنگی استان تاثیرگذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار