رییس سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با پانا عنوان کرد:

کاهش ثبت سفارش برخی گروه‌های کالایی/ رغبت کم به واردات به دلیل افزایش شدید نرخ ارز

خبرگزاری پانا : رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به کاهش ثبت سفارش برخی گروههای کالایی گفت : نوسان های نرخ ارز موجب کاهش محسوسی در ثبت سفارش کالاها نشده است و ثبت سفارش و تقاضای واردات کالا با رویه واردات و روندی که ورود کالا طی می کند متفاوت است .

کد مطلب: ۱۲۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد

حمید صافدل در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا بابیان اینکه ثبت سفارش برخی از کالاها با کاهش مواجه شده است ،اظهارکرد: آمار واردات کالا کاهش واردات را تایید نمی کند و اگر چه ممکن است در برخی گروههای کالایی کاهش واردات وجود داشته باشد و در برخی از گروههای کالایی با افزایش واردات باشد اما کاهش ثبت سفارش علامت کارشناسی شده ای برای تعیین کاهش واردات کالا به کشور نیست .

وی در خصوص کاهش ثبت سفارش کالا پس از نوسان های شدید نرخ ارز گفت : نوسان های نرخ ارز موجب کاهش محسوسی در ثبت سفارش کالاها نشده است و ثبت سفارش و تقاضای واردات کالا با رویه واردات و روندی که ورود کالا طی می کند متفاوت است .

رییس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: ممکن است برخی از واردکنندگان تقاضای واردات از طریق ثبت سفارش داشته باشند اما به دلیل افزایش نرخ ارز در عمل رغبتی به واردات نداشته باشند .

صافدل عنوان کرد: اگر در ثبت سفارش آمارها کاهش یا افزایش داشته باشند نشان دهنده علائم مثبت یا منفی در اقتصاد نیست و نمی تواند ملاکی برای ارزیابی کاهش واردات باشد .

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: آمارهای واقعی و تاثیر نرخ ارز بر واردات و صادرات باید برمبنای آمار قطعی گمرک انجام شود .

وی اظهارکرد: آمار واردات کالا کاهش واردات را تایید نمی کند و اگرچه ممکن است در برخی گروههای کالایی کاهش واردات وجود داشته باشد و در برخی از گروههای کالایی با افزایش واردات باشد اما کاهش ثبت سفارش علامت کارشناسی شده ای برای تعیین کاهش واردات کالا به کشور نیست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار