یکی از کشاورزان روستای دره بید شهرستان کوهرنگ:

سرمازدگی و کمبود بارش در فصل بهار به محصولات کشاورزی آسیب های بسیاری را وارد کرده است

کوهرنگ(پانا) - یکی از کشاورزان روستای دره بید شهرستان کوهرنگ ، سرمازدگی و کمبود بارش در فصل بهار را از عوامل اصلی و اثر گذار در کاهش و آسیب دیدگی محصولات کشاورزی این روستا دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۱۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
سرمازدگی و کمبود بارش در فصل بهار به محصولات کشاورزی آسیب های بسیاری را وارد کرده است

روستای دره بید در فاصله ۳۱ کیلومتری از چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ قرار دارد که شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی،باغداری و دام پروری است.

در این روستا محصولات کشاورزی از جمله جو،گندم،عدس،نخود،لوبیا و درختان مثمری همچون درخت گردو،زرد آلو،هلو،سیب،بادام و .... کشت می شود.

با آغاز فصل تابستان و نزدیک شدن به موسم برداشت محصولات کشاورزی به سراغ یکی از کشاورزان این روستا رفتیم تا در رابطه با وضعیت کشاورزی در این روستا با وی گفت و گویی داشته باشیم.که شرح آن را در ادامه می خوانید.

یکی از کشاورزان این روستا در خصوص وضعیت کشاورزی در سال جاری عنوان کرد: « امسال بدلیل کمبود بارش در فصل بهار و سردی شبانه هوا در این فصل،بسیاری از درختان میوه و محصولات کشاورزی ما بویژه محصولاتی که در فصل بهار کاشتیم همچون نخود، آسیب های فراوانی دیده اند به طوری که حتی در بعضی از زمین های کشاورزی تنها ساقه خشک نخود دیده می شود و ثمره چندانی نداده است. »

وی در ادامه افزود: « کاهش نزولات آسمانی نه تنها به محصولات کشاورزی بلکه بر منابع آبی روستا همچون چشمه ها هم اثر گذاشته است به عنوان مثال،آب بسیاری از چشمه ها و سدهای آبی این روستا نسبت به سال های گذشته، بسیار کاهش یافته است. »

این کشاورز مجد در رابطه با شیوه کشاورزی در روستای دره بید گفت: « کشاورزی در این روستا همچون گذشته به روش سنتی انجام می شود. مردم روستای دره بید از اواسط تیر ماه برای برداشت محصولات کشاورزی از جمله جو، گندم عدس و ... آغاز به کار می کنند. که این کار به روش سنتی و با وجود گرمای تابستان،سخت و طاقت فرسا است. »

این کشاورز در ادامه به توضیح رابطه کشاورزی با عوامل زیست محیطی پرداخت و گفت: « فعالیت هایی که در فرایند کشاورزی یعنی در مراحل کاشت،داشت و برداشت صورت می گیرند؛ رابطه تنگانگی با طبیعت و محیط زیست دارند. به طوری که اگر فرایند کشاورزی در یک منطقه به شکل درستی صورت نگیرد می تواند به محیط زیست آن منطقه لطمه های بسیاری را وارد کند به عنوان مثال اگر کشاورزان یک منطقه برای آبیاری محصولات کشاورزی خود اقدام به حفر بی رویه چاه های زیر زمینی کنند ممکن است آن سال بتوانند آب بیشتری را برای محصولات کشاورزی خود تامین کنند و تولید محصولات خود را افزایش دهند اما ادامه این روند سبب خشک شدن آب های زیر زمینی می شود که این موضوع خشکسالی و کم آبی را برای آن منطقه به همراه می آورد.متاسفانه حفر بی رویه این چاه ها در دو دهه اخیر در کشور بویژه در نواحی داخلی به وضوح دیده شده است. همچینن شخم زدن زمین های کشاورزی هم باید به روش درست و مناسبی انجام شود و نباید با شیب زمین در یک جهت باشد زیرا با این کار هنگام بارندگی و آبیاری ،خاک آن زمین شسته می شود و به مرور زمان فرسایش می یابد. »

وی اشاره ای نیز به مصرف کود های شیمیایی داشت و گفت: « مصرف کود های شیمیایی و سموم کشاورزی باید درست و به اندازه باشد. زیرا این موضوع با سلامتی مردم سروکار دارد. اگر کشاورزان برای محصولات کشاورزی بیش از حد معقول از کودهای شیمایی استفاده کنند شاید بتوانند تولید بیشتری داشته باشند اما این کار به سلامتی مردم آسیب می زند و باعث بروز بیماری هایی از جمله سرطان می شود. بنابراین سلامت مردم نباید فدای افزایش تولید شود و وزارت جهاد کشاورزی باید بر اندازه مصرف کودهای شیمیایی،نظارت حداکثری و کامل داشته باشد.

وی در پایان گفت: « از آنجایی که اکثر مردم روستاهای کشور به کشاورزی مشغول هستند و کشور با معضل جدی کم آبی مواجه است. لازم است که در زمینه کشاورزی تحولی صورت بگیرد و کشاورزی سنتی جای خود را به کشاورزی نوین دهد. کشاورزی به روش نوین به کشاورزان آموزش داده شود و تجهیزات پیشرفته در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا خسارات کمتری به منابع طبیعی وارد شود و این کشور برای نسل های آینده نیز بتواند این منابع طبیعی را حفظ کند. »

دانش آموز خبرنگار: حکیمه علیخانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار