«ایستاده تا همیشه» خاطرات شفاهی همرزمان حاج احمد متوسلیان

تهران (پانا) - کتاب «ایستاده تا همیشه» مجموعه‌ای از مصاحبه‌های «فاطمه وفایی‌زاده» نویسنده کتاب با همرزمان سردار حاج‌احمد متوسلیان است که در قالب یک کتاب جمع‌آوری شده است.

کد مطلب: ۱۲۹۱۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
«ایستاده تا همیشه» خاطرات شفاهی همرزمان حاج احمد متوسلیان

40 سال است که در چهاردهمین روز تیرماه نام سردار حاج احمد متوسلیان زبان به زبان می‌چرخد. مردی که ماجرای ناپدید شدن او به یک معمای 40 ساله تبدیل شده است.
کتاب «ایستاده تا همیشه» به تدوین و تنظیم «فاطمه وفایی‌زاده» حاصل گفت‌وگوهای مفصلی با همرزمان جاویدنشانِ احمد متوسلیان است که هرکدام پس از معرفی خود و نقششان در حوادث کردستان و جبهه‌های غربی، نسبت خود را با این سردار پرآوازه بازگو کرده‌اند.
«ایستاده تا همیشه» خاطرات شفاهی مریم کاتبی، حمید فرحزادی، مجتبی عسگری، حسن رستگارپناه، نعمت‌الله حکیم، محمدجواد اکبری آهنگر، ناصر شیخ‌عباسی و سیدحسن اعتمادزاده هشت نفر از افرادی است که در مقاطعی بین سال‌های 1358 تا 1361 همراه با این سردار بوده‌اند.
زندگی احمد متوسلیان در این کتاب به روزهای حضورش در کردستان محدود می‌شود. روزهایی که غرب کشور، فضای پرتنش جنگ داخلی را تجربه می‌کرد. در همین زمان بود که برادر احمد به فرماندهی محکم، گروهک‌هایی که سلاح به دست گرفته بودند را در شهر استراتژیک مریوان و مناطق اطرافش شکست داد.
او که در ۱۵ فروردین ۱۳۳۲ در محله مولوی تهران به دنیا آمد، در کودکی و نوجوانی به کسب و کار پدرش در شیرینی پزی کمک کرد، دیپلم هنرستان برق گرفت، در دانشگاه علم و صنعت درس خواند و در اواسط دهه ۱۳۵۰ علیه رژیم پهلوی فعالیت سیاسی داشت. متوسلیان در سال ۱۳۵۸ با شروع درگیری های نظامی در غرب کشور داوطلبانه به آنجا رفت و با شجاعت و مدیریتش، کم‌کم مدارج فرماندهی را طی کرد تا اینکه در نهایت، در زمستان ۱۳۶۰ به فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ع) رسید.
این فرمانده سرانجام برای انجام ماموریتی در تیرماه ۱۳۶۱ به لبنان رفت و ۱۴ همان ماه به همراه کاردار و دو کارمند سفارت ایران در ایست بازرسی حومۀ شهر بیروت به صورت غیرقانونی دستگیر شدند و دیگر هیچ خبر موثقی از آنها به دست نیامد.
شیوه روایی و داستانی کتاب، مخاطب را مشتاقانه به صفحات بعد راهنمایی می‌کند. «ایستاده تا همیشه» در 8 فصل تدوین شده و علاوه بر این، عکس‌هایی دیدنی از عملیات‌های مختلف در انتهای کتاب منتشر شده است.
«ایستاده تا همیشه» در 344 صفحه با قیمت 100 هزار تومان توسط انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر و روانه بازار شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از سایت https://ketabir.com/ تهیه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار