مدیرکل اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با پانا:

تعیین سالانه تعرفه‌های ثبت ازدواج؛ دریافت مبالغ اضافه برای شروط ضمن عقد خلاف است

تهران (پانا) - مدیر کل اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه رقم تعرفه‌های ثبت ازدواج هر ساله مشخص است، گفت که دریافت مبالغ اضافه برای شروط ضمن عقد از سوی دفاتر ثبت ازدواج خلاف قانون است.

کد مطلب: ۱۲۹۰۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
تعیین  سالانه تعرفه‌های ثبت ازدواج؛ دریافت مبالغ اضافه برای شروط ضمن عقد خلاف است

بهرام حسن‌زاده در گفت‌وگو با پانا درخصوص ثبت شروط ضمن عقد در دفاتر ازدواج اظهار کرد: «عقدنامه یا نکاحیه مانند سایر عقود دارای شرایطی است که این شرایط را زوجین در نظر می‌گیرند که باید با قانون خانواده و قانون مدنی کشور مطابقت داشته باشد. برخی از این شروط در عقدنامه ذکر می‌شود و ممکن است شروط به نحوه طلاق یا نحوه اعطای نفقه باشد یا اینکه درباره حقوق کار زوجین یا سایر موارد باشد.»

مدیر کل اشخاص حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین درباره دریافت مبالغ اضافه از سوی دفاتر ثبت ازدواج برای نوشتن شروط ضمن عقد گفت: «تعرفه‌های مربوط به عقد نکاح توسط رئیس قوه قضاییه مشخص شده است و در نظام‌نامه جدید هم پیش‌بینی شده است. تعرفه‌های عقدنامه جامع است یعنی برای نکاح چه با شرط باشد چه بدون شرط باشد، هیچ هزینه مضاعفی نباید از سوی دفاتر ثبت ازدواج گرفته شود و اگر مبالغ اضافه‌ای گرفته شود باید عودت داده شود.»

حسن‌زاده تصریح کرد: «چنانچه دفتر ثبت ازدواج برای ثبت نکاح مبلغ اضافه‌ای دریافت کند و چنانچه بازرسان سازمان ثبت اسناد مطلع شوند با آن دفترخانه‌ها برخورد جدی می‌شود. دریافت مبلغ اضافه در نظام‌نامه دفاتر ازدواج و طلاق پیش‌بینی نشده است و قطعا با این دفترخانه‌ها برخورد می‌شود و بازرسی سازمان ثبت اسناد و املاک نیز این موارد را لحاظ خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار