ضرورت ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی

کرج (پانا) - سلاح‌های شیمیایی روی سیستم‌های عصبی، پوست و تنفس انسان تاثیر مخربی می‌گذارند و به همین منظور استفاده از این سلاح‌ها به هر نحوی باید ممنوع شود.

کد مطلب: ۱۲۹۰۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ممنوعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی

در تاریخ هفتم و هشتم تیرماه ۱۳۶۶ هواپیماهای بمب‌افکن عراقی با بمب‌های شیمیایی به چهار نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت و اطراف آن با گازهای کشنده شیمیایی حمله کردند. در جنگ تحمیلی ۸ هشت ساله علیه ایران، رژیم عراق با بهره‌گیری از چالش‌های میان تهران با تحریک کاخ سفید و با هدف رسیدن به امیال خود مرزهای غربی کشورمان را مورد تاخت و تاز قرار داد‌. اولین باری که ارتش عراق از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی استفاده کرد مربوط به بیست و هفت مهرماه ۱۳۵۹ در جنوب کشور در استان خوزستان است. در این سال عراق چهار بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده که یک مصدوم و دو شهید به دنبال داشت. بیشترین کشته او بر اثر سلاح‌های میکروبی و شیمیایی در شلمچه‌، فاو و سردشت بود.

تعداد حملات رژیم بعثی عراق به ایران ۵۷۲ بار و تعداد جانبازان ۵۲۹۳۸ نفر و تعداد شهدای شیمیایی ۱۰ هزار نفر بود. طبق گفته یکی از آشنایان امام خمینی که به ایشان گفتند ما هم توان بالایی برای ساخت سلاح شیمیایی داریم اما امام با لحنی جدی فرمودند: اگر ما سلاح شیمیایی تولید کنیم، آن‌گاه چه تفاوتی بین من و صدام خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی نیز می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی و پایبندترین کشور به اصول انسانی است و به همین دلیل در تقویم، ۸ تیر روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نام‌گذاری شده است.

دانش‌آموز خبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار