سهراب هاجری*

توجه به صدور پروانه ساخت و نمایش در دولت سیزدهم

تغییر دولت‌ها همیشه روی سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و هنری مؤثر است. دولت سیزدهم نزدیک به یک سال است که سکان امور سینمایی و فرهنگی را در دست دارد و کوشیده از پس بحران‌های مختلف در حوزه فرهنگ به‌ویژه سینما برآید.

کد مطلب: ۱۲۸۹۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
توجه به صدور پروانه ساخت و نمایش در دولت سیزدهم

انبوه پروانه ساخت و نمایشی که در دولت قبل صادرشده و مطالبات و انتظاراتی را در جامعه سینمایی به وجود آورده، می‌توانست به بحرانی جدی تبدیل شود که با مدیریت رئیس سازمان سینمایی و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از چند مشکل و سوءتفاهم کوچک حل شد. مسئله‌ای که برای «لامینور» (داریوش مهرجویی) به وجود آمد یا شایعاتی که درباره اکران نشدن «مجبوریم» (رضا درمیشیان) وجود داشت، با اقدام درست و به‌جای سازمان سینمایی به اکران عمومی این آثار انجامید. اکرانی بدون حاشیه و در شرایطی سلامت. وزیر فرهنگ و ارشاد در نخستین هفته‌های وزارتش مشکل فیلم «گشت ارشاد 3» را هم حل کرد و اجازه نداد فیلم سعید سهیلی بیهوده و به خاطر رفتار فردی یک بازیگر، به محاق برود. این دست برخوردها و سعه‌صدر درحالی‌که همواره روی وزارت ارشاد فشار بوده، نشان از عزم و اراده جدی وزیر و رئیس سازمان برای حل مشکل سینماگران و فیلم‌ها داشت و امیدواری در دل سینماگران به وجود آورد. حتی فیلم منیژه حکمت که برای دریافت پروانه نمایش «بندر بد» با مشکلاتی مواجه بود، توانست پروانه دریافت کرده و فیلمش را اکران عمومی‌کند.

در دوره‌ای که محمد خزاعی به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی بر مسند مدیریت تکیه زده، بحران‌ها و مشکلات کم نبوده است. سینماگران از آغاز دوره او امیدوار بودند این تهیه‌کننده سینما، در ارتباط و تعامل با جامعه سینما مشکلات را از بین برده، به وضعیت تولید رونق بدهد. موج شیوع کرونا اندک‌اندک کاهش می‌یافت و سینماها بازگشایی می‌شد، اما شرایط اقتصادی تحقق رویای فروش‌های انبوه را ویران کرد. بااین‌همه رئیس سازمان بر لزوم بازسازی سینماها و گسترش سینما سازی در همه استان‌ها تأکید کرد.

رئیس سازمان در همه گفتگوها و سفرهای استانی‌اش به این نکته اشاره کرد که دغدغه معیشت خانواده سینما را دارد و در پی آن است وضعیت سینماگران را بهبود بخشد.

درحالی‌که رئیس سازمان در همه بخش‌ها به دنبال حل مشکلات بود، صدور پروانه ساخت و نمایش وارد مرحله تازه‌ای از اختلاف شد. گروه‌های فشار در پی توقیف یا محدود کردن نمایش بعضی آثار و فیلم‌ها بودند. سفر سینماگران به کن و حاشیه‌های نمایش «عنکبوت مقدس» فیلمی که اصلاً در سازمان سینمایی پروانه نمایش نداشت، مشکلات تازه‌ای به وجود آورد. نهادها و ترجمان‌های دیگری شروع به فعالیت علیه سینما و سینماگرانش کردند درحالی‌که سازمان سینمایی از همان آغاز درباره فیلم موضع‌گیری کرده بود. حالا سازمان سینمایی با مشکلی تازه مواجه شده بود که اگر درمان نشود، پیکره سینما را دچار اختلاف و حیات آن را تضعیف می‌کند. مشکلات اهالی سینما باید در سازمان سینمایی حل شود تا سازمان بر اساس پروانه نمایش و ساختی که ارائه کرده، بتواند پاسخگو باشد. تجربه نشان داده سازمان تا امروز، نسبت به حراست از پروانه‌های ساخت و نمایش، اهتمام جدی داشته است.

با توجه به ظرفیت سالن سینماها و بسترهای موجود و به دلیل لزوم دقت در تأمین محتواهای موردنیاز جامعه و خانواده‌ها، شورای پروانه ساخت امروز باید با دقت و درک بیشتر و توجه به حساسیت‌ها و فضاهایی که علیه سینما وجود دارد از صدور شتاب‌زده پروانه ساخت و نمایش، یا هر اقدامی که فضا را بسته‌تر و ماهیت سینما را درخطر قرار بدهد، پرهیز کند. سینمای ایران، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و باید برای رسیدن به ثبات و آرامش کوشش فراوان کرد.

*کارشناس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار