مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی خبر داد:

افزایش دوبرابری آتش سوزی ها در مراتع استان مرکزی

خبرگزاری پانا: مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: آتش سوزی ها در مراتع استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دوبرابر افزایش داشته است.

کد مطلب: ۱۲۸۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، یوسف یوسفی افزود: در شش ماه نخست سال جاری بر اثر گرما و عوامل انسانی 1500 هکتار از مراتع استان مرکزی دچار آتش سوزی شده اند، این در حالی است که این میزان در سال گذشته 670 هکتار بوده است .

وی با اشاره به اینکه خسارت وارده به هر هکتار 10 میلیون ریال می باشد ابراز داشت: با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده قادر به کنترل و بازسازی قسمتی از مراتع نخواهیم بود چراکه اعتبارات در نظر گرفته شده متناسب با 1000 هکتار می باشد در نتیجه 50 درصد از مراتع آسیب دیده باقی خواهند ماند.

این مقام مسئول اظهار کرد: بر اساس بند (ط) ماده (8) قانون مدیریت خدمات کشوری منابع طبیعی وظیفه ای حاکمیتی است که باید بصورت مستمر حفظ، حمایت و حراست شود که این امر توجه مسئولین و به ویژه اختصاص اعتبارات لازم ممکن است .

یوسفی با اشاره به اینکه یکی از عوامل تخریب مراتع استان دامهای غیر مجاز است که از استانهای همجوار وارد مراتع می شوند ادامه داد: با گشت و مراقبت توسط یگان حفاظت اداره کل و شهرستانها در سالجاری بیش از 38652 راس دام در 90 مورد از مراتع استان خارج شدند .

وی با تاکید براینکه آتش سوزی ها با دوعامل انسانی و غیر انسانی مراتع را تهدید می کند بیان کرد: گرمای زیاد، رعد و برق، ذرات شیشه و پوشش گیاهی یک ساله از عوامل غیر انسانی و باقی گذاشتن آتش پس از سفر در طبیعت از جمله عوامل انسانی می باشد.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان ساخت: 95 در صد از آتش سوزی های عمدی و غیر عمدی در مراتع طبیعی ناشی از عوامل انسانی می باشد.

یوسفی در ادامه تصریح کرد: شهرهای اراک، دلیجان، فراهان، خنداب و شازند از جمله شهرهای آسیب پذیر در حریق مراتع طبیعی هستند.

وی با اشاره به اینکه هرعاملی که باعث پیدایش آتش در جنگل و مرتع شود زیان های فراوانی برای همه مردم کشور اسلامی ما خواهد داشت بیان کرد: از بین رفتن منظر زیبای طبیعت، از بین رفتن پوشش گیاهی در منطقه مورد حریق، از بین رفتن تفرجگاه ها و میزان زیادی علوفه که می تواند مورد تعلیف دام قرار گیرد، آسیب رساندن به محیط زیست و مساعد شدن زمینه فرسایش آبی و بادی از جمله اثرات آتش سوزی در مراتع می باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار