برگزاری همایش هدایت تحصیلی با رویکرد هویتی ‌ویژه دختران پیشتاز برای اولین بار در شیراز

شیراز (پانا) - همایش هدایت تحصیلی با رویکرد هویتی و با شعار «دخترانه انتخاب کن» با حضور بیش از 400 نفر از دانش‌آموزان پیشتاز دختر پایه‌های نهم و یازدهم، برای اولین بار امروز در شیراز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری  همایش هدایت تحصیلی با رویکرد هویتی ‌ویژه دختران پیشتاز برای اولین بار در شیراز

این همایش که به همت اداره کل آموزش و پرورش فارس و سازمان دانش‌آموزی استان فارس امروز چهارشنبه یکم تیرماه، برگزار شد، تبیین فلسفه علم و کمک به انتخاب رشته‌ای متفاوت و متناسب با هویت دخترانه را برای دانش‌آموزان دختر دنبال می‌کند.

محمدحسین راحمی، دکترای فلسفه علم و فناوری از دانشگاه صنعتی شریف (مسوول واحد پژوهش و توسعه مجتمع آموزشی فائزون)، به صورت تخصصی به مقوله انتخاب رشته متناسب با با هویت دخترانه پرداخت.

راحمی در این همایش دانش‌آموزان را در هنگام انتخاب رشته بر سه مرحله شناخت خود، شناخت رشته‌ها و تطبیق خود با رشته‌ها، تاکید کرد و گفت: جامعه بر اساس هویت و تفکر دختران شکل می گیرد.

مسئول واحد پژوهش و توسعه مجتمع آموزشی فائزون گفت: هدایت تحصیلی صرفا انتخاب رشته متوسطه یا دانشجویی نیست بلکه یک فرایند است که باید به دقت مورد برنامه‌ریزی قرار داده شود.

راحمی با اشاره به پروژه بازطراحی هدایت تحصیلی گفت: در این طرح، سه راهبرد توصیه به حکمرانان تعلیم و تربیت برای تفکیک رشته‌ها، توصیه به موسسان و مدارس برای ساماندهی هدایت تحصیلی و توصیه به دانش‌آموز و خانواده‌ها است.

وی با تبیین چگونگی فهم مطالب گفت: افراد بر اساس شرایط و ویژگی‌های شخصی می‌توانند مطالب را بیاموزند و مدل‌های ذهنی است که در یادگیری‌ها تاثیر می‌گذارد.

مسئول واحد پژوهش و توسعه مجتمع آموزشی فائزون تاکید کرد: باید افراد بر اساس مدل ذهنی خودشان آموزش ببینند تا به موفقیت درخشانی دست پیدا کنند.

راحمی ادامه داد: باید از تصویر فانتزی درباره انتخاب رشته دور شد و واقع نگرانه به این روند نگاه شود.

وی با اشاره به سوال چگونه نباید انتخاب رشته کرد، گفت: باید از قراردادن معیارهای اشتباه، پرهیز کرد؛ به عبارتی باید گزاره‌های دقیقی را درنظر گرفت و از مفاهیم سیال همانند علاقه به دروس پرهیز نمود و همچنین نباید ابتدا شغل را انتخاب و براساس آن انتخاب رشته کرد.

وی با اشاره به اشتباه بودن تقدم انتخاب شغل بر انتخاب رشته افزود: این انتخاب اشتباه است چرا که ذهنیت و آشنایی افراد با شغل‌ها در سن مدرسه بسیار کم است ‌بلکه در این سن، شروع آشنایی با شغل‌ها است.

وی با اشاره به اینکه جامعه درحال گذار است، تاکید کرد: موقعیت‌های شغلی درحال تغییر است؛ پس در انتخاب رشته از القائات سوری پرهیز و بجای آن باید وسعت نظر و آگاهی را جایگزین کرد.

راحمی گفت: در ابتدا برای هر انتخابی به خودشناسی نیاز است، چرا که نتیجه آن طرحی از خودتان می‌شود و می‌تواند در انتخاب‌های زندگی‌مان تاثیرگذار باشد و ما را به موفقیت برساند.

این همایش در تالار سعدی مجتمع رفاهی فرهنگیان فارس برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار