دبیر فراکسیون گردشگری مجلس در گفت‌وگو با پانا:

پتانسیل اقتصادی خوبی در آموزش رشته گردشگری به دانش‌آموزان وجود دارد

دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش و گردشگری برای رشته گردشگری در مدارس تفاهم‌نامه ببندند

تهران (پانا) - حرفه گردشگری در دنیا یکی از منابع اصلی درآمد ارزی و ایجاد اشتغال است که به گفته دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اگر از همان دوران دبیرستان به‌عنوان یک رشته اصلی با برنامه‌ریزی به آن نگاه شود قطعاً در آینده می‌تواند منشأ رونق اقتصادی ایران باشد و این مهم با همکاری جدی میان دو وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با وزارت آموزش‌وپرورش ممکن خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پتانسیل اقتصادی خوبی در آموزش رشته گردشگری به دانش‌آموزان وجود دارد

یکی از صنایعی که سال‌هاست دنیا روی آن حساب باز کرده تا منابع ارزی‌شان را غنی کند، رشته گردشگری است و این در حالی است که ایران باوجود پتانسیل بسیار خوبی که برای جدی گرفتن این صنعت دارد همچنان نتوانسته در این حوزه جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند.

برای جا انداختن فرهنگ گردشگری باید از همان دوران مدرسه آموزش آغاز شود

محمدصالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت تدریس رشته گردشگری در مدارس ایران گفت: «گردشگری به‌عنوان یک حرفه مهم است. از دو منظر می‌توان به این موضوع مهم نگاه کرد. ازیک‌طرف باید فرهنگ‌سازی لازم در حوزه گردشگری انجام شود که این مهم از همان دوران کودکی و در زمان تحصیل در مدرسه باید جا بیافتد.»

وی افزود: «درواقع از همان زمان مدرسه نوجوانان باید بدانند گردشگری چیست و چه‌کارها و حرفه‌هایی را می‌توان در این حوزه انجام داد. همه این موضوعات جزو فرهنگ گردشگری است که می‌توان در مدارس آموزش داد.»

گردشگری یک شغل تخصصی است

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «از سوی دیگر بحث گردشگری است که به‌عنوان یک حرفه و صنعت باید موردتوجه قرار گیرد. تمامی مهارت‌های لازم و تخصصی در این رشته در بخش‌های مختلف اعم از هتل‌داری و راهنمایی گردشگری گرفته تا موضوع آژانس‌های مسافرتی و حتی کسانی‌که آثار و جغرافیای منطقه را معرفی و روایت می‌کنند باید در قالب یک‌رشته تخصصی آموزش دیده باشند که البته این رشته در دانشگاه وجود دارد اما با همین نگاه تخصصی می‌توان برای دانش‌آموزان کار و دانشی هم تعریف شود تا در بلندمدت اثربخش باشد.»

باید به رشته گردشگری در مدارس نگاه تخصصی داشت

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به اهمیت راه‌اندازی رشته گردشگری در مدارس گفت:‌ «راه‌اندازی این رشته از دوران دبیرستان یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری و رونق دادن به موضوع گردشگری در ایران بوده و هست که انجام شده اما نگاه تخصصی و حرفه‌ای به این موضوع وجود ندارد.»

دو نهاد وزارتی برای توجه به رشته گردشگری تفاهم‌نامه ببندند

جوکار با اشاره به اینکه باید دو نهاد مهم وزارتی مرتبط با این رشته با هم تعامل بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: «جای خالی تفاهم‌نامه میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با وزارت آموزش‌وپرورش به چشم می‌خورد. خوب است که این مهم زودتر انجام شود زیرا اشتراک‌هایی در این زمینه بین این دو نهاد وجود دارد که می‌تواند مکمل یکدیگر باشند. اگر از پتانسیل این دو نهاد استفاده شود قطعاً در آینده شاهد رونق و توسعه صنعت گردشگری در ایران خواهیم بود.»

وی افزود: «مجلس شورای اسلامی هم برای انعقاد این تفاهم‌نامه حتماً حمایت‌های لازم را خواهد داشت تا این رشته به‌خوبی جا بیافتد و موجبات رونق اقتصادی را فراهم کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار