لزوم هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌ها نو در طرح‌های آب و خاک

تهران (پانا) - سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بر هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌های نو در طرح‌های آب و خاک تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۸۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
لزوم هوشمندسازی آبیاری و استفاده از انرژی‌ها نو در طرح‌های آب و خاک

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی، سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست ضرورت تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی در سطح کشور در کرج در این خصوص گفت: باید فناوری‌هایی طراحی و تولید شوند که به لحاظ اقتصادی به صرفه و نسبت به مشابه وارداتی آن ارزان‌تر باشند.

وی با اشاره به این که در حوزه خاک کشاورزی در مقایسه با حوزه آب دستورالعملی وجود ندارد بر همکاری مشاوران راهبردی برای احصای این دستورالعمل‌ها و همچنین استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای برای پایش سطح زیر کشت و تعیین آب مصرفی برای محصولات کشاورزی تاکید کرد.

رصد کشت محصولات کشاورزی با تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان

عباسی در خصوص تهیه اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی در کشور بیان کرد: در بحث‌های نرم‌افزاری تهیه اطلس آب گیاهان زراعی و باغی خطاهایی وجود دارد و باید از کاسته شود تا سامانه‌ای به روز و با حداقل خطا راه‌اندازی شود که در این خصوص هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی افزود: در حوزه نیاز آبی باید تلاش‌های بیشتری شود تا به آنچه که مطلوب است دست یابیم.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که اطلاعات تولید شده برای اطلس آب باید کاربردی و در راستای منافع کشور و آینده آن باشد، افزود: با هماهنگی معاونت‌های زراعت و برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت جهادکشاورزی خروجی این کار باید کاربردی و نتایج آن برای معاونت‌های ذی‌ربط قابل استفاده باشد تا به اهدافی که در این زمینه وجود دارد دست یابیم.

وی با تاکید بر این که به وسیله این اطلس سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را می‌توان رصد کرد، گفت: جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر مانند چغندر قند و توسعه کشت محصولات استراتژیک از این طریق امکان‌پذیر خواهد بود که بسیار حائز اهمیت است.

لزوم بازنگری سند ملی آب کشور

عباسی با تاکید بر بازنگری سند ملی آب کشور گفت: برای آب مورد نیاز گیاهان گلخانه‌ای و گیاهان جدیدی که وارد مرحله کشت می‌شوند و هیچ اطلاعی از نیاز آبی این گیاهان در دسترس نیست، باید در برنامه نیاز آبی به آن پرداخته شود تا آگاهی بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به آغاز دو طرح بزرگ آب و خاک، فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح جامع توسعه زیرساخت‌های آب و خاک شمال کشور که در مرحله مطالعات اولیه قرار دارند، گفت: موسسات و مراکز تحقیقاتی در زمینه پیشبرد و اجرای این طرح‌ها باید در کنار معاونت آب و خاک قرار گیرند و پایلوت‌هایی در این زمینه اجرا شود و برای تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک در طرح‌های آب و خاک نیاز به همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب نیز هست.

در این نشست، نیازعلی ابراهیمی پاک، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب و عضو صندوق بیمه محصولات کشاورزی به ارائه و تشریح اطلس آب آبیاری گیاهان زراعی و باغی کشور پرداخت.

گفتنی است؛ رضا سرافرازی، مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی؛ جهانبخش میرزاوند، مدیرکل دفتر امور خاک کشاورزی؛ علیرضا پرستار، مشاور معاون وزیر و رئیس ستاد معاونت آب و خاک؛ ناصر دواتگر، معاون پژوهشی موسسه تحقیقات خاک و آب؛ حمیدرضا جانباز، مشاور معاون وزیر و مسوولان و روسای گروه معاونت و موسسه تحقیقات خاک و آب حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار