شهنام شهبازی:

جذب دانش‌آموزان در رشته‌های مهارت‌محور براساس سند تحول بنیادین، یکی از وظایف آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - مدیر دبیرستان شهدای هسته‌ای منطقه ۱۴، آشنایی دانش‌آموزان‌ با مشاغل و رشته‌های مهارت‌محور را بستر فرهنگی مناسبی برای اشتغال‌آفرینی دانست و جذب آنان در رشته‌های مهارت محور را براساس سند تحول بنیادین و ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای دانش‌آموزان، یکی از وظایف آموزش و پرورش عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
جذب دانش‌آموزان در رشته‌های مهارت‌محور براساس سند تحول بنیادین، یکی از وظایف آموزش و پرورش است

شهنام شهبازی؛ مدیر دبیرستان شهدای هسته ای منطقه ۱۴ با بیان اینکه آموزش و پرورش مستقیما در چرخه اشتغال آفرینی دخیل نیست، اما با ایجاد یک بستر فرهنگی مناسب می تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد، در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «انتخاب شغل مناسب، از ابتدایی‌ ترین و ضروری ‌ترین مسائلی است که همواره با زندگی نوع بشر همراه بوده و قسمت مهمی از حیات او را تشکیل می‌دهد. شخصیت و منزلت اجتماعی و فردی انسان، در گرو کار و فعالیت همیشگی است تا دست نیاز پیش دیگران دراز نکند و بتواند عزت نفس خود را حفظ و استعدادهای خود را شکوفا کند. انتخاب شغل، مسئله ساده‌ ای نیست و برخی از جوانان به دلیل نداشتن تجربه کافی در برخورد با جمع و عدم مهارت، اغلب در انتخاب شغل، دچار اشکال و سردرگمی می‌شوند. همچنین هدایت شغلی و آموزش هر فرد باید بر اساس استعداد و توان او انجام گیرد تا موجبات موفقیت او در زندگی آینده فراهم شود. در این راستا مدارس سرآغاز آشنایی دانش‌آموزان برای انتخاب شغل مناسب هستند.»

وی بر اهمیت برگزاری جشنواره مشاغل برای راهنمایی انتخاب شغل و کار مناسب برای دانش‌ آموزان تأکید کرد و گفت: «انتخاب شغل، انتخاب نوعی زندگیست و در واقع احساس رضایت از شغل ارتباط مستقیمی با احساس رضایت از زندگی فرد دارد. جشنواره های گوناگون آشنایی با مشاغل، فرصتی برای دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی است که با مشاغل گوناگون و لزوم آنها در جامعه آشنا شوند. آشنایی با مشاغل به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا متناسب با استعداد و توانایی و رغبت و علاقه خود نسبت به انتخاب رشته مناسب که منجر به انتخاب شغل مورد علاقه‌‌ شان می‌شود، اقدام کنند.»

شهبازی با بیان اینکه علاقه و آگاهی دانش آموزان از تنوع رشته های تحصیلی، یکی از معیارهای بسیار مهم در انتخاب شغل آینده آنها محسوب می شود، خاطر نشان کرد: «انتخاب رشته در پایه نهم دوره اول متوسطه، مسیر زندگی و شغلی دانش آموزان را تعیین می‌کند. با توجه به اینکه امروزه تضمین آینده شغلی یکی از دغدغه های فکری جوانان و نوجوانان است، رویکرد آموزش و پرورش هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان ها و مراکز آموزشی فنی و حرفه ای است که ضمن تحصیل مهارت را فراگیرند. حضور دانش آموزان در مراکز صنعتی و حضور کار آفرینان و مسئولان در مدارس می تواند در تحقق یک هدایت تحصیلی متوازن و شناسایی مشاغل مربوط مؤثر باشد. انتخاب رشته اجباری و غیر آگاهانه، پیامدهای منفی برای دانش آموزان در دو بخش تحصیلی و شغلی به همراه دارد که لازم است والدین به این موضوع مهم توجه کنند.»

مدیر دبیرستان شهدای هسته ای منطقه ۱۴، آشنایی دانش آموزان با مشاغل مختلف و شرایط بازار کار، تقویت روحیه پرسشگری، تحقیق و مسئولیت پذیری، کمک به انتخاب رشته های تحصیلی، تقویت و توسعه فرهنگ کارآفرینی و خود اشتغالی را، از جمله هدف‌ های‌ معرفی مشاغل در مدارس ذکر کرد و گفت: «شیوه‌ های اجرایی راهنمایی شغلی، به صورت بازدید از مراکز و محیط‌ های شغلی، ارائه واحد شناسایی مشاغل در دروس مختلف مرتبط، مقاله نویسی شغلی، اجرای نمایشنامه شغلی، اشتغال در ایام فراغت، انجام مصاحبه‌ های شغلی توسط دانش آموزان و تولید محتوای مشاغل نیز از سوی مشاوران مدارس در بستر جلسات مشاوره ای برای دانش آموزان و اولیا صورت می گیرد.»

وی تصریح کرد: «امروزه، تضمین آینده شغلی یکی از دغدغه‌های فکری جوانان و نوجوانان است که رویکرد آموزش فنی و حرفه‌ای، هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان‌ها و مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای است که ضمن تحصیل، مهارت فرا گیرند. سوق دادن دانش آموزان به سمت کار و رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش، از جمله مباحث مهم دیگر در دوره متوسطه است. امروز آموزش و پرورش در این حوزه چشم انداز خوبی دارد. تدوین برنامه توسعه متوازن نیاز به یک پژوهش میدانی عظیم دارد تا بتوانیم طرح های بدیع با توجه به جغرافیای هر منطقه را ارائه کنیم.»

شهبازی ضمن اشاره به اینکه با ارائه آموزش‌ های فنی و حرفه‌ای به دانش‌ آموزان در دوران تحصیل می‌توانیم در آینده شغلی آنها نقش بسزایی داشته باشیم، اظهار کرد: «تحقق شعار «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌ آفرینی» در آموزش و پرورش، با محوریت هنرستان‌ها و تقویت رشته‌های فنی و حرفه‌ای امکان‌ پذیر است. آموزش و پرورش در تحقق این شعار سعی دارد تا دانش آموزان را به عنوان نسل آینده به سمت هنرستان ها و مراکز مهارتی سوق دهد تا آنها با ایده های نو و خلاقانه بتوانند به تولید کمک کنند. در سال مزین به شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، باید در کنار هدایت دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی و فنی و حرفه ای، بر آن شویم تا فرآیند تحصیلی را نیز در نظام آموزش و پرورش به نحوی تعریف کنیم تا خود دانش آموزان نخبه و با استعداد نیز، راغب به حضور در هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای شوند تا از این طریق وارد بازار کار شده و به تولید کمک کنند.»

وی اظهار کرد: «هنرستان‌ ها سرآغاز راهی روشن به سوی اشتغال هستند. نگاه جامعه به سمت هنرستان‌ ها و مهارت آموزی در حال تقویت است و اراده خوبی در حال شکل‌ گیری است. ما نیاز داریم مشترکاً این کشور را بسازیم و برای ساخت کشور نیاز به نیروی انسانی ماهر داریم؛ نیروی انسانی که آموزش‌های با کیفیت را ببیند. آموزش‌ های باکیفیت در محیط واقعی کار، مثمرثمرتر واقع می‌شود. ما نیاز داریم در قانون برنامه هفتم توسعه، مشوق‌ های کار فرمایی بیمه‌ ای و مالیاتی بیشتری را برای تمام بخش خصوصی که در آموزش مهارت شرکت می‌کنند، داشته باشیم و این به اقتصاد و اشتغال پایدار کمک می‌کند.»

مدیر دبیرستان شهدای هسته ای منطقه ۱۴ در پایان ضمن تأکید بر اینکه سیاست آموزش و پرورش بر توسعه متوازن بین رشته‌ های تحصیلی است و بر این اساس ۵۰ درصد دانش آموزان باید در هنرستان ها تحصیل کنند، گفت: «تقویت و توجه بیشتر به رشته های فنی و حرفه ای می تواند آینده دانش آموران را از هم اکنون تأمین کرده و جامعه را به سمت کار آفرینی و اشتغال پایدار سوق دهد. سیاست آموزشی در مراکز آموزش و فنی و حرفه ای مبنی بر ارائه آموزش‌ ها به صورت رایگان است که می‌طلبد رسانه‌ های جمعی جهت ترویج هر چه بیشتر این مهم در اجتماع در کنار آموزش های فنی و حرفه‌ای گام بردارند.»

دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار