مدیرکل منابع‌طبیعی خراسان‌شمالی:

۱۸۰ هزار هکتار از پهنه جنوبی استان بیابانی است

بجنورد (پانا) - مدیرکل منابع‌طبیعی استان خراسان‌شمالی در نشست خبری اظهار کرد طی سال های اخیر خشکسالی استان را دربرگرفته است، براین اساس در سال گذشته در منطقه قشلاق و ییلاق بیش از ۱۳۸ هزار و ۹۲۳ تن کاهش تولید علوفه در استان خراسان‌شمالی رقم خورده است.

کد مطلب: ۱۲۸۶۶۸۸
لینک کوتاه کپی شد
۱۸۰ هزار هکتار از پهنه جنوبی استان بیابانی است

حسن وحید، مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی بیابان به شعار جهانی«عبور از خشسکالی با مشارکت همگانی» اظهار کرد: بیان این شعار برای روز بیابان زدایی در سال جاری نشان دهنده این است که سراسر دنیا درگیر این موضوع هستند و برای عبور از خشکسالی مشارکت همگانی الزامی است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین عوامل بیابان زایی که ایجاد خشکسالی می کند شامل محدودیت های اقلیمی، کاهش بارندگی، کاهش آب های زیرزمینی هستند، ادامه داد: در حال حاضر خراسان شمالی و کشور درگیر خشکسالی هستند که این مسئله در ابعاد مختلف می تواند اثرگذار باشد.

وحید اضافه کرد: یکی از مهم ترین ابعاد خشکسالی، کاهش سفره های آب زیرزمینی است که استفاده مفرط از این آب ها باعث فرونشست زمین می شود، که تاکنون تبدیل به بحران نشده اما هشداری است که اگر دامنه اش وسیع تر شود، کنترل آن سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی عرصه های منابع طبیعی و اراضی کشاورزی با بحران کم آبی مواجه شده اند، یادآور شد: امسال در فصل رویش بارندگی مناسبی بود و عرصه های منابع طبیعی در وضعیت پایین تر از نرمال قرار گرفت.

وحید گفت: در سال گذشته در منطقه قشلاق و ییلاق بیش از ۱۳۸ هزار و ۹۲۳ تن کاهش علوفه در استان خراسان شمالی بوده است، که یکی از معضلات بهره برداران در کشور بوده که به دلیل نبود علوفه در بازار و طبیعت توان لازم برای رفع این مشکل وجود نداشت و این مسئله مشکل اقتصادی و اجتماعی برای مردم رقم زد.

این مقام مسئول اضافه کرد: موضوع اصلی این است که اثرات زیست محیطی، کاهش علوفه و خشکسالی می تواند خیلی شدیدتر از این موضوع باشد که در فرسایش های آبی و بادی، سیلاب ها، گردوغبار نمود پیدا کند.

وحید خاطرنشان کرد: در بعضی از مناطق استان برخی از سازندهای زمین شناسی تکامل نیافته تر هستند که باعث افزایش فرسایش ها، روان آب ها، برون زدگی های سنگی، شورشدن آب های زیرزمینی می شوند. این موضوع طبیعی است و به دخالت انسان مرتبط نیست، اما اگر شرایط بارندگی مهیا و پوشش گیاهی احیا شود، بسیاری از مسائل در این زمینه حل خواهد شد.

وحید با بیان اینکه شاید عامل انسانی در موضوع اقلیم و سازندهای محیط زیستی نتوانند دخل و تصرف داشته باشد، گفت: اگر بهره برداری از منابع طبیعی به درستی انجام شود و مفرط نباشد معضلات تشدید نخواهد شد.

وحید در خصوص ریزگردها در خراسان شمالی نیز با بیان این مطلب که وسعت بیابان های استان افزایش نیافته است افزود: با احیای جنگل ها و مراتع و بیابان های استان تاج پوشش گیاهی نیز ۹درصد افزایش یافته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خراسان شمالی از جمله استان‌های درگیر با ریزگرد است، اما درصد ریزگردها در استان بحرانی و نگران کننده نیست، بلکه منطقه ای و موقت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در مورد غبار موجود در هوای بجنورد نیز گفت: آن چه در هوای بجنورد دیده می شود مربوط به سنگ شکن هایی است که در اطراف بجنورد قرار دارند و سال هاست در مورد مخاطرات آن هشدار داده شده است.

وی با بیان این که در بیابان های پهنه جنوبی استان و در مانه و سملقان منطقه برداشت خاک وجود دارد، اظهار کرد: این مناطق اگر در طول سال به ویژه در تیر و مرداد کنترل نشود با مخاطره مواجه خواهیم شد و خشکسالی ها و رهاشدن اراضی دیم نیز به این موضوع دامن زده است.

وحید از شناسایی پنج هزار هکتار کانون بحرانی نیز در استان خبر داد و افزود: اجازه گسترش به این کانون ها نداده ایم و عملیات آبخیزداری و احیا و اصلاح بیابان ها و حفاظت و قرق مناطق جنگلی استان نقش مهمی در افزایش نیافتن کانون های بحرانی فرسایش خاک دارد.

وی با بیان این که خشکسالی ها و افت منابع آب های زیرزمینی موجب فرونشست زمین در بخش هایی از استان شده است، گفت: در دشت مانه سملقان و بخش هایی از شهرستان اسفراین فرونشست زمین دیده شده است و اگر دامنه آن گسترش پیدا کند کنترل آن سخت خواهد شد.

وی با بیان این که ۴۳۴ هزار هکتار از منابع طبیعی استان جنگل است، افزود: در این مساحت ۱۰۰ هزار هکتار طرح مدیریت منابع جنگلی اجرا شده است.

وی افزود: خراسان شمالی بیشترین عرصه های قرق را در سطح کشور دارد به طوری که در این استان علاوه بر قرق ۲۵ هزار هکتار جنگل خزری در بزداغی نیز ۳۶ هزار هکتار رویشگاه جنگلی ما قرق شد که بزرگترین قرق کشور است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد.

در خراسان شمالی ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار