رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا :

با تخصیص هدفمند یارانه قدرت خرید مردم بیشتر خواهد شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر معیشت مردم گفت نظام توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست تاثیری در معیشت و سفره مردم بگذارد و سفره مردم را از کالاهای اساسی تامین کند و به دلیل فسادی که در چرخه توزیع این ارز ترجیحی به وجود آمد. این چرخه معیوب بوده و ارز ترجیحی به اهداف خود نرسید.اکنون با تخصیص هدفمند یارانه قدرت خرید مردم بیشتر خواهد شد و فاصله طبقاتی و ضریب جینی هم کاهش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۲۸۶۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
با تخصیص هدفمند یارانه قدرت خرید مردم بیشتر خواهد شد

علی‌اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «حدود ۷۰ میلیارد دلار در این سال‌ها ارز ترجیحی توزیع شده و هدف این بوده که کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، شیر و سایر کالاهای اساسی با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم برسد. در حالی که در طول این سال‌ها قیمت کالاهای اساسی چندین برابر رشد پیدا کرد. به عنوان مثال قیمت مرغ حدود ۷ برابر افزایش پیدا کرد. زمانی که ارز ترجیحی شکل گرفت شکر کیلویی دو هزار تومان بود، هم اکنون به کیلویی ۲۰ هزار تومان است معنای چنین شرایطی این است که با وجود پرداخت ارز ترجیحی ۱۰ برابر رشد قیمتی در به وجود آمده است.»

وی گفت: «روزی که قیمت دلار در کشور شروع به رشد کرد و معاون اول سابق، حضور این ارز را اعلام کرد، قیمت مرغ کمتر از ۷ هزار تومان در بازار بود. روزی که دولت رئیسی تصمیم گرفت که ارز ترجیحی را جمع کند و یارانه به جای ابتدای زنجیره توزیع به انتهای زنجیره یعنی مردم پرداخت شد، قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان رسیده بود یعنی ۷ برابر افزایش.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «جمع‌بندی کارشناسان اقتصادی این است که نظام توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست تاثیری در معیشت و سفره مردم بگذارد و سفره مردم را از کالاهای اساسی تامین کند به دلیل فسادی که در چرخه توزیع این ارز ترجیحی به وجود آمد. این چرخه معیوب بوده و این ارز ترجیحی به اهداف خود نرسید.»

یارانه نهاده‌های دامی به دست تولیدکننده واقعی نمی‌رسید

نماینده مردم سبزوار در مجلس‌ عنوان کرد: « دولت برای نهاده دامی در گمرک قیمت بسیار بالایی یارانه می داد. نهاده دامی باید به دست کشاورز می‌رسید تا محصول تولیدی آنها مثل شیر و لبنیات و گوشت به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. در حالی که این نهاده هم نهایتاً به دست دامدار نمی‌رسید. به دلیل وجود این مشکل در سال‌های اخیر متاسفانه بخش زیادی از دام‌های مولد و باردار ذبح شدند. اتفاقی بسیار تلخ بود که برای ساختار دام‌های سنگین کشور افتاد و جبران آن به راحتی امکان‌پذیر نیست.»

عنابستانی با بیان اینکه این اتفاقاتی که در ساختار توزیع ارز ترجیحی افتاد همه را به این جمع‌بندی رساند که ما باید در توزیع یارانه‌ها یک تصمیم جدید بگیریم، خاطرنشان کرد: «به دلیل مشکلاتی که مطرح شد، تصمیم به تغییر روش پرداخت یارانه گرفتیم.در نهایت از پرداخت یارانه به صورت ارز در مبادی ورودی کشور یعنی تخصیص آن به واردکنندگان جلوگیری و یارانه را به انتهای زنجیره یعنی مردم پرداخت کردیم.»

تخصیص هدفمند یارانه‌ها ضریب جینی را بهبود می‌بخشد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: «با تخصیص هدفمند یارانه قدرت خرید مردم بیشتر خواهد شد و فاصله طبقاتی و ضریب جینی هم کاهش می‌یابد. بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی به هدف برخورد نکرد و صرف رانت و فساد شد. به دلایل متعددی بخش عمده‌ای از یارانه‌هایی که دولت در قالب ارز ترجیحی پرداخت کرد یارانه ای بود که به جیب عده‌ای خاص و تعداد اندکی واردکننده که واردات آن کالا در دست آنها بود رفت و عملاً به جیب مردم نرفت.»

نماینده مردم سبزواراظهار کرد: «این وضعیت گرانی و افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که حجم وسیعی از این ارز صرف رانت شده است. ۷۰ میلیارد دلاری که دولت هزینه‌کرد رقم بسیار سنگینی برای ساختار کشور ما و آن هم دولتی که در فشار تحریم‌ها قرار دارد بود. اگر شیوه پرداخت یارانه به شیوه کالابرگ الکترونیکی تغییر پیدا کند باز هم باید یارانه برخی از دهک‌های جامعه پرداخت شود و آنها علاوه بر کالا برگ یارانه نقدی هم دریافت کنند. این شیوه پرداخت یارانه نقدی به طور قطع بهتر از پرداخت یارانه به واردکنندگان در قالب ارز ترجیحی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار