سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت‌وگو با پانا؛ 

هدایت امام و مشارکت مردم باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد

زمان شاه امید به زندگی ۵۲ سال بود ولی اکنون به ۷۶ سال رسیده است/ جمهوری اسلامی معیارهای خط فقر را تغییر داد/ سیاست امام حفظ وحدت میان همه مسلمانان بود/ امام در مقابل سیاست‌های استعماری ایستاد و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرد

تهران (پانا) - سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا تاکید کرد انقلاب اسلامی با دستان خالی به پیروزی رسید اما به دو دلیل مهم؛ یک: هدایت‌های حضرت امام و دوم مشارکت، مقاومت و تلاش و جانفشانی و از خود گذشتگی مردم. جمع اینها با هم پیروزی را حاصل کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۴۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
هدایت امام و مشارکت مردم باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد

پرویز پیکری، گروه سیاسی- محمدحسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با پانا درباره اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) اظهار داشت: «بعد از حکومت امام علی علیه السلام و شش ماه حکومت امام حسن علیه السلام دیگر حکومت اسلامی با وجود اینکه امامان معصوم حضور داشتند تشکیل نشد. آیا این ضعف امامان ما بود؟ آیا این ضعف پیامبران بود که نتوانستند حکومت تشکیل دهند و حتی در مواردی به شهادت رسیدند؟ یا ضعف عملکرد مردم بود؟!. اگر صالح‌ترین فرد حتی معصوم هدایتی را بر عهده بگیرد ولی مردم همراهی نکنند به نتیجه نخواهد رسید. امام حسین علیه السلام را به کوفه دعوت کردند اما همان‌هایی که دعوت کردند کنار کشیدند و عده‌ای زیادی در صفوف دشمن علیه امام حسین علیه السلام جنگیدند. آیا اشکال از امام حسین علیه السلام بود یا اشکال از آن مردمی بود که چنین رفتاری را داشتند؟ اشکال از آنها بود.»

هدایت امام و مشارکت مردم باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد

این استراتژیست ادامه داد: «انقلاب ما به پیروزی رسید علی رغم اینکه حکومت شاه بسیار قدرتمند و مورد حمایت همه قدرت‌های عالم از جمله آمریکا، اروپا و شوروی و چین و ارتجاع عرب بود. انقلاب اسلامی با دستان خالی عملا به پیروزی رسید اما به دو دلیل مهم؛ یک: هدایت‌های حضرت امام و دوم مشارکت، مقاومت و تلاش و جانفشانی و از خود گذشتگی مردم. جمع اینها با هم پیروزی را حاصل کرد.»

سفیر اسبق ایران اضافه کرد: «اگر این مشارکت نبود، اگر نبود این جانفشانی حتما انقلاب ما به پیروزی نمی‌رسید، حتما حکومت اسلامی تشکیل نمی‌شد، کما اینکه در حضور امامان معصوم چنین نشد. بنابراین دو عامل اصلی یعنی هدایت که توسط امام و براساس قرآن انجام می‌شد و مشارکت مردم باعث و بانی پیروزی انقلاب شد.»

این تحلیل‌گر تاکید کرد: «هرجا این هدایت بود و مردم هم مشارکت کردند، آنجا پیروزی حاصل شد. مثلا در جنگ، در مقابله با تروریسم؛ این راه پیشرفت است. حال اگر در مقاطعی یا در اموری این مشارکت نباشد، علی رغم هدایت درست، به نتیجه نمی‌رسد. نمی‌توانیم این را هم الزاما تقصیر مدیریت بدانیم کما اینکه نهج‌البلاغه پر است از گلایه از مردم زمان خود که به وظایفشان عمل نکردند.»

زمان شاه امید به زندگی 52 سال بود ولی اکنون به 76 سال رسیده است

قدیری ابیانه با بیان اینکه در بُعد حمایت از محرومان، واقعا در کشور ما کار صورت گرفته است، گفت: «یک زمان، خط فقر این بود که در روستایی مردم وسیله‌ای برای استحمام نداشته باشند، حمامی نباشد، حتی اگر دو کیلومتر پیاده بروند به آب آشامیدنی سالم نرسند. حداقل‌های درمانی و بهداشتی را نداشته باشند. فقر مطلق در خیلی از جاها هم وجود داشت. نداشتن برق، گاز و تلفن و ... معیار فقر نبود، در دوره پهلوی امید به زندگی به طور متوسط ۵۲ سال بود الان به ۷۶ سال رسیده است.»

جمهوری اسلامی معیارهای خط فقر را تغییر داد

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در ادامه گفت: «ما (جمهوری اسلامی) از ابتدا تاکنون معیارهای خط فقر را تغییر دادیم. مثلا گفتیم که در روستایی که یک کیوسک تلفن وجود نداشته باشد، این روستا فقیر است، در روستایی که لوله‌کشی نباشد و آب آشامیدنی به آنجا نرسد و مردم مجبور باشند از روستا دور شوند این فقر است، بعد رسیدیم به جایی که اگر در داخل منازل لوله‌کشی نباشد فقر است، گاز و تلفن نباشد، حمام در منزل نداشته باشند، فقر است. مرتب این معیارها را بالا بردیم و الان بعضی‌ها تفاوت خط فقر مطلق با خط فقری که ما ترسیم می‌کنیم را نمی‌دانند و فکر می‌کنند کم کار شده است. نه، خیلی کار شده اما باز هم کافی نمی‌دانیم و معتقد هستیم که باید بیشتر تلاش کنیم. بنابراین حمایت از محرومان وجود داشته، خوب هم کار شده اما کافی نبوده است. کمتر روستایی بود که برق داشته باشد، کمتر روستایی بود که آب لوله‌کشی داشته باشد، کمتر روستایی بود که گاز داشته باشد، الان کمتر روستایی هست که آب، برق و گاز نداشته باشد.»

وی تصریح کرد: «لذا کار زیادی صورت گرفته، هم زمان حضرت امام و هم بعد از ایشان تا الان. اما معتقدیم که بیشتر هم می‌شد کار کرد و اگر بیشتر کار نکردیم باید عوامل موثر را پیدا کنیم. مثلا ما جزو مسرف‌ترین مردم دنیا هستیم، اگر منابع را اسراف نمی‌کردیم می‌شد با منابع مالی آن، کارهای بیشتری را در زمینه‌های مختلف انجام داد. ما حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان سوخت داریم، مقدار مصرف گاز ما به اندازه مقدار مصرف نصف اروپاست، اینها را ما عادت کرده‌ایم و متوجه نمی‌شویم. یا وقتی افرادی اجناس خارجی می‌خرند نیاز ایران را به ارز بالا می‌برند و ارزش پول ما کم می‌شود و سرمایه‌های زیاد از دست می‌دهیم. بارها هم مقام معظم رهبری فرمودند که نسبت به خرید جنس داخلی تعصب داشته باشید. بنابراین کسانی که سفر خارجی می‌روند و ارز کشور را آنجا خرج می‌کنند، کسانی که جنس‌های خارجی می‌خرند و ارز خارج می‌کنند در حالیکه می‌توانند جنس ایرانی بخرند، باید به این مسایل توجه کنیم.»

سیاست امام حفظ وحدت میان همه مسلمانان بود/ حقوقی که اقلیت‌ها در ایران دارند کشورهای مدعی دموکراسی برای مسلمانان قائل نیستند

سفیر اسبق ایران به بخش دیگری از اقدامات موثر حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: «در رابطه با حفظ وحدت میان اقشار مختلف جامعه امام اصولا معتقد به حفظ وحدت بین همه مسلمانان جهان بودند و یک رابطه سازنده حتی با جهان غیراسلام؛ در این مسیر هم تلاش زیادی صورت گرفت در حالیکه در مقابل سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن استعمار، سیاست امام وحدت بود. هم در داخل با اهل سنت و هم رعایت حقوق اقلیت‌ها و هم در سطح جهانی، همکاری و تنش‌زدایی؛ اما در مواردی دشمن عکس این را عمل می‌کرد و می‌خواست موانعی ایجاد کند. سیاست امام و رهبری و نظام اما وحدت بود. مثلا حقوقی که اهل سنت در ایران دارند و آزادی‌هایی که اهل سنت در ایران دارند، شیعیان در خیلی از کشورهای اهل سنت ندارند. یا حقوقی که ما برای اقلیت‌ها قائل شده‌ایم که می‌توانند نماینده در مجلس داشته باشند، این حقوق را مسلمانان در کشورهای مدعی دموکراسی ندارند.»

امام در مقابل سیاست‌های استعماری ایستاد و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرد/ اگر جهان اسلام متحد شود به ابرقدرتی تبدیل خواهد شد که دیگران در مقابل آن رنگی ندارند

این تحلیل‌گر امور بین‌الملل تصریح کرد: «جهانخواران عادت داشتند و دارند که با جهان از موضع بالا صحبت و اموال آنها را غارت کنند، اما ما براساس رهنمودهای قرآن نمی‌توانیم بپذیریم. ملت ما ملتی است با سوابق و تاریخ چند هزار ساله در حالیکه سابقه آمریکا به حدود ۳۰۰ سال می‌رسد. آنها حق خودشان می‌دانند که بر همه ملت‌ها مسلط شوند اما ما نمی‌پذیریم و جلوی آنها ایستادیم. سیاست استعماری اختلاف بیانداز و حکومت کن داشتند، اما ما ایستادیم. اگر جهان اسلام متحد شود به ابرقدرتی تبدیل خواهد شد که دیگران در مقابل آن رنگی ندارند. امام در مقابل آنها ایستاد و از نهیب آنها نهراسید و توطئه آنها را با کمک مردم خنثی کرد و امروز می‌بینیم که نهضت اسلامی رو به گسترش است. زمانی آمریکایی‌ها در تمام کشورهای اسلامی ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که اگر انتخابات آزاد در کشورها برگزار شود مسلمانان ضد آمریکایی به قدرت می‌رسند و لذا به این نتیجه رسیدند که دم از شعار دموکراسی برای جهان نزنند چون اگر چنین شود اینها نفوذشان را در کشورها از دست می‌دهند.»

اندیشه‌های امام خمینی تاثیر بسیار زیادی در جهان گذاشته است

قدیری ابیانه گفت: «آمریکا تمام‌قد از رژیم دیکتاتوری شاه در مقابل ملت ایران حمایت می‌کرد. اندیشه‌های امام خمینی تاثیر بسیار زیادی در جهان گذاشته و نمونه آن این است که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه با رژیم صهیونیستی با پرچم عرب‌گرایی انجام می‌شد و لذا در هر جنگی رژیم صهیونیستی پیروز می‌شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی پرچم اسلام‌گرایی پرچم مبارزه شد و در هر جنگی با رژیم صهیونیستی، آن‌ها شکست خوردند و الان کار به جایی رسیده که استراتژیست‌های دوست و دشمن به این نتیجه مشترک رسیدند که رژیم صهیونیستی رو به اضمحلال است، فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی پر است از مسافرینی که می‌خواهند به کشورهایی برگردند که از آنجا مهاجرت کرده بودند.»

جهان اسلام یکی از قطب‌های در حال شکلگیری است

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه جهان تک قطبی در حال سیر به سمت شکل‌گیری جهان چند قطبی است و قطعا یکی از قطب‌های رو به شکل‌گیری، قطب اسلامی خواهد بود، افزود: «آمریکا و اروپا و ناتو هر روز در هر تحولی رو به ضعف هستند. فراز نظامیان آمریکایی از افغانستان خود یکی از همین مظاهر شکست غرب بوده است.»

راه امام بعد از رحلت ایشان نیز ادامه دارد

محمدحسن قدیری ابیانه در پایان گفت: «دشمنان امیدوار بودند که با رحلت حضرت امام آثار کلام ایشان هم از میان برود اما این اتفاق نیافتاده، بالعکس راه امام زنده ماند و به راه خودش ادامه داد. این در مورد شهید سلیمانی هم صدق می‌کند آنها فکر می‌کردند که اگر شهید سلیمانی را شهید کنند این مبارزات تعطیل می‌شود اما چنین نشد و بالعکس تشدید هم شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار