سخنگوی کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با پانا

پرداخت یارانه نقدی دولت را به بانک‌ها بدهکار می‌کند

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون اقتصادی پرداخت یارانه نقدی را در بلندمدت به‌صرفه برای اقتصاد نمی‌داند و عنوان می‌کند که در این صورت دولت ناگزیر خواهد شد از بانک‌ها قرض بگیرد و بهترین روش کارت اعتباری غیر نقدشونده است.

کد مطلب: ۱۲۸۳۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پرداخت یارانه نقدی دولت را به بانک‌ها بدهکار می‌کند

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی اقتصاد در گفت‌وگو با پانا درباره اصلاح توزیع یارانه‌ای دولت سیزدهم اعلام کرد: «این کار در اصل اقدام مهم و جسورانه‌ای بود که دولت سیزدهم شروع کرد اما در روش باید تأمل بیشتری داشته باشیم. هرچند این روش نسبت به برخی از تجربه‌هایی که درگذشته وجود داشته بهتر است اما بهینه‌تر هم می‌توان عمل کرد. برای مثال درزمینهٔ سوخت در گذشته اقداماتی انجام شده بود و این اقدام نسبت به آن روش‌ها بهتر بود اما شروع ایده‌آلی نیست و بهتر از این هم می‌شد، کار شود.»

یارانه نقدی اصلاً توصیه نمی‌شود

مرحبا با اشاره به اینکه دولت سیزدهم چاره‌ای جز اصلاح نظام توزیع یارانه‌ای نداشته است، اظهار کرد: «امیدوارم دولت ارزیابی‌ها را دقیق انجام دهد و به‌مرور زمان کیفیت را دقیق‌تر کند تا حق به‌ حق‌دار برسد.»

مرحبا با اشاره به نحوه پرداخت یارانه‌ها که به‌صورت کالابرگ باشد یا نقدی، عنوان کرد: «یارانه نقدی اصلاً توصیه نمی‌شود. در شرایط کنونی در کشور تورم بالایی را تجربه می‌کنیم و پول ملی مدام قدرت خریدش را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی تأمین منابع مالی به‌صورت نقدی و تزریق آن به جامعه تورم‌زا است.»

در پرداخت نقدی یارانه دولت مجبور می‌شود از بانک‌ها قرض بگیرد

وی افزود: «در این برهه‌های زمانی، یارانه نقدی پرداخت شده به‌مرور زمان قدرتش را از دست می‌دهد و دولت دائم ناگزیر است که رقم را بالا ببرد. شاید مجبور باشد از بانک‌ها برداشت کند زیرا رقم کمی نیست و وقتی قرار باشد ماهانه و دائم این مهم تکرار شود ممکن است در تأمین منابع به مشکل بخورد. ضمن اینکه پرداخت نقدی ممکن است درجاهای دیگری مصرف شود و به هدف اصلی‌اش که تأمین کالای اساسی سبد خانوار است نرسد.»

قرار نیست پرداخت یارانه چه نقدی و چه غیر نقدی دائمی باشد

مرحبا با اشاره به اینکه تعریف پرداخت یارانه این است که در شرایط اضطراری باشد نه دائم و همیشگی، عنوان کرد: «پرداخت یارانه دائمی نیست و برنامه و هدف اقتصاد کشور این است که به سمتی برویم که خانواده‌ها دخل و خرج‌شان نزدیک شود و دیگر نیاز به این یارانه‌ها نباشد. درواقع باید روند اقتصادی شفاف و طبیعی را داشته باشیم. در هر صورت با توجه به این شرایط اقتصادی و قدرت خرید، نمی‌توان مردم را تنها گذاشت و باید کمک‌ها به دست مردم برسد تا بتوانند اقلام اساسی را تأمین کنند تا مشکل شان حل شود.»

کارت‌های اعتباری غیر نقدشونده که در همه پایانه‌های فروشگاهی استفاده شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ «با این توصیف، پرداخت نقدی را به مصلحت نمی‌دانم و پیشنهاد من کارت‌های اعتباری غیر نقدشونده در دوره‌های زمانی مختلف است که صرفاً برای کالاهای اساسی قابل خرج باشد. موضوع مهم این است که به‌گونه‌ای طراحی شود که در همه پایانه‌های فروشگاهی خرده‌فروشی سراسر کشور قابل استفاده باشد و هرکسی مایل بود که پس‌انداز کند در دوره خاصی بتواند به‌صورت فصلی برداشت کند و به نظر من این بهترین راه است تا زمانی که این مشکل اساسی حل شود.»

وی درباره دقیق‌کردن دهک‌بندی‌ها گفت: «این روش دهک‌بندی دقیق نیست و در حق بسیاری اجحاف شده است. یارانه افرادی قطع شده که استحقاقش را نداشتند و فقط به این دلیل که پولی یا ارثی به حساب‌شان رفته یا امانتی به حساب‌شان رفته و ده روز بعد خارج‌شده است، پس فردی که مستحق دریافت یارانه است طبق قانون باید به حق خودش برسد و افراد زیادی در دهک دهم قرار داده‌اند اما این نیست و باید حتماً با سرعت این دهک‌بندی دقیق شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار