بررسی اثرات حذف ارز ترجیحی در گفت‌وگو با پانا

قیمت‌گذاری دولتی اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی را خنثی می‌کند

تهران (پانا) – یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است حذف ارز ترجیحی مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم است که به‌خوبی و درستی انجام شد اما برای اینکه اثرات مثبت این اقدام جسورانه از بین نرود دولت نباید اقدام به قیمت‌گذاری کند زیرا این یعنی فشردن قیمت‌ها و تورم‌زا است.

کد مطلب: ۱۲۸۱۰۴۳
لینک کوتاه کپی شد
قیمت‌گذاری دولتی اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی را خنثی می‌کند

این روزها جامعه درگیر مباحث حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت‌هاست و بسیاری از کارشناسان معتقداند اگر این مهم به خوبی اجرایی شود اقتصاد ایران به ریل اصلی خودش باز خواهد گشت.

75 میلیارد دلار در 4 سال نصیب 300 تا 400 نفر شده است

سید‌محمد صادق‌الحسینی، تحلیلگر اقتصادی با تائید اقدام دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی در گفت‌وگو با پانا گفت: «دولت ارزی که با قیمت 30 هزار تومان می‌تواند به فروش برساند با قیمت 4200 تومان می‌فروشد و نکته‌اش این است که این مابه‌التفاوت از مردم گرفته می‌شود و به وارد‌کننده داده می‌شود. این یک فریب بزرگ است. اقدام دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی بسیار جسورانه است و اکنون می‌تواند همه پول را به خود مردم بدهد. در این صورت مبلغ وقتی به‌حساب مردم برود قاعدتاً ربطی به موضوع جبران کسری بودجه ندارد.»

وی افزود:‌ «متأسفانه مبلغ 75 میلیارد دلار در این 4 سال توزیع شده که یک سوم نقدینگی کشور است اما نصیب 300 یا 400 نفر شده است.»

باید افکار عمومی در جریان اثرات مثبت حذف ترجیحی قرار بگیرند

این تحلیلگر اقتصادی با تایید اقدام دولت سیزدهم برای توزیع عادلانه یارانه سه نکته کلیدی برای اجرای بهتر این مهم پیشنهاد داد و گفت: «در بدو شروع این طرح متأسفانه اقناع افکار عمومی به‌خوبی انجام نشد و کمی شتاب‌زدگی در اجرای این طرح باعث موضع‌گیری‌های بسیاری شد. به نظر من این اقدام خوب توضیح آماری دقیقی دارد و در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام نشد.»

دهک دهم بعد از دقیق‌شدن اطلاعات حذف شود

وی افزود: «دومین موضوع این است که حذف دهک دهم با توجه به شرایط ایران و امکانات آماری که برای تشخیص دقیق وجود سخت‌ترین کاری بود که انجام شد و در نتیجه چون اطلاعات جمع‌آوری شده چندان دقیق نبود، خیلی‌ها که حق‌شان نبود حذف شدند. موضوع سوم این است که دوباره کار دولت‌های قبلی را تکرار کرده و اقدام به قیمت‌گذاری کرده است. وقتی ارز تخصیصی حذف شده پس باید قیمت‌گذاری دست بازار باشد. اگر این نباشد دو سال دیگر همه آنچه این سال‌ها اتفاق افتاد رخ می‌دهد. برای این مهم دولت باید تورم را کنترل کند. اکنون با قیمت‌گذاری فنر فشرده شده است و باز ماجرای ارز 4200 رخ خواهد داد.»

آزاد کردن قیمت‌ها به معنی گرانی نیست

این اقتصاددان اظهار کرد: «باید قیمت در بازار آزاد تعیین شود. این به معنای بالا رفتن قیمت نیست، وقتی قیمت آزاد باشد افراد جدیدی به بازار می‌آیند. فشرده کردن قیمت باعث جهش قیمت می‌شود. وقتی قیمت آزاد باشد رقابت ایجاد می‌شود و در نهایت کیفیت و کمیت متعادل می‌شود. سال‌هاست برخلاف جریان آب در حرکتیم. مکانیزم قیمت و اقتصاد کار خودش را می‌کند. به این فکر کنیم که چرا آمریکا و اروپا و چین و روسیه چنین نمی‌کنند و قیمت دستوری ندارند. این نشان می‌دهد این اقدام علمی نیست. اگر قیمت‌گذاری نباشد مجوزی هم داده نمی‌شود و در نهایت قدرت مردم زیاد می‌شود. به همین دلیل این قیمت‌گذاری‌ها را دولت‌ها ادامه می‌دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار