در نشست «ساماندهی منابع آموزشی جشنواره رشد» عنوان شد؛

کتاب باید متناسب با سن مخاطب بوده و نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد

تهران (پانا) - نشست تخصصی «ساماندهی منابع آموزشی (جشنواره رشد)» در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار و بر داشتن نگاه آینده نگرانه و تدوین کتاب‌ها متناسب با سن مخاطبان تأکید شد.

کد مطلب: ۱۲۸۰۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
کتاب باید متناسب با سن مخاطب بوده و نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد

نشست‌های تخصصی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می شود که در همین رابطه یک نشست تخصصی روز دوشنبه 26 اردیبهشت‌ ماه1401 با حضور فریبا کیا، از همکاران اسبق دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان و حبیب یوسف‌زاده رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

در این نشست فریبا کیا از برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال و به صورت حضوری ابراز خرسندی کرد و خلاصه‌ای از عملکرد ساماندهی منابع آموزشی و چگونگی ورود سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عرصه ساماندهی ارائه کرد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 1300 ناشر با بخش ساماندهی همکاری پویا دارند و آثار خود را ارسال می‌کنند. طرح سامان‌بخشی بعد از چند سال به این نتیجه ختم شد که مجموعه سامان‌دهی ارتقا پیدا کند و در همه عرصه‌ها نظارت داشته باشد؛ به طوری که از کتاب‌های آموزشی پیشی گرفت.

فریبا کیا با اشاره به استانداردهای لازم برای کتاب‌های آموزشی بر دارای خلاقیت بودن و نوآور بودن آنها تاکید کرد.

وی سهولت به کارگیری و امکان استفاده از یک منبع رسانه آموزشی در موقعیت واقعی زندگی را دیگراستاندارد لازم برای کتاب‌های آموزشی برشمرد و افزود: ویژگی برجسته رسانه این است که توانایی پاسخگویی به دانش‌آموز را داشته باشد، صحت و دقت علمی، تطبیق محتوا با آخرین توافقات علمی، تناسب روش محتوا، رعایت و ترویج ارزش‌های دینی ایرانی-اسلامی نه تنها جز ویژگی‌های کلی است بلکه وجود آن‌ها ضروری است.

کیا در ادامه گفت: محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب بوده و نگاه آینده‌نگرانه داشته باشد، سازماندهی محتوا باید انسجام درونی و بیرونی داشته باشد یعنی تعامل را در دانش‌آموز با خارج از مدرسه برقرار کند؛ ساده و روان باشد، نمادهای ایرانی-اسلامی مورد توجه قرار گیرد و بهداشت در تولید کتاب و حتی زیبایی و قیمت کتاب که به عنوان بهداشت روانی محسوب می شود باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب باید فرصت تعامل با مخاطب را ایجاد کند زیرا نباید کتاب‌ها از رقابت بازبمانند و محتوا به گونه‌ای باشد که مخاطب را درگیر کند به این معنی که مخاطب پرسش و پاسخ داشته باشد و دانش‌آموز را فاعل کند نه منفعل و محتوای کتاب با نیازهای فردی-اجتماعی تناسب داشته باشد که معمولا نیازهای جامعه یکی از عوامل میزان رغبت از کتاب است.

حبیب یوسف‌زاده درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: به دلیل اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک نشان سلامت برای کتاب‌ها تعریف کند. کتابفروشی‌ها باید بدانند وجود این آرم در گوشه کتاب، یک امتیاز مثبت به کتاب آن‌ها اضافه می‌کند و مخاطب بداند کتابی که این نشان را دارد از لحاظ محتوایی و جنس، قوی و تایید شده است.

رئیس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده در پایان، معیارهای کتاب داستان را برشمرد و گفت: معیارهای کتاب داستان خوب عبارتند از: بی‌احترامی و بی‌ادبی نسبت به اولیاء نداشته باشد، موضوعاتی که با سن‌وسال مخاطب تناسب ندارد؛ نوشته نشود، ضعف مضمون درون مایه نداشته باشد، استفاده از ادبیات سست و نامناسب اشتباه است، مباحث بی‌بندوباری در متن کتاب نباشد.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 تا 31 اردیبهشت‌ماه 1401 به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به مصلای امام خمینی(ره) مراجعه کنند.

لازم به ذکر است در این نشست ناشران آموزشی و ارزیابان سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی حضور داشته و در جمع بندی این نشست بر دریافت نشان استاندارد از طریق ثبت آثار در سامانه تاکید شد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این دوره از نمایشگاه 4 نشست تخصصی برگزار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار