محیط زیست و پرداخت آن در ادبیات کودک و نوجوان

تهران (پانا) - پرداخت محیط زیست در ادبیات کودک و نوجوان در قالب یک نشست با حضور شهرزاد مقصودی‌نسب و زهرا عبدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۲۸۰۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
محیط زیست و پرداخت آن در ادبیات کودک و نوجوان

به گزارش ستاد خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محیط زیست در ادبیات کودک و نوجوان در قالب یک نشست با حضور شهرزاد مقصودی‌نسب و زهرا عبدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مقصودی‌نسب با معرفی چند کتاب محیط زیستی گفت: کتاب های محیط زیستی موجود، قالب های مختلفی برای ارائه محتوای خود انتخاب کرده اند. یکی از این قالب ها، کتاب های تصویری است. از جمله این کتاب های تصویری که در این رویداد مورد بررسی قرار گرفت؛ کتاب تصویری جنگل برای همه از انتشارات فاطمی( واحد کودک و نوجوان طوطی) بود.

وی در ادامه اهمیت قالب کتاب تصویری بیان داشت: زاویه دید این قالب از کتاب ها، سبب می شود که دست خواننده برای بروز خلاقیتش باز باشد و با فراغ بال به قصه گویی و داستان پردازی بپردازد. قصه کلی این کتاب آن است که انسانی وارد جنگل شده و فعالیت هایی را انجام می دهد و به جنگل صدمه وارد می کند. حیوانات ساکن جنگل در پی آن هستند که رفتارهای ویرانگر این انسان را اصلاح کنند.
مقصودی نسب در ادامه با اشاره به اینکه قالب دیگری که نویسندگان برای کتاب های محیط زیستی خود انتخاب می‌کنند کتاب‌های تصویری با متن‌های کوتاه است افزود: برای توضیح این نمونه از کتاب ها، کتاب چگونه می توان بال شکسته ای را درمان کرد از انتشارات کانون پرورش فکری بود که مورد بررسی قرار گرفت. داستان این کتاب از آن قرار است که داستان کتاب به صورت تصویری و از روی جلد آغاز می شود و در چند تصویرگری پشت سرهم، کبوتری به شهر آسمان خراش ها می آید و آن جا به شیشه یکی از این آسمان خراش ها برخورد می کند. بال کبوتر شکسته می شود و در خیابان می افتد اما هیچ کس حواسش به این کبوتر نیست، جز کودکی که او را می بیند و داستان را رقم می زند.
در ادامه این نشست زهرا عبدی عبدی به یکی از دست مایه های نویسندگان ایرانی برای نویسندگی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: این دست مایه، گونه های در حال انقراض جانوری است که به آن پرداخت می شود. در همین راستا کتاب نامه هایی از گاندو( تمساحی از سیستان و بلوچستان) را معرفی و بررسی کردند. این کتاب از واحد محیط زیست انتشارات نردبان، است و در آن به جز خود گاندو که یک گونه در حال انقراض است؛ سایر گونه های در حال انقراض جانوری ایران نیز معرفی می شود.
مقصودی نسب در ادامه این نشست گفت: یکی دیگر از دست مایه های نویسندگی در حوزه محیط زیست، پرداخت به موضوع خشکسالی است. در همین راستا کتاب آبچال از انتشارات نردبان معرفی شد؛ آب چال برش متفاوتی دارد؛ برکه ای در کتاب طراحی شده است که به مرور و هر چقدر که کتاب ؛ جلوتر می رود این برکه کوچک و کوچک تر می شود. در کنار این برکه گونه های در حال انقراض هم تصویرگری شده است. مقصودی نسب این کتاب را یک کتاب تعاملی و فعالیت مند عنوان کرد که می تواند فضای تعاملی بیشتری بین اعضای خانواده ایجاد کند. این کتاب سرشار از بازی است و با عناصر داستانی بالای صفحات کتاب می توان؛ به داستان سازی پرداخت؛ بازی و معما را هم از دیگر فعالیت های این کتاب معرفی کردند.
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار