دبیر منطقه ۱۳ در گفت‌وگو با پانا:

نگاهی نو به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدارس

تهران (پانا) - داوود ملکی، از دبیران با‌سابقه منطقه ۱۳ با تاکید بر یادگیری مهارت‌های زندگی و آموزش دروس کاربردی در مدارس می‌گوید باید با تغییرات مطلوب، نگاهی نو به آموزش و تربیت نسل جدید در نظام تعلیم و تربیت داشت.

کد مطلب: ۱۲۷۹۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی نو به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در مدارس

در تمامی نظام‌های آموزشی، مدرسه رکن اصلی و معلمان نیز مربی و الگوهای با نفوذ تعلیم و تربیت هستند و عوامل مختلفی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت نسل جدید موثر است.

در این راستا پانا با داوود ملکی؛ یکی از دبیران با سابقه علوم تجربی دبیرستان حربن ریاحی منطقه ۱۳ به گفت‌وگو پرداخته است.

ملکی؛ در مورد مشکلات دبیران و دانش آموزان با مجازی شدن کلاس‌ها به پانا گفت: «در دوران کرونا با وجود تدریس در فضای مجازی، تعامل بین معلم و دانش آموزان از بین می‌رفت و همین مسئله باعث افت تحصیلی بچه‌ها شد به همین خاطر مشکلات روحی و روانی بیشتر از مشکلات تحصیلی بود، چرا که فضای مجازی فرصت خنده و شوخی را از بچه‌ها می‌گرفت، روابط دوستانه کمرنگ شد و شوق و ذوق بچه‌ها برای آمدن به مدرسه از بین رفت. اگر واضح‌تر بیان کنم بچه‌ها ربات شدند. این اتفاقات سبک زندگی ما را عوض کرد و این از هزاران ویروس کرونا بدتر است.»

ملکی با توجه به آموزش ترکیبی درس علوم تجربی (شاخه‌های فیزیک، شیمی و ...) در مقطع متوسطه اول، بیان کرد: «یکی از عواملی که باعث شده بچه‌های ما از درس فرار کنند عدم توجه به علاقه‌های آن‌ها است به نظرم بهتر است که در آموزش پرورش برنامه‌ای مصوب شود و طبق آن، استعدادسنجی دانش آموزان را در پایان کلاس ششم جهت ورود به متوسطه انجام شود. مثلاً اگر دانش‌آموزی علاقه‌مند به کامپیوتر بود، در دوره اول متوسطه به کلاس کامپیوتر هدایت شود، نه اینکه تعداد زیادی کتاب به او بدهند و او هم با وجود علاقه‌اش کتاب‌ها را حفظ کند که اگر استعدادسنجی از پایه‌های ابتدایی صورت گیرد نتیجه بهتری حاصل می‌شود.»

وی با اشاره به نگاه نو در آموزش و پرورش افزود: «تمام بچه‌ها دارای استعدادهایی هستند که یا آن‌ها را شکوفا کردند یا نه. به همین دلیل از درس و مدرسه کمی فاصله می‌گیرند.»

ملکی راهکارهای خودش را اینگونه به پانا عنوان کرد: «برای این مسئله دو پارامتر وجود دارد. انتخاب رشته مورد علاقه دانش آموز و وجود استعداد که دانش‌آموزان برای رسیدن به این موضوع با برنامه‌ریزی‌های درست می‌توانند هم به درس برسند و هم استعداد خود را شناسایی می‌کنند.»

​​ این روزها با توجه به اینکه‌ خیلی از خانواده ها بچ‌ها را تشویق و اجبار به تحصیل در رشته تجربی می‌کنند؛ ملکی، به عنوان یک دبیر با تجربه در رابطه با این مسئله به نکات مهمی اشاره کرد: «اولا، تربیت درست چه در مدرسه و چه در خانواده فقط با نصیحت کردن نیست، بلکه اطرافیان می‌توانند الگو باشند اگر دانش آموز، رفتار و کردار خوب از دوستان خود در مدرسه و خانواده ببیند در تربیت او موثر است. دوم اینکه معلم باید بتواند با دانش‌آموز ارتباط برقرار کند تا دانش آموز احساس امنیت کند. نکته سومی که در تربیت خیلی مهم است این است که به چه شیوه‌ای مطالب را به دانش‌آموز بیان کنیم و چه زمانی و در چه مکانی با او صحبت و مطرح کنیم و از نصیحت و تذکر تا آنجا که امکان دارد بپرهیزیم ولی تشویق را فراموش نکنیم. اما اینکه او را مجبور به تحصیل در یک رشته به‌خصوص کنیم خیانت در حق او است باید با توجه به استعدادها و علاقه‌مندی‌هایی که خودش دارد تحصیلش را ادامه دهد.»

ملکی درباره راهکار‌های مناسب برای پرورش دانش‌آموزان در کلاس اذعان کرد: «در تربیت باید گاهی قدرت نه گفتن‌ها را هم در خودمان بالا ببریم. هرچه فرزندمان خواست فورا نگوییم چشم! گاهی لازم است بگوییم فعلا نه و اینکه به فرزندانمان مسئولیت بدهیم تا اعتماد به نفسشان بالا برود و اینکه بدانند ما به آن‌ها اطمینان داریم که از پس کار بر می‌آیند. امروزه فرزندانمان را در ۱۰ تا کلاس متفرقه ثبت‌نام می‌کنیم از نظر مالی هم آنها را حمایت می‌کنیم، دریغ از اینکه ما می‌توانیم با دادن یک مسئولیت اجتماعی به آن‌ها مشکلات را کاهش دهیم.»

وی ادامه داد: « "فقط نمره ۲۰! " این جمله ذهنیت خیلی از خانواده‌ها در برابر نمره و یادگیری دانش‌آموزان است. نمره اصلا نمی‌تواند ملاک درستی برای ارزیابی باشد. برای مثال دانش‌آموزی که در امتحان درسی نمره ۱۰ می‌گیرد، ممکن است بینش بیشتر و بهتری نسبت به موضوعات مختلف در درس‌های دیگر داشته باشد چه بسا افرادی را مشاهده می‌کنیم که نتوانستند تا حالا نمره بالای ۱۳ بگیرند ولی در زندگی تفکر و بینش بسیار بالایی نسبت به بعضی از مسائل دارند و پی می‌بریم که نمره ملاک درستی برای ارزش‌یابی نیست.»

ملکی با توجه به تجربه در تدریس درس علوم تجربی عنوان کرد: «مطالب کتاب علوم تجربی متوسطه اول برای دانش آموزان تقریبا مناسب است، اما اگر مطالب مفید‌تری در کتاب‌های ما گنجانده شود مفیدتر خواهد بود این مشکل فقط برای درس علوم نیست و در بیشتر دروس این مشکل حکم‌فرماست. برای مثال اگر کتاب‌های درسی، به دانش آموزان مهارت زندگی بیاموزند و آن‌ها را با مطالبی که در شبانه‌روز با آن‌ها سر و کار دارند آشنا کنند بهتر خواهد بود مانند کاربرد‌های متنوع کامپیوتر یا قطعات موبایل یا ...»

ملکی در پایان با آرزوی سلامتی و‌ موفقیت برای تمامی دانش آموزان گفت: «امیدواریم که نظام تعلیم و تربیت با نگاهی نو و تغییرات مطلوب در جهت تربیت نسل جدید گام بردارد.»

دانش آموز خبرنگار: امیر عرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار