فروزان جاویدی: فقر ژانر در سینمای ایران را از چشم جشنواره‌ها می‌بینم

تهران (پانا) - فروزان جاویدی فیلمساز جوان معتقد است جشنواره‌ها باعث شده‌اند که فیلم‌سازان تنها در موضوعات خاصی فیلم بسازند و این فقر ژانر در سینمای ایران را از چشم جشنواره‌ها می‌بیند.

کد مطلب: ۱۲۷۹۱۵۰
لینک کوتاه کپی شد
فروزان جاویدی: فقر ژانر در سینمای ایران را از چشم جشنواره‌ها می‌بینم

فروزان جاویدی فیلمساز جوان که با طرح «فریاد سکوت» از یاسوج در رویداد «از ایده تا تولید» که به همت انجمن سینمای جوانان در بوشهر برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت، در گفت‌و‌گو با ‌پانا درباره اهمیت حضور در این رویداد گفت: «من پیش از این تجربه حضور در دوره‌های مشابه با این دوره را داشته‌ام،‌ در دوره‌ای که در کرمانشاه برگزار شد و زمان آن هم کمی طولانی‌تر بود. آن دوره، دوره بسیار خوبی بود و به برکت آن توانستیم شبکه‌ای از بچه‌های فیلمساز برای تعاملات بعدی شکل بدهیم. اینکه در این بازه زمانی قرار است کاری تولید شود، کمی شرایط را سخت می‌کند و پیش از آن نیاز به هماهنگی‌هایی برای سامان‌دهی زیرساخت‌ها وجود دارد.»

وی افزود: «راهنمایی اساتید در این دوره می‌تواند کمک‌کننده باشد اما بازه زمانی یک هفته‌ای برای برگزاری آن، کمی کار را دشوار می‌کند. بالاخره برای این دوره زحمت کشیده می‌شود و از آنجایی که همه بچه‌ها بورسیه انجمن هستند به این فکر می‌کردم که ای کاش تا پیش از حضور در دوره می‌توانستیم جلساتی را به صورت آنلاین داشته باشیم تا هماهنگی‌هایی درباره طرح‌ها می‌داشتیم و در خود دوره، کمتر شاهد اتلاف وقت می‌بودیم. کلیت این رویداد اتفاق بسیار خوبی است و به نتایج آن بسیار خوش‌بین هستم.»

جاویدی درباره تمرکز این دوره آموزشی بر حوزه ژانر هم بیان کرد: «این اتفاق هم بسیار خوب است. من پیش‌تر بیشتر تجربه کار در حوزه مستند را داشته‌ام تا داستانی و فرصت کمی هم برای ارائه طرح خود داشتم، اما همین که تمرکز بر چند موضوع مشخص بود، باعث شده است کار جلو بیفتد و به‌عنوان یک خلاقیت و طرح یک ایده جدید بسیار برایم جذاب است که ببینم چه اتفاقی در این دوره رخ خواهد داد.»

این فیلمساز افزود: «استمرار این رویکرد می‌تواند در آینده به احیای ژانر در سینمای ایران کمک کند اما امیدوارم برگزاری این دوره‌ها صورت فرمالیته به خود نگیرد. نگرانی اصلی ما درباره کیفیت اجرای این دوره‌هاست. کمبود ژانر در سینمای ایران را شخصا از چشم جشنواره‌ها می‌بینم. اتفاق مهمی که در این دوره شاهد هستیم، برگزاری آن در شهرستان است. به نمایندگی از دفتر یاسوج در این دوره حضور دارم و همواره مدافع حضور بچه‌ها از شهرهای مختلف هستم تا در این رویدادها رنگارنگی و تنوع دوستان فیلمساز را شاهد باشیم.»

جاویدی تأکید کرد: «ما بسیار تحت تأثیر اتفاقات جشنواره‌ها هستیم که غالبا هم متوجه بچه‌های تهرانی است. امکانات در پایتخت بیشتر است و نه فقط در زمینه ژانر که حتی در میزانسن‌ها هم آثار ما دارد شبیه به هم می‌شود. اینکه برخی فیلمسازان ما به سطوح بالاتر می‌روند و وارد بدنه تولید سینمای می‌شوند، همین اتفاق منجر به یک جریان‌سازی می‌شود و خیلی‌ها پشت سر آن‌ها حرکت خواهند کرد.»

جاویدی در پایان درباره طرح کلی ایده خود برای حضور در این رویداد هم توضیح داد: «این ایده یک ایده فرمی است که در قالب کمدی، تضاد موقعیت‌های را ایجاد می‌کند. کار اندکی سروشکل تجربی هم دارد و ایده آن هم این است که در یک موقعیت خیلی رسمی ما صدای ذهن افراد حاضر در جلسه را می‌شنویم و تضاد فضای ذهنی با رفتارهایی که در بیرون از خود نشان می‌دهند موقعیتی کمدی را ایجاد خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار