جلوگیری از تحلیل لثه و فک بعد از کشیدن دندان

تهران (پانا) - جلوگیری از تحلیل لثه و فک از جمله مسائل مورد توجهی است که افراد بعد از کشیدن دندان‌های خود باید نسبت به جایگزینی مناسب برای جای خالی آن اقدام کنند. چرا که بعد از کشیدن یا افتادن دندان، بافت لثه اطراف آن به تدریج و طی فرایندی تحلیل رفته و این عامل همچنین باعث ایجاد شکاف‌هایی ما بین دندان‌ها و خط لثه دهان فرد می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۷۷۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از تحلیل لثه و فک بعد از کشیدن دندان

به این ترتیب باکتری‌ها و میکروب های بیماری‌زا به سرعت در این شکاف تجمع کرده و لثه فرد نیز دچار عفونت‌های شدید می‌شود. در این بخش قصد داریم به راهکارهای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان اشاره داشته باشیم؛ همراه ما باشید.

منظور از تحلیل لثه چیست؟

یکی از مهمترین بخش های ساختار دهان انسان، لثه نام دارد که دارای یک بافت منسجم و مستحکم بوده و وظیفه محافظت از ریشه و قسمت های زیر دندان را بر عهده دارد. از همین رو سلامت این عضو برای حفظ دندان های فرد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید به آن توجه ویژه شود. تحلیل لثه یا همان عقب رفتگی دندان از جمله مشکلات رایج و شایع بیماری های دهانی بوده و به فرایندی گفته می شود که طی آن تمام یا بخشی از بافت لثه دهان فرد به تدریج دچار فرسودگی و انحطاط شده و دلایل متعددی را می توان برای این عارضه برشمرد. این بیماری شایع که گاه علت آن برای افراد نامعلوم است در صورت بی توجهی و درمان به موقع مشکلات زیادی را با خود به همراه دارد.

مشکلات و عوارض ناشی از بی توجهی برای درمان تحلیل لثه

تحلیل لثه به تدریج باعث عقب رفتگی و ایجاد شکافی ما بین دندان ها و خط لثه دهان فرد می گردد و در صورت بی توجهی و عدم درمان به موقع آن، ریسک آسیب پذیری به دندان ها و ریشه آن را به دلیل عفونت افزایش خواهد داد. از همین رو ما در این قسمت به طور خلاصه و تیتر وار به چند مورد از مهمترین مشکلات و عوارض ناشی از بی توجهی درمان به موقع تحلیل لثه به صورت موراد مطرح شده در زیر اشاره کرده ایم:

آسیب به بافت و ساختار استخوانی فک و دندان مانند ریشه

افزایش ریسک پوسیدگی های دندانی و بین دندانی در درجات بالا ناشی از تجمع باکتری های بیماری زا در شکاف ایجاد شده

راهکارهای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

تحلیل بافت لثه از جمله بیماری های شایع دهانی است که به به دلایل متعدد نظیر سن بالا، ژنتیک، مسواک زدن خشن، عدم رعایت بهداشت، رژیم غذایی نادرست، ابتلا به بیماری های لثه و یا کشیدن دندان های پوسیده و شکسته اتفاق می افتد و لازم است که هر چه زودتر به منظور جلوگیری از تحلیل لثه و عوارض بعد از آن اقدام کرد. از جمله راهکارهایی که می توان در جهت جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان های پوسیده و … بکار گرفت؛ شامل هر یک از موارد مطرح شده در قسمت ذیل است:

جای خالی دندان و جلوگیری از تحلیل لثه با ایمپلنت

معمولا یکی از بهترین راهکارهایی که به منظور جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان به افراد توصیه می شود؛ پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت است. در حقیقت از دست دادن دندان و جای خالی آن باعث تحلیل لثه و استخوان فک شده و باکتری های به تدریج در بین لیگامنت های لثه که متصل کننده دندان به استخوان است، قرار می گیرند. از همین رو بهتر است که بنابر تشخیص پزشک هرچه زودتر به فکر به فکر جایگزینی مناسب برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته باشیم.

پروتز یا دندان مصنوعی تنها به کاهش بخشی از فشار وارد شده به لثه جلوگیری کرده و این روش نمی تواند نقش تاثیرگذار برای جلوگیری از تحلیل استخوان و بافت لثه ایفا کند؛ از همین رو دندانپزشکان توصیه می کنند که بهتر است از روش ایمپلنت استفاده نمود. این روش درمانی علاوه بر بهبود ظاهر لبخند باعث بازیابی و ترمیم لثه ها شده و در قالب یک روش درمانی غیر تهاجمی ایفای نقش می کند. البته در شرایطی که استخوان لثه برای ایمپلنت از بین رفته باشد باید از پیوند استخوان برای ترمیم استخوان آسیب دیده و از دست رفته کمک گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار