در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

راه‌ کوتاه‌کردن دست بانک‌ها از بنگاه‌داری

وزارت اقتصاد‌ و بانک مرکزی دو نهاد نظارتی هستند که قصور کرده‌اند/ واسطه‌گری بانک‌ها در حوزه ارز و طلا طبیعی است، چون صرافی دارند

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای اینکه وزارت اقتصاد بتواند طبق آنچه در راهبردهای ده‌گانه‌اش اعلام کرده جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرد ابتدا باید نظارت قوی بر خریدوفروش نکردن ملک توسط بانک‌ها و موسسه‌ها داشته باشد و بعد ملک‌هایی که سال‌ها قبل توسط بانک‌ها خریده شده باید به فروش برسد. همچنین الزام بانک‌ها برای پرداخت وام به دانش‌بنیان‌ها دستشان را از خریدوفروش ملک کوتاه می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۵۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
راه‌ کوتاه‌کردن دست بانک‌ها از بنگاه‌داری

هفته گذشته وزارت امور اقتصادی و دارایی از بسته راهبردها و سیاست‌های‌ بانکی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کشور و اصلاح مشکلات بانک‌ها و بهبود خدمات به مردم و فعالان اقتصادی رونمایی کرد.

یکی از راهبردهایی که در این بسته عنوان شده این است که هرگونه سرمایه‌گذاری موسسه اعتباری در زمینهٔ طلا، سکه، املاک و مستغلات ازجمله خرید زمین، خرید و ساخت مجتمع‌های تجاری، اداری، مسکونی و مراکز خرید به طرقی غیر از تملیک با هدف تصفیه تسهیلات اعطایی، اعم از مستقیم توسط موسسه اعتباری یا غیرمستقیم از طریق واحدهای تابعه موسسه اعتباری ممنوع است.

واسطه‌گری بانک‌ها در حوزه ارز و طلا طبیعی است، چون صرافی دارند

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا درباره این راهبرد گفت: «از همان روزی که موسسه‌های مالی و بانک‌ها به‌عنوان واسطه‌گر وارد خریدوفروش زمین شدند هیچ محدودیتی در فعالیت‌های‌شان ایجاد نشد و خروجی این مهم همینی است که اکنون در بانک‌ها می‌بینیم.»

وی افزود: «ممکن است موضوع واسطه‌گری بانک‌ها در حوزه طلا و ارز طبیعی باشد چون احتمالاً صرافی داشته باشند اما نباید در املاک و مستغلات وارد می‌شدند و خودشان سازنده می‌شدند و صرفاً می‌توانستند در بخش مالی مشارکت کنند.»

در شرایط تورم فقط بانک‌ها پول زیادی برای خرید مسکن دارند

بغزیان با اشاره به نحوه بنگاه‌داری بانک‌ها گفت: ‌«بانک‌ها وقتی وام می‌دهند برای تضمین، املاک را گرو می‌گیرند و از همانجا دست بانک‌ها برای ورود به حوزه مسکن باز گذاشته شد. طبیعتاً وقتی کشور به حالت تورمی می‌افتد کسانیکه پول دارند اقدام به خرید ملک می‌کنند تا سرمایه‌شان حفظ شود و یکی از ارگان‌هایی که پول زیادی برای خرید مسکن دارند، بانک‌ها هستند و کاملاً قابل‌تصور بود اولین کسانیکه در این بازارها برای کسب سود وارد می‌شوند، بانک‌ها هستند. بانک‌ها با دادن سود بیشتر به مردم سعی در کسب منابع مالی بیشتری داشته باشند تا بتوانند منابع مالی بیشتری به سمت املاک ببرند.»

بغزیان ادامه داد: «دومین مسئله، تضامینی ملکی است که بانک‌ها از بدهکاران می‌گیرند و با عقب‌افتادن بدهی املاک به مزایده گذاشته می‌شود و یا خود بانک تملک می‌کند. در چنین وضعیتی چه کسی ناظر بر نهادها و موسسات پولی و بانکی است؟ بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به‌عنوان نهاد ناظر قصور کرده‌اند.»

بازپس‌گیری املاک مازاد بانک‌ها در گرو نظارت دقیق است

این کارشناس اقتصادی طرح راهبردی وزارت اقتصاد را در بازپس‌گیری املاک خریده شده گفت: «اکنون بانک‌ها و موسسه‌ها حق ندارند خرید کنند اما خریدهای قبلی‌ چه می‌شوند؟ چندین سال بانک‌ها اقدام به خرید ملک کرده‌اند. اکنون طبق راهبردهای اعلامی وزارت اقتصاد باید املاک مازادشان را به فروش بگذارند. در دولت قبل هم همین موضوع مطرح شد و عنوان کردند که بازار مسکن کساد است و کسی نمی‌خرد. اکنون ملک چند برابر شده و قطعاً سود بالایی هم دارد اما حاضر نیستند از این سودها بگذرند.»

وزارت اقتصاد‌ و بانک مرکزی دو نهاد نظارتی هستند که قصور کرده‌اند

وی افزود: «بانک‌ها به‌هرحال راه خودشان را پیدا می‌کنند مگر اینکه نهاد ناظر که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هستند افرادی را بگذارند که با بانک‌ها رودربایستی نداشته باشند. ما هم ابربدهکار بانکی زیاد داریم و هم بانک‌های ملک‌دار زیاد داریم. باید این‌ها سروسامان داده شوند.»

بغزیان درباره الزام بانک‌ها برای دادن وام به دانش‌بنیان‌ها گفت: «قاعدتاً پرداخت تسهیلات بیشتر دست بانک‌ها را برای دست‌اندازی با خریدوفروش ملک می‌بندد. بانک‌ها باید واسطه‌گری مالی‌شان را در قالب وام دادن ایفا کنند و چه‌ بهتر به شرکت‌های دانش‌بنیان وام دهند که فرصت رشد و شکوفایی دارند.»

وی اظهار کرد:‌ «به نظر من بانک‌ها تا مدتی سر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را گرم می‌کنند و بعد هم خدا بزرگ است. وزارت اقتصاد بخواهد می‌تواند جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرد ولی باید اراده واقعی انجام چنین کاری باشد. بانک‌ها باید مجاب شوند که از نسبت‌های نقدینگی و جاری که لازمه یک موسسه مالی است، دور شوند.»

وی افزود: «متأسفانه در سال‌های اخیر بانک‌ها بدون اینکه بگویند این وامی که می‌دهند اشتغال‌زا است یا نه پرداخت داشته‌اند و دائم دنبال سود بوده و کاسبی کرده‌اند. حالا باید دید چه کسی مانع رفتار کاسبانه بانک‌ها می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار