یک معلم نمونه کشوری ‌در گفت‌وگو با پانا

ناگفته‌های یک آموزگار از خنج تا شیراز؛ برای تدریس بهتر از آموزش‌های تلفیقی بهره گرفتم

تهران (پانا) - یک معلم نمونه کشوری از روش‌های تدریس خود به دانش‌آموزانش گفت که در این بین از فیلم‌های انیمیشن و موشن‌گرافیک استفاده کرده است.

کد مطلب: ۱۲۷۵۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
ناگفته‌های یک آموزگار از خنج تا شیراز؛ برای تدریس بهتر از آموزش‌های تلفیقی بهره گرفتم

مهرسا پیمان فر معلم پایه دوازدهم هنرستان فنی و حرفه ای از استان فارس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در مهرماه 1389 با آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سمت هنرآموز حسابداری به شغل شریف معلمی نائل شدم. طی سال‌های تحصیلی 90-89 تا 93-92 به مدت 4 سال در شهرستان خنج مشغول به خدمت بوده و از سال تحصیلی 94-93 تا اکنون در ناحیه یک شیراز (هنرستان امام رضا ع) انجام وظیفه می‌کنم.»

وی افزود: «طی سال‌های تحصیلی 95-94 تا 1400-99 (به مدت 6 سال) به سمت مهم سرگروه استانی در رشته حسابداری مالی شاخه کاردانش منصوب شده و به لطف خدا با همکاری سایر اعضای گروه توانستم رتبه اول کشوری گروه‌های آموزشی در رشته حسابداری مالی را طی 6 سال پیاپی را کسب کنم.»

پیمان فر با بیان اینکه طی دوران خدمت خود، کتب مختلفی را درباره رشته حسابداری شاخه کاردانش تالیف کردم ادامه داد: «با تغییر برنامه درسی رشته حسابداری مالی در طی سال‌های اخیر و نیاز مبرم استان و کشور در تهیه محتوای آموزشی مناسب، در کارگروه‌های تخصصی کشوری که بدین منظور تشکیل می‌شد در نقش مولف و یا هماهنگ کننده کشوری انجام وظیفه کردم.»

این معلم نمونه کشوری بیان کرد: «طی دو سال گذشته (با شیوع بیماری کرونا و تغییر در شیوه تدریس و با همه اتفاق‌ها و سختی‌هایی که به همراه داشت)، برای تدریس بهتر، در ابتدا خود را با آموزش‌های نوین به روز رسانی کردم؛ آنچه برای من اولویت داشت این بود که چگونه می‌توانم یک هنرجو را در منزل و بدون حضور فیزیکی خود با میل و رغبت، با فرایند آموزش همراه کرده و در آن ایجاد انگیزه کنم.»

وی بیان کرد: «این مهم تنها با روش‌های سنتی آموزشی امکان پذیر نبود و باید آموزش‌های تلفیقی از آموزش‌های علمی و مهارتی، نگرشی و توجه به نکات انگیزشی، پرورشی، روانی و بهداشتی و ... در قالب سناریوهای جذاب آموزشی برای هنرجویان به انجام می‌رسید. بنابراین تهیه محتوای آموزشی مناسب، جذاب و تلفیقی از شایستگی‌ها بسیار ضرورت پیدا کرد.»

وی ادامه داد: «در برخی از مباحث برای جذاب تر کردن کلاس و رفع خستگی از فیلم‌های انیمیشن و موشن گرافیک (تهیه شده توسط خود و با در نظر گرفتن سطح و ویژگی‌های کلاس) استفاده می‌کردم. همچنین در پایان کلاس و برای جمع بندی نهایی، درسنامه مرتبط با مبحث درسی که از قبل آماده شده در اختیار هنرجویان قرار می‌گرفت. این درسنامه‌ها که مشتمل بر نکات مهم درس بود برای استفاده در آمادگی کنکور هم بسیار مفید بود و نتایج خوبی به همراه داشت.»

پیمان فر ادامه داد: «موضوع بعدی که در آموزش‌های شاخه فنی و حرفه ای بسیار مهم و قابل توجه هست ارزشیابی صحیح و مطابق با رویکرد شایستگی محور است که بنده با توجه به امکانات و در نظر گرفتن ویژگی‌های کلاسی سعی کردم این مهم را در ارزیابی هنرجویان مدنظر قرار دهم. علاوه بر این موضوع نکته مهم برای من به ویژه در ابتدای شیوع بیماری کرونا و برگزاری آزمون‌ها در بستر مجازی و عدم آشنایی هنرجویان به این شیوه آزمونگری، کاهش استرس و توجه به ابعاد روحی و روانی آن‌ها بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار