دبیر یکی از دبیرستان های ساوجبلاغ در گفت و گو با پانا :

سرچشمه تربیت دوستداران محیط‌زیست از مدارس و خانواده ها است

کرج (پانا) - دبیر جغرافیای دبیرستان نمونه دولتی شرافت شهرستان ساوجبلاغ تاکید کرد سرچشمه تربیت دوستداران محیط‌‌زیست از مدارس و خانواده ها نشات می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
سرچشمه تربیت دوستداران محیط‌زیست از مدارس و خانواده ها است

محترم میرزائیان، دبیر جغرافیای دبیرستان نمونه دولتی شرافت در گفت‌و‌گو با پانا گفت:«شهرستان ساوجبلاغ به معنی چشمه آب سرد، یکی از شهرستانهای استان البرز است که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز قرار دارد.»

وی عنوان کرد:« شهرستان ساوجبلاغ موقعیت، امکانات و ویژگی های بسیاری دارد که ۵۶ درصد سطح زیرکشت باغ های استان البرز را در اختیار دارد که تامین کننده بخش قابل توجهی از مواد غذایی استان های البرز و تهران محسوب می شود. شهرستان ساوجبلاغ موقعیت ارتباطی ممتازی دارد چون هم به استان تهران به عنوان پایتخت و هم به استان های شمالی ایران به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران نزدیک است.»

این دبیر در ادامه اظهار کرد:« با توجه به این ویژگی ها، تمام شهروندان علی الخصوص دانش آموزان باید حامی شهرستان و محیط زیست شهرستانشان باشند. البته من معتقدم که آموزش این قوانین توأم با تحصیل دانش آموزان یکی از راه کارهایی است که نقش موثری در رشد آگاهی دانش آموزان در ارتباط با رعایت قوانین زیست محیطی و فرهنگ‌سازی برای مردم دارد و دانش آموزان را به افرادی با نظم، موفق و دوستدار محیط زیست تبدیل می کند، اما به دلیل اینکه این راهکار توأم با تمرین نیست منجر به تغییر نگرش دانش آموزان در محیط زیست شده و در حد انتظار نتوانسته اثربخش واقع شود. علاوه بر مدارس، سازمان های مردم نهاد هم با ساختن فیلم هایی با موضوعات محیط زیست و آموزش صحیح به تمام افراد و حضور فعال تر در فضای مجازی می‌توانند نقش موثری داشته باشند.»

میرزائیان افزود:«مهم ترین سرچشمه این فرهنگ به سبک زندگی خانواده ها برمی گردد، خانواده ها بر مبنای اعتقادات و ارزش های فرهنگیشان بایدها و نبایدها را به فرزندانشان آموزش می دهند و الگوی فرزندانشان می شوند، بنابراین کودکان از والدینشان یاد می گیرند که چگونه با محیط زیست تعامل پیدا کنند. بنابراین والدین بهترین الگو برای کودکانشان هستند. چون ۳۰ درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند و آینده سازان این سرزمین هستند و در واقع کودکان، انتقال دهنده ارزش های فرهنگی به نسل آینده هستند. زندگی سالم و محیط زیست سالم حق کودکان است، بنابراین کودکان باید از کودکی برای محیط زیست پاک خود، تلاش کنند و والدین با خواندن داستان، رفتن به طبیعت، جمع آوری زباله ها و ایجاد طرح محیط یار یا همیار طبیعت (طرح یاری محیط زیست) می‌توانند فرزندانشان را از همان کودکی، دوستداران طبیعت و محیط زیست تربیت کنند.»

وی در پایان بیان کرد: «فرهنگ، روح جامعه است و رفتار افراد در جامعه متأثر از اعتقادات و ارزش های فرهنگی آنهاست. در گذشته عنصرهایی مثل آب، باد و خاک مقدس بودند و آلوده کردن آنها گناه بوده است. در اعتقادات از منابع طبیعی، به عنوان نعمت های الهی یاد شده که برای استفاده انسان ها آفریده شده اند و همچنین در قرآن هم تاکید شده که شکرگزار این نعمت ها باشید، بنابراین باید شکرگزاری از این نعمت ها را بیاموزیم و در حفظ آنها کوشا باشیم و آنها را هدر ندهیم و اسراف نکنیم.»

به امید تربیت دوستداران محیط زیست در مدارس و خانواده ها و به امید آبادی هر چه بیشتر شهرستان ساوجبلاغ با همدلی و همراهی دوستداران محیط زیست.

دانش آموزخبرنگار ؛ فاطمه زهرا نصیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار