قصه تنهایی‌های یک مرد در «سمفونی حمید»

تهران (پانا) - «سمفونی حمید» مستندی جذاب درباره یکی از متفاوت‌ترین فوتبالیست‌های ایران است.

کد مطلب: ۱۲۷۰۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
قصه تنهایی‌های یک مرد در «سمفونی حمید»

به گزارش روزنامه سازندگی، «سمفونی حمید» ساخته جعفر صادقی سال گذشته در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده شد و این روزها هم در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده؛ هم در هاشور به صورت آنلاین می‌توان به تماشای آن نشست. به نظر می‌رسد «سمفونی حمید» با توجه به استقبالی که در جشنواره «سینماحقیقت» از آن شد، از پرمخاطب‌ترین‌ مستندهای اکران شده سال‌های اخیر باشد. فیلمی که به خوبی موفق شده زندگی، علایق و دغدغه‌های حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم هما را به نمایش بگذارد. فیلم روایتی دلنشین و پر تلاطم درباره فوتبالیستی است که کمتر درباره او صحبت شده، حتی به گفته خودش اغلب فیلم بازی‌هایش از بین رفته است.

«سمفونی حمید» اگرچه طولانی است، اما با روایتی جذاب، قدم به قدم به شخصیت علیدوستی نزدیک می‌شود. از سویی دیگر لا به لای حرف‌های علیدوستی می‌توان حال و هوای دورانی که او و همنسلانش فوتبال بازی می‌کردند را درک کرد. سال‌های پر فراز و نشیب دهه 60 و زمانی که آتش جنگ بین ایران و عراق، حتی حضورهای بین‌المللی ورزش ایران را دچار مشکل کرد.

فیلم نریشین خوب و تصاویر آرشیوی کمتر دیده شده و تازه دارد. جهان فیلم بر پایه روایت شیرین راوی (حمید علیدوستی)، تصاویر و بریده جراید پیش می‌رود. به سبک فیلم‌هایی اینچنینی، بخشی از اطلاعات درباره ماجراها و شخصیت حمید را دوستان و همبازیانش روایت می‌کنند. در این میان حضور کوتاه عادل فردوسی پور، بیشتر وجه تبلیغاتی دارد، اما فصل دیدار پیمان معادی و علیدوستی جذاب است. اظهارنظرهای دوستان قدیمی علیدوستی هم دریچه‌ای به دنیایی باز می‌کند که شاید او چندان تمایلی به بیان نقاط تاریکش ندارد. نکته جالب این است که مستندساز، حریم شخصی حمید را به رسمیت می‌شناسد. جدایی از همسر پس از مرگ فرزند، رخدادی است که ترانه، کوتاه به آن اشاره کرده و از آن عبور می‌کند. در حالی که این فصل می‌توانست یکی از بخش‌های مهم فیلم باشد. اما آنچه از فیلم می‌توان دریافت این است که «سمفونی حمید» با تمرکز بر فوتبال و زندگی فوتبالی علیدوستی ساخته شده و کمتر در آن می‌توان سراغ زندگی شخصی او رفت. هر چه وجود دارد در تعامل با دیگران معنا پیدا می‌کند. با ترانه (تنها نماد و نشانه زندگی شخصی) و با هم تیمی‌ها و دوستان (زندگی اجتماعی).

مستندهایی از جنس «سمفونی حمید» در عین روایت دست اول از زندگی یک شخصیت مهم و تاثیرگذار، ناخودآگاه یک برهه از تاریخ این سرزمین را هم روایت می‌کنند. فیلمساز بدون این که به دام ممیزی بیفتد، می‌تواند از روزهایی انتقاد کند که بازی در تیم‌های خارجی به جای تحسین و تقدیر، بازیکنان را به دام محرومیت و طرد شدن از تیم ملی گرفتار می‌کرد. «سمفونی حمید» برای دوستداران فوتبال، فیلمی شیرین و پر از خاطره است. آنها که فوتبال را دوست ندارند در این مستند تماشایی، فرصت این را می‌یابند تا میهمان مردی باشند که از تنهایی نمی‌ترسد، مردی که شیفته هنر و موسیقی است و هنوز برای دویدن در مسیرهای سخت و پر پیچ و خم زندگی، مشتاق و جوان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار