مدیر منابع آب شهرستان نیشابور:

برای آینده پس‌انداز آب نداریم

نیشابور (پانا) - مدیر منابع آب شهرستان نیشابور با تاکید بر اینکه برای آینده پس‌انداز آب وجود ندارد، عنوان کرد در سال ١۴٠٠، به دلیل اتمام آبِ بیش از ١٢٠ چاه عمیق، مجبور به افزایش عمق یا جابه‌جایی آن بوده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
برای آینده پس‌انداز آب نداریم

سعید‌رضا خجسته‌پور، مدیر منابع آب شهرستان نیشابور در راستای وضعیت آب این شهرستان گفت: در نیشابور به طور میانگین سالیانه ١۴۵ میلیون لیتر از مخازن و ذخایر استراتژیک استفاده می‌شود که با این رویه برای آینده پس اندازی نداریم و در واقع از سهم آینده برای حال مصرف می‌کنیم.

وی افزود: آب های مصرفی نیشابور حدود ۵٧٢ میلیون کیلومتر مکعب است که علاوه بر مصرف همه مقدار آب تجدید پذیر، حدودی از آب های زیر زمینی نیز برداشت شده که به آن کسری مخزن گفته می‌شود.

مدیر منابع آب شهرستان نیشابور، در ادامه ضمن اشاره به چند مورد از نتایج بی‌توجهی و عملکرد نادرست مصرف آب، تاکید کرد: در مرحله اول باعث خشک شدن چاه ها و قنات ها شده و به مراتب آب چاه های عمیق، سال به سال کاهش یافته و در نتیجه آن، هزینه های بسیار سنگینی به بهره برداران تحمیل می‌کند.

خجسته پور مسئله بعدی را شور شدن سفره های آب زیر زمینی دانست و یادآور شد: کل دشت شهرستان نیشابور سالیانه، به طور متوسط حدود ٨۶ میلی متر به سمت پایین رفته و فشرده می‌شود که نشان می‌دهد دشت نیشابور حدود ٢٢ برابر از میانگین جهانی بیشتر نشست کرده است.

وی در پایان نصب کنتور هوشمند، ایجاد تشکل های بهره برداران، تشویق کشاورزان در جهت استفاده از روش های جدید آبیاری و بذرهای اصلاح شده که علاوه بر مصرف آب کم، بازدهی بیشتری دارند را راهکارهای جلوگیری از مواجهه با خشکسالی و مدیریت صحیح استفاده از منابع آب دانست.

خبرنگار پانا: فاطمه سادات موسوی معین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار