بی وطن تر از باد کتابی از دانش آموز خبرنگار ایلامی

ایلام (پانا) - مجموعه دو جلدی داستان بلند «بی وطن تر از باد» داستان‌هایی تاریخی در مکتب ادبی رمانتیسیسم (رمانتیسیسم تاریخی) است که نویسنده آن محمد حیدری فرد از پیشتازان خبرنگار توانمند استان ایلام است.

کد مطلب: ۱۲۷۰۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بی وطن تر از باد کتابی از دانش آموز خبرنگار ایلامی

این کتاب روایتگر بزرگترین رخداد تاریخی روی داده بر مردمان کرد و ایرانی‌الاصل هایی است که از دیرباز به عراق هجرت کرده و با روی کار آمدن حزب بعث در عراق بویژه در زمان دیکتاتور سابق این کشور (صدام حسین) به سرنوشتی تاریک دچار می شوند.

«بی وطن تر از باد» داستانی دو سویه است که عاشقانه ای آمیخته با حوادث تاریخی را از دو سو، در ملتهب ترین روزهای تاریخ دو کشور و ایام جنگ تحمیلی هشت ساله روایت می کند. قطعا همه ما بوسیله فعالیت های فرهنگی و هنری و رسانه های گوناگون روزهای جنگ ایران و عراق و وضعیت ایران در آن برهه تاریخی را دیده و تا حدودی تصوری از کشورمان در آن بحران داریم اما تفاوت کتاب این است که جنگ را در عراق روایت کرده و وضعیت پایتخت آن کشور و همچنین ایرانیانی که مخفیانه آنجا ماندند را در ایام جنگ با ایران بیان می‌کند و راوی شخصی است که تمام حوادث روی داده در آن کشور را دیده است.
بی وطن تر از باد حکایت دلتنگی، فراق ، آوارگی، انزوا، رخوت و اشک هایی پنجاه ساله به جرم هویتی است که در اکتساب آن نقشی نداری، اما تاوان و بهای سنگینش را با مشقت می پردازی.

حکایت، حکایتِ دلتنگی و دوری است؛ قصهٔ عشقی آتشین که به دست طاغیان زمان، اسیر دام کین گشته و به فراق و در نهایت وصالی نافرجام آن هم در میان آتش شعله ور هشت سال جنگ تحمیلی می انجامد.

حکایت سال ها غربت نشینی و سرانجام بازگشت به وطنی است که مردمش دیگر نه تو را می پذیرند و نه از خود می دانند، درد سنگین بی خانمانی و سرگردانی میان دو سرزمین است که هیچ یک تو را نمی پذیرند.

بی وطن تر از باد قصه ای تمام ناشدنی و ممتد است که تا به امروز ادامه دارد و می‌توان در گوشه گوشه خیابان ها و کوچه پس کوچه های ایلام، بی وطن تر از باد را دید.
می‌توانید بروید و با یکایک آنها همکلام شوید، آنها از شهر هزار و یک شب می آیند. از نزد شهریار و شهرزاد قصه گو ،
آنها هزارن هزار قصهٔ نا گفته دارند. قصه هایی که محکوم به بازگو شدن هستند. آنها سکوتی سرشار از فریادند. فریادهایی که هیچ وقت سر نداده اند.

بروید و پای صحبت هایشان بنشینید و حکایت های آمیخته با بغض و آهشان را بشنوید. یک سو یاد و خاطره خیابان های بغداد و قد کشیدن با آوای دلنواز ام کلثوم، عاشقانه های عبدالحلیم حافظ و برخاستن با نواهای سحری فیروز و سویی دیگر قصه بازگشت به وطن. آنها بزرگترین قربانیان تاریخ هستند. قربانیانی که عمری را با اشک و حسرت سپری کرده اند.

خبرنگار: معصومه رضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار