امیرعبداللهیان مطرح کرد؛

رشد چهار و نیم برابری تبادلات ایران و عراق از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم/ از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی سعودی استقبال کردیم/توافق اولیه درباره آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در عراق

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان گفت از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های ایران و عراق رشد چهار و نیم برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

کد مطلب: ۱۲۷۰۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
رشد چهار و نیم برابری تبادلات ایران و عراق از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون

حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی که پس از دیدار با فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق برگزار شد، اظهار کرد: امروز درباره موضوعات دو جانبه با یکدیگر گفت‌وگو کردیم؛ از جمله موضوعاتی که در مباحث دوجانبه گفت‌وگوهای امروز مورد توجه دو هیأت ایرانی و عراقی قرار گرفت، تأکید بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور بود. امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به فاصله گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد ویروس کرونا قادر باشیم که رفت و آمدهای اتباع دو کشور را از طریق مرزهای زمینی گسترش دهیم.

وزیرخارجه ایران از توافق اولیه برای آزاد سازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران در عراق و لغو روادید زمینی بین دو کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه طبیعتاً صنعت گردشگری بین دو کشور می‌تواند نقش مهمی در توسعه هر چه بیشتر مناسبات ایفا کند، افزود: امیدواریم طرف عراقی این موضوع را پیگیری کند که اتباع دو کشور با خودروهای شخصی و خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر سیاحتی و زیارتی داشته باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: می‌توانیم ظرف ماه‌های آینده روابط را در عرصه‌های مختلف افزایش دهیم. از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر مدت مشابه قبلی رشد داشته است.

وی ادامه داد: در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تأکید و از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی کردیم و بر اهمیت گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور اهل منطقه تأکید و از تلاش‌های دولت عراق برای از سرگیری گفت‌وگوهای ایرانی سعودی استقبال کردیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه امیدواریم منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد، افزود: در این جلسه نسبت به تحولات در یمن و استقبال از برقراری آتش بس در یمن و تاکید بر لغو محاصره انسانی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی اتفاق نظر داشتیم. همچنین مخالف خود را نسبت به اشغال بخشی از سوریه توسط پایگاه‌های نظامی اعلام کردیم، مردم سوریه باید در سایه استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

وی اظهار کرد: همچنین آخرین تحولات در افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت و از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت می‌کنیم. همچنان شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: اتفاق ناگواری در مقابل سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات رخ داد؛ دولت مرکزی افغانستان با اعزام والی هرات مراتب ناخرسندی و محکومیت این اقدام را به صراحت اعلام کردند و امروز هم مردم و گروه‌های سیاسی افغانستان با حضور در مقابل نمایندگی‌های ایران با تقدیم گل تلاش کردند تا نشان دهند که دشمنان مشترک دو کشور قادر نخواهند بود با تفرقه‌‌افکنی باعث بروز مشکلات و ناامنی در مرزهای مشترک و روابط دو کشور شوند.

عدم ثبات در سوریه تاثیر منفی بر عراق خواهد داشت

فواد حسین، وزیر خارجه عراق ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار کرد: با ایران یک موضوع ثابت داریم و آن بحث زیارت عتبات مقدسه توسط ایرانی‌ها و چگونگی تسهیل این سفرهاست.

وی با بیان اینکه سفر زیارتی بخشی از گفت‌وگوها بود که بتوانیم آن را تسهیل کنیم، گفت: امنیت عراق مرتبط با امنیت ایران است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد. زمانی مشکل امنیتی باشد باید راه گفت‌وگو را در پیش بگیریم.

وزیر خارجه عراق گفت: برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند و باید با صراحت در این باره صحبت کنیم و باید این مسائل را از راه‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو حل کنیم. این مسائل را حل خواهیم کرد. همچنین درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان بحث کردیم.

درباره افغانستان با ایران هم نظر هستیم

وی ادامه داد: درباره افغانستان با ایران هم نظر هستیم که باید حکومتی فراگیر در این کشور تشکیل شود و این دولت دربرگیرنده همه اقوام و طرف‌های افغانستانی باشد. افغانستان نیازمند ثبات است. عراق از آتش بس در یمن استقبال کرده و از همه طرف هایی که در تحقق آتش بس نقش داشتند قدردانی می‌کند. امیدواریم گفت‌وگوها ادامه یابد تا راهکار مسالمت آمیز برای وضعیت یمن ایجاد شود و ملت یمن و منطقه رنجشان پایان یابد.

وی گفت: در سوریه نیازمند ثبات هستیم. ثبات سوریه بر عراق مستقیما تاثیرگذار است و عدم ثبات در سوریه تاثیر منفی بر عراق خواهد داشت. باید به سوریه کمک کرد تا امنیت و استقرار و ثبات را در کشورش برقرار کند و از همه تلا‌ش ها در این راستا حمایت می‌کنیم.

فواد حسین افزود: وضعیت بعد از برقرار آتش بس در یمن سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. آتش بس در یمن حاصل تلاش طرف‌های منطقه‌ای، یمنی و بین‌المللی بود و این آتش بس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که زمینه از سرگیری گفت‌وگوها را فراهم کند که برسیم به گفت‌وگوهای دیپلماتیک و غیرمحرمانه. بخشی از گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای بوده و عراق نقش پررنگی در این زمینه داشته است.

وزیر خارجه عراق درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز گفت: این گفت‌وگوها ادامه داشته و برای مدتی متوقف شد و امیدواریم دور بعدی این گفت‌وگوها بین ایران و عربستان برگزار شود. مشخص است که گفت‌وگو تاکنون در چارچوب مشارکت دستگاه امنیتی دو طرف بوده است. به صراحت نمی‌توانم درباره زمان نشست صحبت کنم اما طرفین مایل به انجام آن هستند امیدوارم بتوانیم به مراحل بعدی این گفت‌وگوها برسیم و از گفت‌ و گوهای بسته و محرمانه به گفت‌وگوهای علنی برسیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار