مهم‌ترین خبر اقتصادی در هفته‌ای که گذشت

مروری بر حاشیه‌های انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی

تهران (پانا) - در هفته‌ای که گذشت انتشار اسامی بدهکاران بانکی یکی از پربازدیدترین اخبار رسانه‌ها بود و با حاشیه‌های بسیار زیادی همراه شد. از وزیر اقتصاد که این اقدام را تاریخی عنوان کرد و اعلام کرد در گام‌های بعدی جزییات بیشتری از اسامی بدهکاران منتشر خواهد شد تا رسانه‌ها که به تشویق و تنقید پرداختند و خواستار انتشار اسامی سایر بدهکاران بانکی با جزییات بیشتر و دقیق‌تر شدند.

کد مطلب: ۱۲۷۰۲۷۵
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر حاشیه‌های انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی

با شروع دولت سیزدهم و اعلام اهداف و شعارهای مختلف در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بانک‌ها هم از این مهم مستثنی نبودند و رئیس دولت سیزدهم موضوع عدالت را محور تحول نظام بانکی در دوره ریاست جمهوری‌اش اعلام کرد.

دستور رئیس‌جمهوری برای انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی

در اواخر دی ماه بود که رئیس‌جمهوری طی دیدار و نشستی که با مدیران عامل بانک‌ها داشت عنوان کرد که مقررات بانک‌ها باید در اعطای تسهیلات به مردم آسان بگیرند و در اعطای تسهیلات به افراد بدحساب سختگیرانه باشد. در همان دیدار با بیان اینکه دولت سیزدهم اصلی‌ترین وظیفه خود را ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه تحول در وضع موجود نظام بانکی به سطح مطلوب می‌داند، اعلام کرد: «بدهکاران بدحساب بانکی شناسایی، دسترسی آن‌ها به اعتبارات بانکی قطع و در صورت لزوم معرفی شوند.»

موضع‌گیری وزیر اقتصاد

همان شب سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با انتشار توئیتی بر موضوعات مورد توجه ریاست جمهوری تأکید کرد و نوشت: «برگرداندن سود مازاد دریافتی، اعلام بدهکاران کلان بدحساب بانکی، توسعه وام قرض‌الحسنه و دسترسی مردم به وام‌های خُرد مبتنی بر اعتبار سنجی (نه وثیقه و ضامن) از اولویت‌های وزارت اقتصاد بود که مورد تأکید قاطع ایشان قرار گرفت.»

انتشار اسامی ابربدهکاران 11 بانک دولتی

در نهایت با شروع سال 1401 و در هفته‌ای که گذشت بانک مرکزی در چارچوب برنامه جامع اصلاح شبکه بانکی و برمبنای ‎انضباط مالی و ‎بهداشت اعتباری بانک‌ها، طبق بند «د» تبصره۱۶ قانون بودجه۱۴۰۱ از هفته آینده، اسامی‎ بدهکاران بزرگ شبکه بانکی را منتشر کرد.

بلافاصله علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏یکی دیگر از وعده‌های رئیس‌جمهوری اجرایی شد؛ بانک ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور، اسامی بدهکاران کلان خود را اعلام کرد.»

پیرو این اقدام بانک ملی سایر بانک‌ها نیز اسامی ابربدهکاران خود را منتشر کردند.

گام‌های بعدی دولت سیزدهم در انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی

وزیر اقتصاد هم عنوان کرد که این اقدام برای اولین بار در تاریخ بانکداری کشور رخ داده که 11 بانک دولتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد پیشگام انتشار اسامی بدهکاران بزرگ بانکی‌شان شده‌اند و د ر ادامه گفته بود: «تقریباً تمام بانک‌های دولتی به غیر از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که اساساً بدهی‌های بالای ۱۰۰ میلیارد تومانی ندارد و بانک توسعه تعاون که اعلام کرده بدهکاران بدحساب بالای ۱۰۰ میلیارد تومانی در این بانک وجود ندارد در سایت‌های خود چنین فهرستی را منتشر کرده‌اند.»

وی گام بعدی دولت را در راستای ایجاد شفافیت نظام بانکی کشور دقیق‌تر کردن این فهرست عنوان کرده بود و گفته بود: «به‌عنوان مثال رقم دقیق بدهی‌های مشکوک الوصول بدهکاران بزرگ بانک‌ها در اینجا درج نشده است و ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا این اتفاق نیفتاده است؟ چون اختلافات حقوقی وجود داشت و امروز در هیئت دولت نیز ریاست محترم جمهوری هم تأکید کردند، که تا حد ممکن این اطلاعات باید دقیق باشد تا از مردم و فعالان اقتصادی حقی در این زمینه تضییع نشود. همچنین سایر بدهکاران بدحساب بانکی که بدهی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان دارند نیز در گام‌های دوم و سوم و با همکاری خوبی که بانک مرکزی در این زمینه داشته اقدام خواهد شد تا مسیر اصلاحات اقتصادی کشور با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.»

انتشار اسامی بدهکاران در راستای مطالبه عمومی بود

سید عباس حسینی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به انتشار فهرست بدهکاران کلان بدحساب بانکی عنوان کرد که بدیهی است این مرحله اول برای افشا فهرست مذکور است و درصورتی‌که بدهکاران بدحساب نسبت به تصفیه بدهی خود اقدام نکنند، در مراحل بعدی، فهرست برخی دیگر از بدهکاران با جزئیات بیشتری منتشر خواهد شد.

همچنین قربان اسکندری، مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی هدف از انتشار فهرست ابر بدهکاران بانکی را آگاهی افکار عمومی و ایجاد مطالبه‌گری عمومی در وصول این مطالبات عنوان کرد.

چرا بانک‌ها تمامی اسامی بدهکاران شان را منتشر نکردند؟

انتشار اسامی بدهکاران بانکی توسط این 11 بانک با فرازوفرودهای بسیار زیادی همراه بود برخی از بانک‌ها مانند بانک‌های ملی، تجارت، مسکن، سپه، صنعت و معدن رفاه کارگران تنها نام اشخاص حقوقی مانند شرکت‌ها و مدیران عامل آن‌ها اکتفا کردند و درباره مبلغ وام اشاره‌ای نکردند. بانک ملی به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک کشور پیشگاه این مهم شد و اسامی 20 گروه مختلف را منتشر کرد.

همچنین بانک کشاورزی و مسکن جزئیات بدهکاران خود را با ارائه فهرست اصل و سود مطالبات غیر جاری بیش از یک هزار میلیارد ریال تا پایان سال۱۴۰۰ منتشر کردند و پست بانک به ارائه جزئیات بیشتری در این زمینه اقدام کرده است به‌گونه‌ای که مبلغ اصل تسهیلات و تعهدات و جمع اصل بدهی را منتشر کرده است. بانک توسعه تعاون نیز اعلام کرد که این بانک فاقد بدهکار بدحساب و مشکوک‌‌الوصول بالای یک‌صد میلیارد تومان در مقطع پایان سال۱۴۰۰ است و این فهرست در آینده به‌روزرسانی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار