رئیس اداره محیط زیست شهرستان اسلامشهر اعلام کرد؛

پایش کانون‌های مظنون به تشدید بوی مسیر فرودگاه امام(ره)

تهران (پانا) - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر با اشاره به اینکه شهرستان اسلامشهر بعد از شهرستان ری بزرگترین شهرستان استان از لحاظ جمعیت و تراکم است، گفت در این شهرستان بزرگترین مجموعه صنایع لبنی کشور، بزرگترین صنایع تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین و واحدهای بزرگ دامداری و صنعتی و تولیدی قرار دارد که این موضوع این شهرستان را به یکی از شهرستان‌های پر چالش در حوزه محیط زیست استان تبدیل کرده است.

کد مطلب: ۱۲۶۸۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
پایش کانون‌های مظنون به تشدید بوی مسیر فرودگاه امام(ره)

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، الهه بیگی با اشاره به اینکه در سال گذشته موضوعات مختلف محیط زیستی در این شهرستان در دستور کار قرار گرفت، افزود: پایش ۱۲۸۶ واحد صنعتی و تولیدی و منابع ایجاد آلودگی زیست محیطی و صدور و ابلاغ ۲۷۶ مورد اخطاریه زیست محیطی به واحد ‌ای آلاینده و متخلف محیط زیست از جمله اقدامات این اداره در سال گذشته بوده است.

وی بررسی استعلام احداث و بهره‌برداری ۴۲۶ مورد واحد صنعتی- تولیدی و مراکز خدماتی را از دیگر اقدامات این اداره در طی این مدت برشمرد و اظهار کرد: از این تعداد با ۱۹ مورد به دلیل مغایرت با ضوابط زیست محیطی مخالفت شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر در ادامه به ۱۶۸ مورد نمونه‌برداری از ۹۶ واحد صنعتی از صنایع بزرگ کشور تا آبکاری‌های کوچک اشاره کرد و گفت: در کنار این موضوع، تعداد ۷۹ مورد خوداظهاری زیست محیطی نیز از سوی واحدهای صنعتی در سال گذشته به این اداره واصل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت.

شناسایی ۴۷ واحد جدید در گشت و پایش‌های محیط زیستی

بیگی با بیان اینکه در سال گذشته در مجموع ۷۲ پرونده زیست‌محیطی در مراجع قضایی شهرستان توسط این اداره پیگیری شده که آرای برخی از آن‌ها صادر و ابلاغ شده است، افزود: در این مدت ۴۷ واحد جدید در گشت و پایش‌های محیط زیستی شناسایی شدند که بررسی پرونده تعدادی از این واحدها منتج به جمع‌آوری و هشت مورد انتقال واحدها به محل مجاز شد و تعدادی از این واحدها نیز در لیست صنایع آلاینده شهرستان قرار گرفت.

نظارت مستمر بر تصفیه خانه‌های واحدهای صنعتی و تولیدی

وی با اشاره به اینکه در شهرستان اسلامشهر بیش از ۴۵ واحد تصفیه‌خانه وجود دارد، اظهار کرد: دو واحد تصفیه خانه بزرگ انسانی شهری شامل تصفیه‌خانه صنعتی واوان و تصفیه‌خانه فیروزبهرام مربوط به شرکت آب و فاضلاب با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های پایتخت بعد از تصفیه‌خانه جنوب تهران هستند و بقیه تصفیه‌خانه‌های واحدهای صنعتی به‌طور مستقیم تحت پایش و مدیریت این اداره قرار دارند.

بیگی افزود: تعداد چهار واحد صنعتی تولید شن و ماسه و بازیافت نخاله‌های ساختمانی حاصل از پروژه‌های عمرانی دراین شهرستان فعالیت دارند که به دلیل قرارگیری در حریم شهر، مستقیم تحت نظارت و پایش این اداره قرار دارند.

واحدهای غیرمجاز بازیافت زباله مهمترین معضل اسلامشهر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر در ادامه با بیان اینکه مهمترین معضل این شهرستان سرازیر شدن واحدهای بازیافت زباله در منطقه شمال و شمال غرب شهرستان است، گفت مشکلات محیط زیستی این واحدها که هم مرز با شهر تهران و در مجاورت مناطق ۱۸ و ۲۲ شهرداری تهران قراردارند، بسیار حائزاهمیت است و در جلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان پیگیر این موضوع تا حصول نتیجه هستیم.

بیگی با اشاره به اینکه یکی شاخص‌ترین اقدامات این شهرستان در سال گذشته برگزاری شش جلسه کارگروه مدیریت پسماند بود که با مدیریت فرمانداری و دبیری این اداره توانست، مهمترین تصمیمات را در خصوص مراکز تفکیک زباله از جمله منطقه بزرگ تفکیک زباله شهری موسوم به نوروز آباد-احمدآباد مستوفی اتخاذ کند، اظهارکرد: این مصوبات شامل جلوگیری از ورود زباله‌های شهرهای دیگر به اسلامشهر، جمع‌آوری و ساماندهی این مجموعه از طریق مصوبات کار گروه، پیگیری اخذ دستور قضایی و طرح موضوع در شورای تامین شهرستان و صدور مصوبه دال بر تایید مصوبات کارگروه برای انتقال این مجموعه بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از شهرستان‌های مظنون به کانون تشدید بوی مسیر فرودگاه امام(ره)، مجموعه های دامپروری و کشتارگاهی شهرستان اسلامشهر است، گفت: با توجه به نظارت مستمر و دقیق این اداره بر این مجموعه ها خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ هیچگونه گزارشی دال بر انتشار بواز این ناحیه مخابره نشده است.

بیگی در ادامه به انتقال یکی از بزرگترین واحدهای تولید آجر به خارج منطقه شهری در سال گذشته اشاره و اظهارکرد: این واحد صنعتی دارای رای کمیسیون بند۲۰ ماده ۵۵ و در حال جانمایی برای انتقال است.

ساخت و سازهای غیرمجاز دومین معضل زیست محیطی شهرستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر یکی دیگر از مهمترین معضلات موجود در شهرستان را ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان کرد و گفت: فارغ از نبود منطقه تحت مدیریت محیط زیست در این شهرستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسلامشهر که عضو کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و عضو ستاد پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی دولتی است، در گشت و پایش‌های زیست محیطی تمام موارد مربوط به تخریب اراضی با تخلیه زباله و نخاله، ساخت و ساز و احداث چهار دیواری اراضی را به فرمانداری و جهاد کشاورزی اعلام می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار