علل رنگ‌های مختلف لکه‌های روی دندان کودکان

تهران (پانا) - رژیم غذایی و استفاده از برخی داروها تنها دو مورد از عواملی است که باعث تغییر رنگ دندان نوزادان و کودکان می‌شود، البته راه‌هایی برای جلوگیری و درمان تغییر رنگ دندان کودک وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۶۷۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
علل رنگ‌های مختلف لکه‌های روی دندان کودکان

به گزارش نمناک، چندین عامل مستعد می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. هر رنگ از لکه ها می تواند نتیجه عوامل یا شرایط فردی باشد.

1. لکه های زرد یا نارنجی رنگ :

این نوع لکه ها معمولاً هنگامی ظاهر می شود که پلاک روی لثه، مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که کودک مصرف می کند را جذب کند. مسواک زدن مناسب می تواند فرد را از شر آن ها خلاص کند. بهتر است از دادن غذا و نوشیدنی با مقدار زیادی رنگ غذایی اضافه شده خودداری کنید. اگر نمی توانید خودتان لکه ها را مدیریت کنید، از یک دندان پزشک مشاوره بخواهید.

2. لکه های سیاه یا لکه های تیره :

این نوع رنگ از لکه رایج ترین لکه ها در دندان نوزادان می باشد. اگر کودک مکمل های آهن مصرف می کند می تواند سبب ایجاد لکه های سیاه شود. لکه های سیاه ممکن است به دلیل فاسد شدن خمیر دندان، در صورت افتادن یا جراحت ظاهر شود.

3. لکه های سفید، قهوه ای یا ترکیب چنین رنگ هایی :

این نوع لکه ها ممکن است نشانه ای از فلوروز باشد و زمانی اتفاق می افتد که کودک نوپا از مقادیر زیادی خمیردندان فلوریداسیون یا خمیردندان های فلوراییده استفاده کند. حتی ممکن است با نوشیدن آب دارای فلوراید زیادی نیز رخ دهد. از خمیردندان با غلظت کم فلوراید برای کودک خود استفاده کنید تا زمانی که او یاد بگیرد تف کند و خمیر دندان را نبلعد. همچنین در صورتی که آب آشامیدنی منطقه شما دارای فلوراید بالایی است منابع آب جایگزین در نظر بگیرید.

اگر تغییر رنگ دندان کودک به دلیل غذای خاصی (مانند چغندر یا انواع توت ها) باشد، امری موقت خواهد بود. با این حال، اگر تغییر رنگ عمیق به نظر می رسد و به مشکلی شک دارید، به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار