مدیرکل کتابخانه‌های استان مازندران در گفت‌وگو با پانا

کتابخانه‌های عمومی استان، کرونا را تبدیل به فرصت کرد

ساری (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی کرونا را تبدیل به فرصت کرد، بیان کرد آگاهی، دانایی و بینش مردم اگر افزایش پیدا کند، جامعه بالنده خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۶۷۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
کتابخانه‌های عمومی استان، کرونا را تبدیل به فرصت کرد

آرزو ولی پور، مدیرکل کتابخانه های استان مازندران است او از دغدغه‌هایش برای کتاب و مخاطب به پانا می‌گوید و معتقد است که در دروان کرونا باز هم کتابخانه‌ها به رسالتشان عمل کردند و دست مخاطب را خالی نگذاشتند و همراه آنان بودند. با او از چگونگی فعالیت کتابخانه‌های استان مازندران در ایام کرونا به گفت‌وگو می نشییم که در پی می‌خوانید:

در دوران کرونا فعالیت های شما چطور بوده است؟

در ایام کرونا کتابخانه های عمومی که برای خیلی از دستگاه ها و مجموعه ها متاسفانه تحدید بود، برای کتابخانه های عمومی مازندران، تبدیل به فرصت شد، یعنی آنقدر توانست در فضای مجازی خوب ورود کند که آن خلاء که در آن وجود داشت را به خوبی پر کرد. البته معتقدم نتوانستیم به نقطه ای که مد نظرمان بود برسیم، اما خیلی جلو رفتیم و همین به ما کمک کرد و به همکاران ما انگیزه داد که بیشتر کار کنند. ما انواع پویش ها در فضای مجازی را داشتیم و طرح بسیار عالی کتابرانه را در استان مازندران پیاده کردیم. طرحی بود که در دل کرونا نیاز نبود مردم به کتابخانه بیایند و ما کتاب را به خانه های مردم بردیم.در واقع سازو کارهایی تعریف کرده بودیم و بر اساس پیک زمانی برای کتابی که تعریف شده بود، کتاب مدتی در اختیارشان قرار می گرفت و دوباره به همان شیوه ای که کتاب را کتابداران ما تحویل می دادند تحویل می گرفتند و در بخش قرنطینه کتابخانه ها 5 تا 7 روز نگهداری می شد و بعد که به مخزن برمی گشت، دوباره این سیکل جریان پیدا می کرد.

در دروان کرونا با افزایش یا کاهش عضویت مواجه بودید؟

در دوران کرونا با وجود اینکه افت شدید در عضویت کتابخانه ها داشتیم اما در بخش امانت کتاب با افزایش چندبرابری روبرو بودیم و این خیلی خوب بود و نشان می داد که این طرح کتابرانه و فعالیت های مجازی همکاران ما چقدر موثر بوده است.

نحوه فعالیت اعضای کتابخانه‌های استان به چه صورت است؟

فعالیت اعضاست که به همکاران ما انگیزه می دهد. خوشبختانه اعضای فعالی در کتابخانه های استان داریم. مثلا در جشنواره کتابخوانی رضوی که بزرگترین جشنواره کتابخوانی است، چند ده هزار نفر شرکت می کنند، نشان می‌دهد اعضای ما رسالت خودشان را به خوبی پیاده می کنند. همین سفیران کتابی که داریم خیلی ها خودشان را مثل همکاران ما کتابدار می دانند و مثل آنها فعالیت می کنند و من صمیمانه از تک تک اعضا تشکر می کنم.

خیرین چقدر به کتابخانه‌های استان کمک کردند؟

ما دو گروه خیر در استان داریم. یک گروه خیرین کتابخانه ساز داریم و یک گروه خیرینی که بخشی از منابع را برای ما تامین می کنند. در چندسال اخیر، تکمیل پروژه های کتابخانه را از طریق خیرین انجام دادیم و آنها کمک شایانی به ما کردند. بسیار از پروژه هایی که هم اکنون در حال ساخت است از جمله کتابخانه سبز‌ ساری که در کشور اولین محسوب می شود توسط خیر در حال انجام است. این مسئله، اتفاق خوبی است. بخش دیگری با عنوان بخش تامین منابع است که به آنها می گوییم خیر فرهنگی که در بحث تجهیزات کتابخوانی و تامین منابع قرار است منابع را به روز رسانی کنیم. از طرفی در برخی از شهرستان ها ذائقه سنجی می کنیم کتاب هایی که نیاز آن شهرستان ها است را به کمک خیرین تهیه می کنیم.

می توانید شهرستان های برتر در حوزه کتابخوانی را نام ببرید؟

من نمی توانم اسم یک شهرستان را به عنوان شهرستان برتر بگویم، چون همه همکاران ما در سطح استان واقعا تلاش می کنند. دو نفر از مدیران مازندران در حوزه کتابخانه های عمومی منتخب ملی شدند و این مسئله اتفاق بسیار خوبی بوده است. در تمام شهرستان ها همکاران ماخوب کار می کنند و اگر بخواهم اسم یکی را ببرم شاید انگیزه را برای سایر همکاران ما کم کند.

به‌ نظر شما چه راهکارهایی برای توسعه و پیشرفت کتابخوانی در استان وجود دارد؟

برای همه این برنامه هایی که انجام می دهیم، بسیار وقت و انرژی گذاشته شده و برنامه نوشته شده است. من فکر می کنم مهم ترین مسئله، ذائقه سنجی است و اینکه نگاه جامعه را ما تغییر دهیم. اینکه فکر نکنیم مشکلات جامعه ما صرفا مشکلات اقتصادی است، در حالی که بستر اقتصاد و عمران و تمام حوزه‌های سخت افزاری و نرم افزاری، مسائل فرهنگی است. آگاهی و دانایی و بینش مردم اگر افزایش پیدا کند، ما یک جامعه بالنده خواهیم داشت. در جامعه بالنده کمتر مشکلات معیشتی خواهیم داشت، چون به هم رحم می کنیم. اختلاس کمتر می شود، ثروت به درستی تقسیم می شود. پس اگر نگاه فرهنگی را توسعه بدهیم و اگر آشنایی با فضای کتابخانه ای زیاد شود، اگر مطالعه کتاب‌های روز دنیا را داشته باشیم قطعا انسان های بهتری می شویم و انسان های بهتر، بهتر می توانند روی کره خاکی زندگی کنند، بهتر می توانند به زیر مجموعه شان خدمت کنند، نگاهشان مهربانانه می شود و قطعا اتفاقات بهتری برای همه می افتد.

دانش آموز خبرنگار: سونیا کاظمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار