سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق شعار سال اعلام شد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در اولین نشست شورای راهبری در سال جدید، سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق شعار سال و روند آموزش‌های حضوری دانش آموزان استثنایی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق شعار سال اعلام شد

حمید طریفی حسینی در این نشست که با حضور ویدئو کنفرانسی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها برگزار شد، ضمن تبریک سال نو گفت: در سال جدید باید برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی در جهت ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت سرلوحه کار آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها قرار گیرد و با همت همکاران و معلمان این برنامه‌ها پیاده‌سازی شوند.

وی با اشاره به شعار سال یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» گفت: آموزش و پروش با مبنا قراردادن "ساحت تربیتی علمی و فناوری" و "ساحت اقتصادی و حرفه‌ای" می‌تواند در تحقق شعار سال و همچنین اهداف و برنامه‌های ساحت‌های دیگر نقش‌آفرین باشد.

طریفی حسینی تصریح کرد: برای تحقق اهداف ساحت اقتصادی و حرفه‌ای باید توان مهارتی، حرفه‌ای و کارآفرینی در دانش آموزان شکل بگیرد و برای تحقق اهداف ساحت تربیتی علمی و فناوری نیاز است مهارت‌های دانش‌افزایی در دانش آموزان ایجاد شود و زمینه‌های تفکر علمی و منطقی، خلاقیت و نوآوری و تفکر انتقادی در آن‌ها رشد پیدا کند.

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی به دانش آموزان باید راهی برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان باشد، گفت: مبنای آموزش دانش آموزان استثنایی مبتنی بر کار عملی و کاربردی است و بعضی از دانش آموزان استثنایی هم قابلیت فعالیت‌های دانش‌بنیان را دارند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه در یکی از بسته‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی، موضوع دانش‌بنیان دیده شده است، گفت: یکی از اهداف "بسته تحولی کارآمدسازی نظام حکمرانی اداره آموزش و پرورش استثنایی" دانش‌بنیان کردن نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی است و برای تحقق این هدف باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی در حل چالش‌ها و مسائل آموزش و پرورش استثنایی استفاده شود.

وی افزود: همچنین باید برای ایجاد زیست‌بوم نوآوری آموزش و پرورش استثنایی در جهت تسهیل ورود دانش و فناوری‌های نوظهور به مراکز آموزشی ، پرورشی و توان‌بخشی و مدارس استثنایی تلاش شود.

طریفی حسینی در ادامه با اشاره به حضوری شدن مدارس گفت: ضرورت حضوری بودن فعالیت‌های مدارس استثنایی با توجه به ماهیت عملی و کاربردی آموزش‌ها، ویژگی‌ها و نیازهای خاص آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی دانش آموزان استثنایی بیش از مدارس عادی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی، با توجه به تغییر فصل و معتدل شدن هوا و همچنین پشت سر گذاشته شدن موج ششم بیماری کرونا امکان برگزاری کلاس‌‌ها به شکل حضوری فراهم شده است، گفت: مدیران مدارس باید بر حضور دانش آموزان نظارت کافی را داشته باشند و با برگزاری جلسات شورای معلمان، جلسات انجمن اولیا و مربیان و استفاده از ظرفیت رسانه‌های محلی برای اقناع‌سازی والدین در جهت حضور دانش‌آموزان در مدرسه اقدام کنند.

وی افزود: البته شرایط و اقتضائات برخی از دانش آموزان استثنایی دارای مشکلات خاص همچون نقص شدید دستگاه ایمنی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اقداماتی برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی صورت گرفته است، گفت: روسا و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها باید به‌صورت مرتب از روند آموزش‌های حضوری مدارس استثنایی بازدیدهای میدانی داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان گفت: شبکه شاد یک ظرفیت بی‌بدیل است که می‌توان از این ظرفیت به‌عنوان مکمل آموزش‌های حضوری استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار