انگلیس: توافق آتش‌بس میان روسیه و اوکراین برای رفع تحریم‌های علیه مسکو کافی نیست

تهران (پانا) - سخنگوی نخست وزیر انگلیس گفت که توافق بر سر آتش بس میان اوکراین و روسیه دلیلی برای لغو تحریم های انگلیس علیه مسکو نخواهد بود.

کد مطلب: ۱۲۶۶۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
انگلیس: توافق آتش‌بس میان روسیه و اوکراین برای رفع تحریم‌های علیه مسکو کافی نیست

به گزارش ایرنا، سخنگوی بوریس جانسون افزود: فشار بر پوتین باید از طریق اقدامات اقتصادی بیشتر و ارائه کمک های نظامی افزایش یابد تا اطمینان حاصل شود که روسیه مسیر خود را به طور کامل تغییر می دهد.

اکنون چندین دور مذاکرات بین اوکراین و روسیه انجام شده است، اما هنوز هیچ توافقی در مورد آتش بس حاصل نشده است.

انگلیس تاکنون بالغ بر هزار نهاد و فرد وابسته به دولت روسیه را در پی جنگ اوکراین تحریم کرده است. لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس پیشتر گفته بود اگر مسکو از اوکراین عقب نشینی کند و متعهد به پایان دادن تجاوز شود، تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روسی می‌تواند لغو شود.

وی سپس امروز با ایراد سخنانی در مجلس عوام تصریح کرد که که هرگونه حل و فصل بلندمدت جنگ اوکراین باید شامل بکارگیری مکانیسم اسنپ‌بک برای بازگرداندن تحریم‌ها باشد تا در صورت تکرار آنچه او تجاوز مجدد روسیه خواند، تحریم‌ها به طور خودکار اعمال شود.

سخنگوی جانسون مدعی شد: ما نباید فقط پوتین را در اوکراین متوقف کنیم، بلکه باید به بلندمدت نیز نگاه و اطمینان حاصل کنیم که مذاکرات آینده منجر به تکرار اشتباهات گذشته نشود. ما نمی توانیم اجازه دهیم پوتین از این تجاوز وحشتناک پیروز شود. پوتین باید در دیوان کیفری بین المللی مورد بازخواست قرار گیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

رهبران جهان اواخر هفته گذشته در چارچوب اجلاس ناتو، گروه ۷ و شورای اروپا در بروکسل گردهم آمدند تا در خصوص موضوع اوکراین بحث کنند. گروه هفت و ناتو با صدور بیانیه هایی تاکید کردند که از هیچ تلاشی برای حمایت از اوکراین دریغ نخواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار