یک مشاور مدرسه در رباط‌کریم:

برنامه‌ریزی و انتخاب هدف از مهمترین راهکارهای جبران افت‌تحصیلی است

رباط‌کریم (پانا) - مشاور دبیرستان‌خوارزمی آموزش و پرورش رباط کریم در جلسه آموزشی یاریگران‌زندگی با اشاره به اهمیت بالای انتخاب رشته‌،‌ راهکار‌هایی را برای جبران افت‌تحصیلی به دانش‌آموزان ارائه داد.

کد مطلب: ۱۲۶۶۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی و انتخاب هدف از مهمترین راهکارهای جبران افت‌تحصیلی است

زهره تراز مشاور دبیرستان‌ خوارزمی آموزش‌ و‌ پرورش شهرستان رباط‌کریم در رابطه با جبران افت‌ تحصیلی و بی‌انگیزگی دانش‌آموزان، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« بی‌انگیزگی دارای دلایل مختلفی از جمله نداشتن علاقه به مطالعه دروس، فشار والدین و یادگیری ناقص‌ است. میان افت‌ تحصیلی و بی‌انگیزگی رابطه‌ مستقیمی وجود دارد، هرچه افراد به دلایل فرهنگی، اقتصادی و ضعف تحصیلی نسبت به درس خواندن کم انگیزه بشوند به همان اندازه نیز افت تحصیلی پیدا خواهند کرد.»

وی در رابطه با ترس و تنبلی که یکی از اصلی‌ترین دلایل افت تحصیلی است، گفت:«در موقع وقوع این مشکل به خصوص در درس های سختی مانند ریاضی، علوم و زبان بهتر است از معلم مربوطه و سرگروه های درسی کمک بگیرند و تلاش کنند مطالب را به روزرسانی کنند. در سایر درس‌ها که خواندنی هستند می‌توانند با مرور زمان و خواندن مطالب به سطح مشخص شده برسند.»

این مشاور افزود:« اهداف کلا به چند دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند. در اهداف کوتاه مدت که به صورت یک یا دو هفته است، افراد می‌توانند برنامه‌ریزی کنند که در این هفته به کارهایی که عقب افتاده رسیدگی داشته باشند. اهداف میان مدت بین یک ماه تا دو سال طول می‌کشد و اهداف بلندمدت هم بین 2 تا 10 سالند.»

تراز بیان کرد:« برای مثال انتخاب شغل مورد علاقه خود در آینده. افراد اگر اهداف خود را به این دسته‌ها تقسیم کنند و با برنامه‌ریزی پیش بروند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا خواهند کرد.»

مشاور دبیرستان خوارزمی آموزش و پرورش رباط کریم تصریح کرد:«داشتن هدف موجب موفقیت می‌شود، اگر افراد هدف نداشته باشند گمراه می‌شوند و نمی‌دانند که برای چه باید تلاش کنند. هدف باید از دو چیز نشأت گرفته باشد، استعداد و علاقه فرد. گاهی اوقات افراد علاقه زیادی به‌ رشته‌ پزشکی دارند اما استعداد بخصوصی در آن رشته ندارند. پس از پیدا کردن علایق و استعدادهای خود هدف‌گذاری می‌کنیم.»

تراز خاطرنشان کرد:« راهکار‌های مختلفی برای پیشگیری از افت تحصیلی وجود دارد که مهمترین راهکار برنامه ریزی است. افراد باید برنامه‌ریزی دقیقی برای خود داشته باشند و وقت مناسبی را برای درس ها اختصاص بدهند. داشتن دوستان خوب که خواندن دروس برای آنها در اولویت باشد و داشتن ارتباط بیشتر با معلمان از جمله راهکارهای مقابله با افت‌ تحصیلی است.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه نوروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار