در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتحادیه قنادان تهران بررسی شد:

تغییرات نرخ شیرینی در نوروز امسال نسبت به عید پارسال

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه قنادان تهران با اعلام اینکه قیمت شیرینی‌های شب عید از تیر 1400 هیچ تغییری نکرده است درباره وضعیت نظارت بر شیرینی‌های خانگی و نحوه قیمت‌گذاری کیک‌ها در قنادی‌ها سخن گفت.

کد مطلب: ۱۲۶۳۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تغییرات نرخ شیرینی در نوروز امسال نسبت به عید پارسال

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران در گفت‌وگو با پانا درباره نرخ دقیق شیرینی‌های شب عید گفت: «آخرین مصوبه‌ای که داشتیم اوایل تابستان بود و مربوط به تیر 1400 است. هنوز همان نرخ‌ها به قوت خودش باقی‌ مانده است و علی‌رغم مشکلاتی که در موضوع مواد اولیه داشتیم اما 5 قلم شیرینی پرمصرف تا امروز هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته است.»

قیمت 5 قلم شیرینی پرمصرف شب عید

بهره‌مند درباره وضعیت قیمت شیرینی شب عید و ایام نوروز سال ۱۴۰۱ افزود: «شیرینی شب عید و ایام نوروز ۱۴۰۱ بدین ترتیب است که، قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر و خامه‌ای ۷۸ هزار تومان، شیرینی دانمارکی (گل محمدی)، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی ۴۹ هزار تومان برای شیرینی ‌فروشی‌های درجه یک تعیین شده است.»

وی با اشاره به اینکه قیمت انواع مختلف شیرینی بر اساس کیفیت تعیین می‌شود، اظهار کرد: «بر اساس همین مصوبه شیرینی فروشی‌های درجه دو موظف‌اند هر کیلوگرم شیرینی‌ تر و خامه‌ای را با قیمت ۶۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی (گل محمدی)، زبان و پاپیونی را ۵۰ هزار تومان و کیک یزدی را ۴۱ هزار تومان بفروشند.»

نرخ کیک‌ها قراردادی است

رئیس اتحادیه قنادان تهران درباره قیمت کیک اظهار کرد: «در قنادی‌ها نرخ کیک‌ها براساس توافق است. ممکن است این توافق بر این باشد که کیک مغز گردو یا موز یا موارد این‌چنینی داشته باشد و هر کدام از این‌ها قیمت خاص خودش را دارد. پس در مورد قیمت کیک خانگی عدد مشخصی وجود ندارد.»

چه کسی بر شیرینی فروشی‌های خانگی نظارت دارد؟

بهره‌مند درباره رواج شرینی‌های خانگی و نوع نظارت اتحادیه قنادان تهران بر آن‌ها گفت: «همه واحدهای تولیدی باید مجوز بگیرند حالا خانگی یا غیره، ولی متاسفانه در موضوع فروش‌های شیرینی خانگی در فضای مجازی ما هیچ‌گونه نظارتی نداریم. ممکن است به نام شیرینی خانگی سوءاستفاده شود و شیرینی‌ با نام خانگی با قیمت گزاف به دست مشتری برسد و مشکلات بسیار زیادی ایجاد شود و وقتی برای شکایت به اتحادیه مراجعه می‌کنند ما نمی‌توانیم برای‌شان‌ کاری انجام دهیم.»

شیرینی‌های خانگی مورد تایید اتحادیه قنادان نیست

رئیس اتحادیه قنادان تهران افزود: «من همیشه از مردم خواسته‌ام که اگر از فضای مجازی خرید می‌کنند حتما آدرس را چک کنند و بعد خرید کنند و بیشترین توصیه‌ام این است که حتما از واحدهای قنادی خرید کنند زیرا تعزیرات تا اتحادیه همه نظارت دارند اما شیرینی‌های خانگی بلاتکلیف‌اند. شرینی خانگی همان‌گونه که از نامش مشخص است زیر نظر اتحادیه قنادان نیست.»

رئیس اتحادیه قنادان تهران درباره نوع نظارت‌های بهداشتی که در ایام نوروز بر واحدهای قنادی می‌شود، اظهار کرد: «در این ایام بازرسی‌ها به‌صورت مشترک با وزارت بهداشت انجام می‌شود. تعزیرات هم حضور دارد و بازرسی نظارت اصناف را هم داریم. اکنون با دوربین صداوسیما دایم به واحدهای قنادی می‌ریزند ولی در مورد شیرین خانگی هیچ‌کدام از این موارد وجود ندارد.»

وی افزود:‌ «قانون اجازه نمی‌دهد در واحد مسکونی کار مواد غذایی انجام شود زیرا باید حتما نظارت باشد و مواد اولیه زیر نظر وزارت بهداشت باشد و استانداردهایی دارد. ما حداقل هفته‌ای یکبار از طرف وزارت بهداشت بازرسی داریم، همچنین اداره استاندارد هم هست و این‌ها نشان از دقت برای بهداشتی بودن شیرینی‌هایی است که تولید می‌شود.»

اگر از قنادی شکایت داریم چه کنیم؟

رئیس اتحادیه قنادان تهران درباره شکایت از قنادی‌ها گفت: «اگر فردی از قنادی شکایت داشت می‌تواند با 124 سازمان صمت تماس بگیرد و اگر پاسخگو نبودند می‌توانند به اتحادیه و بخش بازرسی در وقت اداری مراجعه کنند، حتما مشکل‌شان برطرف می‌شود.»

نرخ‌نامه انواع شیرینی درجه یک و درجه دو برگرفته از سایت اتحادیه قنادان تهران به شرح زیر است:

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار