مهمترین زیرساخت‌های حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در گفت‌وگو با پانا

مهم‌ترین اصل در ایجاد اشتغال توجه به بهبود فضای کسب‌وکار باشد

تهران (پانا) – نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران مهم‌ترین عامل اجرایی شدن شعار سال و ایجاد اشتغال را بهبود فضای کسب کار عنوان کرد و تمرکززدایی از مدیریت و توجه به تشکل‌ها و بخش خصوصی را ازجمله مهم‌ترین عوامل اجرایی شدن این مهم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۳۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین اصل در ایجاد اشتغال توجه به بهبود فضای کسب‌وکار باشد

رئیس جمهوری در پیام نوروزی با بیان اینکه در سال جاری مسئله اشتغال مسئله اول است، عنوان کرد که بیکاری منشاء همه مصیبت‌های اقتصادی و اجتماعی است و حمایت از تولید در صدر برنامه‌های دولت خواهد بود.

عباس جبالبارزی، نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران درباره مهم‌ترین موضوع اقتصادی سال 1401 که باید موردتوجه قرار بگیرد اظهار کرد: «پیشنهاد من برای ایجاد اشتغال کادآفرین، بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش رتبه کسب‌وکار از 128 به دورقمی زیر 50 است. زیرساخت‌ها فراهم شده و شرایط مهیا است اما کشور ما همچنان رتبه خوبی در بهبود فضای کسب‌وکار ندارد. به‌طورکلی 10 شاخص داریم و بانک جهانی هم تایید کرده و همه این ده بند در اختیار حاکمیت است و دولت باید آن را اجرایی کند.»

الکترونیکی شدن صدور مجوز لزوماً بهبود فضای کسب‌وکار نیست

وی افزود:‌ «برای مثال مجوزها باید الکترونیکی شوند و البته الکترونیکی شدن به معنی این نیست که من در گذشته به اداره‌ها مراجعه می‌کردم حالا به‌طور سیستمی کارهای صدور مجوزم انجام شود. موضوع مهم این است که حتی اگر سیستمی باشد بازهم مشکل اینترنت یا پاسخگو نبودن باعث به تعویق افتادن روند کسب‌وکار می‌شود. الکترونیکی شدن به معنی این است که در مدت‌زمان 10 روز مجوز صادر شود نه اینکه همه نامه‌ها در کارتابل بماند تا روزی بالاخره مجوز صادر شود.»

شاخص‌های مهم بهبود کسب‌وکار در ایران

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار کرد:‌ «موضوع دیگر برای سرمایه‌گذاری جهت تولید عمدتاً مسئله آب و برق و محیط زیست است. در کنار مسئله منابع طبیعی، تأمین منابع بانکی بسیار مهم است و باید دولت موردتوجه قرار دهد و این یعنی از تولید حمایت می‌کند. همه این شاخص‌ها و موارد دیگری هستند که اگر دولت سیزدهم در سال 1401 موردتوجه قرار دهد می‌تواند به بهبود رتبه فضای کسب‌وکار کمک کند.»

تأمین اجتماعی به تولیدکننده فشار نیاورد

جبالبارزی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین سازمانی که می‌تواند به بهبود کسب‌وکار کمک کند، سازمان تأمین اجتماعی است، اظهار کرد: ‌«سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان سازمانی که دارد بیمه کارگرها را پوشش می‌دهد، سازمانی شده که دارد به تولید فشار زیادی می‌آورد و این سازمان انحصاری است و نمی‌توان کاری کرد. در این موضوع باید تدبیر شود. سازمان تأمین اجتماعی رو به ورشکستگی است و از طرفی برای کارگر و کارفرما موانعی ایجاد می‌کند که حتماً در این سازمان باید یک بازنگری ساختاری اساسی شود.»

این عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران اظهار کرد‌: «خوشبختانه دولت پذیرفته است که فضای کسب‌وکار مشکل دارد. حالا مهم این است که چه برنامه‌ای دارد تا شاخص‌های کسب‌وکار را بهبود بخشد.»

باید به استان‌ها اختیار تام اقتصادی داد

جبالبارزی با اشاره به اهمیت تمرکززدایی از مدیریت در تولید گفت: «مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که دولت باید بتواند اختیار تام اقتصادی را به استان دارها واگذار کند. اکنون استاندار نمی‌تواند به‌طور مستقل برای استان خودش یک تصمیم کامل بگیرد و یا حتی خودش مدیر تعیین کند و با اختیار تام تصمیم بگیرد. قطعاً همه این موارد بر فضای کسب‌وکار اثر دارد. نگاه باید با نگاه عدالت اجتماعی باشد.»

وی افزود: «باید توسعه متوازن را پیگیری کنیم. توسعه متوازن یعنی کسی که در دورترین نقطه کشور زندگی می‌کند همان فرصتی را داشته باشد که فردی که در پایتخت است آن فرصت را دارد.»

ایران بیشترین پتانسیل جهش تولید را داراست

جبالبارزی درباره نقش بخش خصوصی و تشکل‌ها در بهبود فضای کسب‌وکار گفت:‌ «من به‌عنوان فعال اقتصادی معتقدم اگر دولت بخواهد می‌تواند این رتبه را بهبود ببخشد اما باید بخش خصوصی را جدی بگیرد. تشکل‌ها باید نظر بدهند و مشکلات شان را بشنوند. در اصل 44 قانون بهبود کسب‌وکار هم آمده که هر کاری که دولت می‌خواهد انجام دهد باید نظر بخش خصوصی را جویا شود اما در اجرا ضعف وجود دارد و این وضعیت رتبه کسب‌وکار است.»

وی افزود: «اگر نگاه جزیره‌ای نباشد، فرمایش مقام معظم رهبری درباره اصل44 اجرا می‌شود و همه ما شرعاً موظفیم در این جهت حرکت کنیم. ما جزو کشورهایی هستیم که همه فرصت‌ها را داریم و می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار