گفت‌وگوی پانا با تهیه‌کننده نمایش «اسکیزو»

امین صدر: ۹۰ درصد نمایش‌های حرفه‌ای در حال اجرا در کشور زیان‌ده هستند

تهران (پانا) - تهیه‌کننده نمایش «اسکیزو» معتقد است سیاست‌های ناگهانی در روزهای کرونایی بدترین مشکل تئاتر امروز است در همین شرایط تئاتر در قالب یک بیزینس، بسیار پرخطر و پر ریسک به حساب می‌آِید از این رو بیش از ۹۰ درصد از نمایش‌های حرفه‌ای در حال اجرا در کشور زیانده هستند.

کد مطلب: ۱۲۶۲۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
امین صدر: ۹۰ درصد نمایش‌های حرفه‌ای در حال اجرا در کشور زیان‌ده هستند

نمایش «اسکیزو» این‌روزها در سالن تماشاخانه ملک به‌روی صحنه رفته است، این اثر برگرفته از آثار داریوفو نمایشنامه‌نویس شهیر ایتالیایی به نویسندگی و کارگردانی محمدرسول ‌حسین‌خانی و تهیه‌کنندگی امین صدر است. این نمایش هر روز به جز روزهای شنبه به مدت 75 دقیقه اجرا‌ می‌شود. تهیه‌کننده این نمایش درباره روزهای کرونایی و تاثیر آن بر اجراهای تئاتر و مشکلاتی که نمایش‌هایی که این روزها به‌روی صحنه می‌روند به پانا توضیحاتی داد که در زیر می‌خوانید.

به‌عنوان تهیه‌کننده وضعیت فعلی استقبال از تئاتر را باتوجه به شیوع دوباره کرونا چطور تجربه کردید؟

با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون عمومی و افزایش آگاهی عمومی از این بیماری، کم‌وبیش شاهد بازگشت مخاطبین به سالن‌های نمایش هستیم.
اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به موضوع بپردازیم شیوع کرونا و تاثیر آن بر پروژه را از چند منظر می‌توان بررسی کرد: ازیک‌طرف تهیه و تولید یک اثر نمایشی در شرایط فعلی بسیار مسئولیت زا و پر ریسک است و همین موضوع باعث می‌شود تا زمان، انرژی و هزینه بیشتری صرف تولید یک اثر نمایشی شود. از طرف دیگر شاهد سیاست‌های ناگهانی اعلامی توسط مراجع ذی‌ربط هستیم که بسیار آسیب‌زاست. بنابراین اگر به دنبال استقبال عموم در شرایط فعلی هستیم نیاز است تا از سیاست‌گذاری‌های دستوری و ناگهانی اجتناب گردد و گروه‌های هنری نیز در پروسه تولید آثار خود از شیوه‌های نوین مدیریت بحران به‌منظور پیشبرد پروژه استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در تئاتر در حال حاضر ریسک بزرگی محسوب می‌شود؟

امیدوارم این پرسش شما این شبهه را در ذهن مخاطب ایجاد نکند که تهیه‌کننده وظیفه سرمایه‌گذاری در پروژه را دارد. بله در شرایط کنونی تئاتر در قالب یک بیزینس، بسیار پرخطر و پر ریسک است، متأسفانه باید اعلام کنم بیش از ۹۰ درصد از نمایش‌های حرفه‌ای در حال اجرا در کشور زیانده هستند و این اتفاق بسیار هولناکی است که در عرصه فرهنگ و هنر کشور در حال وقوع است.

سالن‌های خصوصی چه مقدار در دوران کرونا همراه با اهالی تئاتر بودند؟

پیدایش سالن‌های خصوصی در کشور طی سالهای اخیر درمجموع اتفاق مثبتی است. اما با توجه به تحلیلی که بنده و همکارانم طی دو سال اخیر انجام دادیم عدم تعادل بین عرضه و تقاضا باعث شده تا هزینه‌ها و شیوه‌های قراردادی ناعادلانه‌ای توسط این مراکز به گروه‌های نمایشی (به‌خصوص گروه‌های نمایشی نوظهور) اعلام شود. مدیران سالن‌های خصوصی با اقدامات جسورانه‌ای که در زمان شیوع کرونا انجام دادند به‌نوعی چراغ تئاتر را زنده نگه داشتند اما لازم است دولت نظارت دقیق‌تری نسبت به قیمت‌ها و شیوه‌های قراردادی پیشنهادی توسط این مراکز داشته باشد.

از نمایشتان برایمان بگویید.

اسکیزو یک نمایش کمدی است، تولید این اثر حدود ۷ ماه زمان برد و بالغ‌بر یک میلیارد ریال هزینه اولیه تولید آن بوده است. تاکنون هیچ‌گونه کمک مالی از مراجع ذی‌ربط دریافت نکرده‌ایم و این نمایش تماما با هزینه شخصی به روی صحنه می‌رود.

اجرا با تعداد بسیاری بازیگر، در زمان کرونا خطرناک نبود؟

بله، خطرات زیادی را پشت سر گذاشتیم. این‌یکی از موارد مدیریت بحرانی هست که قبل‌تر به آن اشاره کردم. به‌عنوان‌مثال کلیه عوامل و افرادی که به‌نوعی با اسکیزو تعامل داشته‌اند واکسینه شده‌اند. رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، چکاپ های ادواری وضعیت جسمی و روحی بازیگران در طی پروسه تولید، استراحت‌های اجباری برای بازیگران ، بهره‌گیری از جلسات مشاوره و روانشناسی فردی و گروهی و… بخشی از اقداماتی ست که با توجه به شرایط کرونا در دستور کار پروژه قرار گرفت.

فکر می‌کنید اثر شما مخاطب خاص دارد؟

از کلیه افراد بالای ۱۲ سال دعوت می‌کنم تا به تماشای اسکیزو بنشینند و لذت ببرند.

اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

در جوامعی با اقتصاد تورمی که وضعیت معیشتی مردم نا به سامان است معمولا استفاده از کالاها و خدمات فرهنگی و هنری در اولویت‌های پایین‌تر افراد قرار می‌گیرد.
در اسکیزو تلاش کردیم تا ضرورت استفاده از فرهنگ و هنر را به‌عنوان راه‌حلی خوب جهت پیشرفت جامعه به مخاطب نشان بدهیم. متاسفانه محدودیت‌های زیادی در این مسیر وجود دارد ازجمله نبود زیرساخت قانونی و پشتوانه حقوقی برای تهیه‌کنندگی تئاتر در کشور که خود از تولید بسیاری از آثار نمایشی خلاق و ارزشمند جلوگیری می‌کند. امید است با بهره‌گیری از کارشناسان متعهد و دلسوز در ساختار اداری مسیر برای تهیه و تولید آثار نمایشی روزبه‌روز هموارتر گردد و هر چه سریع‌تر قانونی مدون در حمایت از جامعه تهیه‌کنندگان تئاتر تدوین و به‌درستی در کشور اجرایی گردد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار