سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در بوشهر خبر داد

20 هزار مدرسه از لحاظ آسیب‌های اجتماعی پایش شدند

بوشهر (پانا) - سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در بوشهر گفت از بین 120 هزارمدرسه 20 هزار مدرسه از لحاظ آسیب‌های اجتماعی پایش شده و مابقی در حال انجام است.

کد مطلب: ۱۲۶۲۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
20 هزار مدرسه از لحاظ آسیب‌های اجتماعی پایش شدند

اصغر باقرزاده در سفر به استان بوشهر با بیان اهمیت مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در ساحت‌های مختلف تربیتی ما باید دنبال آن باشیم، سلامت جسمی، روحی و روانی دانش‌آموزان است. از این رو بخشی در حوزه معاونت پرورشی وفرهنگی تحت عنوان اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.

باقرزاده گفت: تعداد ۳۵۰ مرکز مشاوره در مناطق آموزش و پرورش کشور فعالیت می کنند تا دریابیم چه آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان را تهدید می‌کند و آنها را در معرض خطر قرار می دهد. به همین منظور طرح نماد( نظام مراقبت های اجتماعی از دانش آموزان) بر اساس شبکه ای رسمی و ساختارمند، پایه ریزی شده است.

وی بیان کرد: با استفاده از این طرح، تلاش می شود تا ارتباط مستقیم و نظام‌ مند با دانش آموزان و اولیا برقرار شود. بنابراین خط تلفن ۱۵۷۰ نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. افراد مجرب و مشاوران معتبری هستند و آزمون هایی را می گذرانند، در این مراکز جذب شده اند تا در دو نوبت صبح و عصر پاسخگوی تماس ها باشند. بنابراین دانش آموزان و اولیا آنها با تماس با شماره ١٥٧٠ می توانند مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند. کارشناسان مذکور اگر بتوانند آن مسئله را رفع کنند؛ راهنمایی می کنند یا اگر احتیاج به راهنمایی بیشتر باشد به متخصصان ارجاع می دهند.

باقرزاده ادامه داد: نکته مهم این طرح این است که علاوه بر آموزش و پرورش، نهادهای مرتبط از جمله کمیته امداد، بهزیستی، نیروی انتظامی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی دیگر باید همکار آموزش و پرورش در این زمینه باشند. بر اساس نظام جامع امور مشاوره کشور که به امضای رییس محترم جمهور رسیده و ابلاغ شده است باید همه نهادهای مرتبط بعد از مرحله پایش همکار آموزش پرورش باشند.

وی بیان کرد: بر این اساس در گام اول 20 هزار مدرسه پایش قطعی شدند و بقیه مدارس در حال پایش های بعدی هستند تا اطلاعات اولیه وضعیت روحی روانی و مشاوره ای دانش آموزان احصا شود. قطعا در این راستا برخی نیاز به مداخله دارند و برخی نیاز به مشاوره و البته برخی نیز متاسفانه نیاز به درمان و پیگیری های تخصصی دارند. طبیعتا" به دلیل برخی از مشکلات که همه جهان و جامعه ما را در برگرفته است از جمله وضعیتی که بیماری کرونا بوجود آورده، میزان آسیب ها رو به افزایش است و علت عمده آن مواجه کمتر مربیان، معلمان و حتی خانواده ها با دانش آموزان است که این موضوع نیز سبب شده است گرایش به فضای مجازی افزایش یابد و این خود سبب ایجاد برخی سرخوردگی های ناشی از حضور در فضای مجازی شده است. توقع ما این است همزمان با تلاش همکاران آموزش و پرورش سایر نهادها را هم در کنار خود داشته باشیم تا سریعتر پیشگیری های اساسی در این زمینه انجام شود.

باقرزاده تصریح کرد: نکته ای که امروز ما در آموزش و پرورش بوشهر مشاهده کردیم بویژه در بخش نماد و مشاوره، استقرار کارشناسان نهادهای دیگر در اینجا است که این امر نشان دهنده تعامل بالای این اداره کل با نهادهای مرتبط است تا آنانی را که پرخطر یا دچار خطر شده اند احصا و به وضعیت آنها رسیدگی شود و در نهایت فرآیند درمان صورت پذیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان استقبال از مشاوران طرح نماد، چه اندازه است گفت: تماس هایی که با این مراکز صورت می گیرد نیازمند قدری اقبال، پذیرش و مقبولیت در میان خانواده ها و جامعه است. در این زمینه صدا و سیما و رسانه ها می توانند تبیین کنند که آموزش و پرورش می تواند با وجود نیروهای دلسوز و متخصصی که دارد پناه دانش آموزان و خانواده ها باشد. باید گفت استقبال با توجه به امکانات و محدودیت های ما خوب است.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش درباره توسعه مراکز مشاوره در مدارس کشور گفت: در کشور حدود 120 هزار مدرسه فعالیت می کند ولی در این مدارس مثلا" 5 هزار مدرسه زیر 5نفر دانش آموز، 10 هزار مدرسه زیر 10 نفر و 15 هزار مدرسه زیر 15 نفر دانش آموز دارد. بنابراین در این میان ما 60 تا 70 هزار مدرسه را به دلیل جمعیت زیاد باید تحت پوشش قرار بگیرند که تا کنون 20 هزار مدرسه مورد پایش قرار گرفته اند. ولی مرکز مشاوره نماد ارتباطی به پایش اولیه ندارد و این در اختیار همه مدارس است. بنابراین می شود این تبلیغ صورت بگیرد که هر کسی در هر جای ایران می تواند با این شماره تماس بگیرد و به این مراکز مراجعه کند.

وی به راهکار رفع کمبود نیروی مشاوره در مدارس نیز اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم مشاوران را بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم به هر دانش آموز حدود۳ ثانیه وقت می رسد که در حد یک سلام کردن است. ولی ما اعتقاد داریم در دولت انقلابی و مردمی زمینه هایی بوجود بیاید تا افزایش مشاوران که در حال حاضر ۱۲ هزار نفر هستند به حداقل۵۰ الی۶۰ هزار نفر برسد تا بتوانیم نرم مشاوره دانش آموزان را تامین کنیم. در هر حال همکاران من در سراسر ایران از تلاش ها خسته نمی شوند چرا که می دانیم کمک کارانی در گروه های جهادی و مشاوره مردمی و گروه های تخصصی پزشکان وجود دارند که در صورت استاندارد سازی و پس از بررسی های اولیه می توانند بازوهای کمک کننده خوبی باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار