سخنگوی کمیسیون تلفیق به پانا خبر داد

بودجه آموزش و پرورش نسبت به لایحه دولت، بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

۳ هزار میلیارد برای مدرسه‌سازی در مناطق محروم و ۴۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی تعیین شده است/ در صورت حذف ارز ترجیحی دولت باید به مردم کالابرگ بدهد/ کالاهای اساسی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ نباید افزایش قیمت داشته باشد

تهران (پانا) - سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه همیشه بودجه آموزش و پرورش، سلامت و امنیت برای ما در اولویت نخست است، گفت بودجه آموزش و پرورش نسبت به لایحه دولت، بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کد مطلب: ۱۲۶۲۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
بودجه آموزش و پرورش نسبت به لایحه دولت، بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص حذف ارز ترجیحی، اظهار کرد: «ما بنا به حذف ارز ترجیحی نداریم بلکه در این زمینه به دولت اختیار دادیم. دولت می‌تواند با افزایش سقف ارز ترجیحی از ۸ به ۱۲.۷ میلیارد دلار خرید کالاهایی مانند گندم را به شیوه کنونی ادامه دهد یا ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای برخی از آن‌ها قطع کند.»

وی افزود: «اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند براساس مصوبه مجلس، موظف است مابه‌التفاوت آن‌ را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.»

این نماینده مجلس گفت: «سرجمع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت را در اختیار دولت گذاشتیم که هم می‌تواند ارز ترجیحی را ادامه دهد و هم می‌تواند یارانه ارزی را ادامه دهد یا به مصرف‌کنندگان بن کالا دهد. شرط نیز گذاشتیم به شرطی که کالاهای اساسی نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش قیمت پیدا نکند. چون از سال ۹۷ تاکنون ارز ۴۲۰۰ را ثابت نگه داشتیم اما قیمت برخی از کالاها تا ۳۰۰ یا ۳۵۰ درصد افزایش یافته است. برهمین اساس به دولت اختیار دادیم که یارانه ارزی یا ریالی در نظر بگیرد.»

زارع ادامه داد: «دولت امسال ۳.۲ میلیارد دلار برای دارو کمک کرده است و این مابه‌التفاوت ۳.۲ میلیارد دلار که نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود را می‌تواند ارز آن را بدهد یا با بیمه‌ها قرارداد ببندد و زیرساخت‌ها را فراهم کند که برای بیماران خاص کارت سلامت صادر شود تا برای استفاده از دارو دچار مشکل نشوند. البته امروز با ارز ترجیحی بیشترین میزان قاچاق دارو را داریم که از کشور خارج می‌شود.»

وی درخصوص بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: «بودجه آموزش و پرورش نسبت به لایحه دولت، بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. درآمد شرکت‌های دولتی ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. ۳ هزار میلیارد تومان برای مدرسه سازی در مناطق محروم در نظر گرفته شد. ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شد.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در پایان اضافه کرد: «همیشه بودجه آموزش و پرورش، سلامت و امنیت برای ما در اولویت نخست است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار