مراسم روز درختکاری دراردوگاه تربیتی امام خمینی (ره) استان بوشهر برگزار شد

بوشهر(پانا) - مراسم درختکاری در اردوگاه تربیتی امام خمینی (ره) چاهکوتا بوشهر با حضور استاندار، معاونان استانداری، مدیران کل حوزه استانداری و دستگاه‌های دولتی، روحانیون، نیروهای نظامی و انتظامی و جمعی از دانش‌آموزان و مربیان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی استان بوشهر برگزار شد .

کد مطلب: ۱۲۶۱۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
مراسم روز درختکاری دراردوگاه تربیتی امام خمینی (ره)  استان بوشهر برگزار شد

به گزارش پانا احمد محمدی‌زاده استانداربوشهر در آیین گرامیداشت روز درختکاری در اردوگاه دانش‌آموزی در روستای احمدی شهرستان بوشهر چاهکوتا ضمن پاسداشت روز پاسدار و یاد و نام شهدا گفت: باید قدر منابع طبیعی را بدانیم این مراسم نمادین است اما هدف ما بیان یک برنامه اجرایی و عملیاتی برای آینده است.کشت گسترده درخت و ایجاد پارک‌های بزرگ جنگلی در ۱۰ شهرستان استان از برنامه‌های دو سال آینده منابع طبیعی استان است.

استاندار بوشهر اظهارکرد: در گذشته وضعیت منابع طبیعی خیلی بد بود و در موضوع سوخت، مردم از چوب ، بوته و علف‌های بیابان استفاده می‌کردند .بدین ترتیب درختان و بوته‌ها از بین می‌رفت و منابع طبیعی نابود شد.مردم در حوزه آب شرب و شست‌ و شو مشکل داشتند ولی امروز به برکت انقلاب، روزانه 300 هزار متر مکعب آب در استان مصرف می‌شود و نشان می‌دهد که درکیفیت خدمات چه پیشرفتی حاصل شده است.

محمدی‌زاده افزود: روستاها قبل از انقلاب هیچگونه درخت و گیاهی نداشتند ولی امروز درروستاها پر از درختان ثمرده وجود دارند.

استاندار بوشهر گفت: امروز گاز وارد منازل شده و 94 درصد روستاهای استان بوشهر گازدار هستند و مردم‌ مجبور نیستند درختان را به‌ خاطر سوخت قطع کنند و این از برکات انقلاب اسلامی است. این مسائل سبب شده که منابع طبیعی حفظ شود و کوهپایه‌ها و اراضی مملو از پوشش گیاهی شده است که تأمین آب و همچنین گاز، سبب شده که منابع طبیعی حفظ شود.

او گفت: باید اقدام اساسی در حفظ منابع طبیعی داشته باشیم و بحث فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مهم است.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: در عرصه فاضلاب، شهرستان بوشهر روزانه 35 هزار متر مکعب و در گناوه روزانه 8 هزار متر مکعب و در دیلم روزانه بیش از 5 هزار متر مکعب آب فاضلاب تولید می‌شود.این فاضلاب چنانچه رهاسازی نشود و به دریا ریخته نشود، می‌توان در درختکاری و فضای سبز از آن استفاده کرد.

او تصریح کرد: باید حرکت گسترده‌ای در عرصه درختکاری و جنگل‌کاری داشته باشیم و به‌جای 40 هزار درخت حرا، سالانه 400 هزار درخت کاشته شود و این ظرفیت موجود است. در منابع طبیعی استان برای 2 سال آینده یک حرکت گسترده و قوی اجرا می‌شود و انتظار داریم هزاران هکتار جنگل ایجاد کنیم.

محمدی ‌زاده درمورد مسئله آبخیزداری و آبخوانداری گفت: در سال 2 میلیارد متر مکعب آب از استان بوشهر در بارندگی به دریا ریخته می‌شود و باید اقدام اساسی برای مهار آب داشته باشیم تا هدر نرود و آبخیزداری و آبخوانداری می‌تواند کمک اساسی به این موضوع کند و منابع زیرزمینی را تقویت خواهد.

علی موحدی مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: اولین کنگره شهدای فرهنگی و دانش‌آموز در اردیبهشت سال آینده برگزارمی شود.در آستانه برگزاری این کنگره، به نام و یاد شهدا در سراسر استان نهال کاشته می‌شود.

موحدی افزود: در آیین امروز با همکاری اداره کل منابع طبیعی 111 نهال به نام 111 شهید فرهنگی استان کاشته شد.

او اظهار کرد: آموزش و پرورش استان دارای دو اردوگاه استانی در کازرون و چاهکوتاه است.در حال تلاش برای تبدیل اردوگاه استانی الغدیر به اردوگاه ملی و اردوگاه استانی امام خمینی (ره) درچاهکوتاه به اردوگاه قطب جنوب کشور هستیم.

غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای حفظ مراتع استان و تقویت پوشش گیاهی امسال هزار و ۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی، استانی و مناطق کمتر توسعه یافته برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده شده است.

منتظری بیان کرد: حفظ مراتع اهمیت دارد.هم اکنون ۷ هزار و ۷۰۰ خانوار بهره بردار مراتع در استان داریم و افزون بر ۱ میلیون و ۲۰۰ واحد دامی از مراتع بهره برداری می‌کنند و در هکتار هم ۸۰ کیلوگرم علوفه تولید می‌شود.

خبرنگار یانا عرفان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار